HOW TO: Flasha BIOS på din Aspire One A110/A150

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

HOW TO: Flasha BIOS på din Aspire One A110/A150

Inlägg av Dagon^ »

Jag hade problem med att min Acer Aspire One A150 slutade att ladda batteriet helt plötsligt.
Har du samma problem eller att fläkten låter för högt? Acer har tydligen löst det i sin senaste BIOS-uppdatering.
Jag förutsätter att ni har en något avancerad datorkunskap för att utföra en flashning.
Jag ger er ett varningens tecken och ber er att läsa följande:

!!! VARNING. ATT PILLA MED BIOS ETC. KAN HA FÖRÖDANDE FÖLJDER OCH JAG BER ER ATT INTE HÅLLA VARKEN MIG ELLER ACER ANSVARIGA OM DIN DATOR HELT PLÖTSLIGT SLUTAR ATT FUNGERA !!!

Jag kan dock lugna er med att det fungerade galant och det kommer det med 99.99% säkerhet att göra för er med. ;D

Här kommer guiden!

Installera nödvändiga paket:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install syslinux p7zip-full
--------------------------------------------------------------------

Ordna en bootbar USB-sticka med FreeDOS som OS:
Installera UNetBootin.

sudo apt-get install unetbootin
Starta UNetBootin som root.

sudo unetbootin
Välj sedan Distribution: FreeDOS, Version: 1.0 (det är den enda)
och sedan rätt enhetsbeteckning (det bör vara ganska tydligt vilket det är).
Tryck OK och låt programmet hämta FreeDOS och installera det.
----------------------------------------------------------------------------
Hämta senaste BIOS från Acer's hemsida:
http://global-download.acer.com/GDFiles ... er&SC=PA_7

Packa upp ZIP-filen på ditt USB-minne

Boota sedan upp din AAO och tryck F12 och välj ditt USB-minne som enhet att boota.

----------------------------------------------------------------------------

Dags att flasha!

UNetBootin kommer att visa sin vanliga ruta och där kan du trycka Enter för att slippa vänta de sekunderna som är automatiskt inställt.

En DOS-ruta kommer att dyka upp och där väljer du 5 som val. Du kan trycka på tangenten "5" direkt istället för att flytta markören med piltangenterna.

Strunta i klagomålet om att en CD-ROM är trasig eller inte finns.

Enhetsbeteckningen kommer nu att vara A:>

Ändra till C:> genom att skriva C: och kolon kommer att finnas på knappen "ö" så Shift+Ö kommer att ge dig ett kolon.

Väl i C:> skriver du cd do och tabbar fram mappnamnet dos_flash... och trycker Enter.

Väl i den mappen skriver du bara in 3310.bat och trycker Enter.

Flashningen kommer nu att startas och datorn kommer själv att starta om.

!! OBS !! En del/alla inställningar du har gjort i BIOS tidigare kommer att vara återställda till sina grundvärden.

! ! ! G R A T T I S! Du har precis lyckats flasha din BIOS ! ! !
-------------------------------------------------------------------------------

Slutord:

Du har nu, precis som jag, lyckats att flasha din BIOS på din AAO A110/A150 och enligt vad jag läst mig till ska fläkten vara tystare och batteriet kommer att laddas som vanligt.
Jag hoppas att guiden har hjälpt er och fler guider som denna kommer att komma när jag själv stöter på problemet.

Have fun! ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE

Återgå till "Experimentverkstad"