Ljudproblem i 9.10 [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
bullenovitch
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ljudproblem i 9.10 [LÖST]

Inlägg av bullenovitch »

Efter uppgraderingen till Karmic har jag haft problem med mitt spotify. När jag startat spotify och kör igång första låten tar det ungefär 1 minut, sedan stannar uppspelningen upp. Hädan efter går det inte spela några fler låtar, utan man måste du starta om spotify, men då är det fortfarande samma problem.
Jag har googlat en hel del på just detta, och det verkar som om det är ett ganska vanligt problem, men någon speciell lösning verkar det inte finnas...iaf inte för en nybörjare som mig.

När jag kör aplay -l i terminalen får jag fram det här:

olle@olle-laptop:~$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC663 Analog [ALC663 Analog]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC663 Digital [ALC663 Digital]
card 0: Intel [HDA Intel], device 3: NVIDIA HDMI [NVIDIA HDMI]

Vad jag har förstått så betyder det att datorn hittar ett eller flera ljudkort.
En annan sak man bör ha med i räkningen är att ljudet fungerar på ex youtube, och även när jag spelar upp filmer i Totem.
VLC fungerar inte över huvud taget, men det är väl ett eget problem i sig, kan jag ju tänka mig.
Senast redigerad av 1 bullenovitch, redigerad totalt 1 gånger.
Kekke
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ljudproblem i 9.10

Inlägg av Kekke »

Har haft samma problem men har nu till slut fått det att fungera.
Det första du skall göra är att uppgradera till Wine 1.2 (Beta). Då får du uppspelningen att flöda vidare men jag fick ibland ett dåligt ljud (dropouts).
Lösningen på detta blev att i inställningarna för Wine aktivera EsounD-drivrutin i stället för ALSA-drivrutin. Nu fungerar i alla fall mitt Spotify som det ska.
:)
/Kenneth
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

EsounD-drivrutinen funkade för mig också. Annars funkar ju despotify väldigt bra om man trivs med CLI.

/Micke
bullenovitch
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av bullenovitch »

Man får tacka och bocka för hjälpen. Spotify fungerar nu klockrent. Det räckte att installera wine 1.2 för att problemet skulle lösa sig :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"