Krypteringen efter lösenordsbyte på konto?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Krypteringen efter lösenordsbyte på konto?

Inlägg av eyerouge »

Ubuntu låter en numera få /home kryptat som ett tillval i installen. Eftersom det är väldigt lätt att byta en användares kontolösenord i linux trots att man inte känner till det samt att skaffa sig själv ett rootkonto undrar jag vad som sker med någons krypterade /home om man som utomstående bytt kontolösenord åt den.

Exempel: eyerouge vill in och titta på hemligheterna i kaisas /home (/home/kaisa). eyerouge känner inte till hennes lösenord, men, vet hur man byter det ute i termnalläge. Detta görs, och eyerouge loggar därefter in som kaisa. Kan nu eyerouge se/använda allt som finns i /home/kaisa?

Om så är fallet är krypteringen av /home i princip totalt onödig, speciellt eftersom den påverkar prestandan en aning, om än knappt märkbart. (Min förhoppning är dock att det magiska kryptlösenordet kickar in här och att man tvingas ange det eftersom det i bästa fall på något sätt är länkat till ens användarkonto då man installerade Ubuntu till att börja med. Har själv inte testat, vill därför stämma av att det verkligen är så...)
"
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Krypteringen efter lösenordsbyte på konto?

Inlägg av Rune.K »

eyerouge skrev:Ubuntu låter en numera få /home kryptat som ett tillval i installen. Eftersom det är väldigt lätt att byta en användares kontolösenord i linux trots att man inte känner till det samt att skaffa sig själv ett rootkonto undrar jag vad som sker med någons krypterade /home om man som utomstående bytt kontolösenord åt den.
...
"
Jag har provat byta att lösenord på ett krypterat konto enligt ovan...
Det går inte att komma åt det krypterade så enkelt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag bytte mitt eget lösenord i Kubuntu 9.10 , det gick alldeles utmärkt, jag loggade ut och in igen.
Därefter försökte jag använda Synaptic, men mitt nya lösenord fungerade inte längre för att få rooträttigheter, det gamla fungerade inte heller.
Startade om datorn... nu kommer jag inte in överhuvudtaget till mitt eget och enda krypterade konto.
Det är något lurt här!
Visst måste man kunna byta lösenord på sitt eget konto och fortfarande ha kvar admin/rooträttigheterna via sudo?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Ja, det ska man ha eftersom sudo är en rättighet till ens konto.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HOLMEN skrev:Ja, det ska man ha eftersom sudo är en rättighet till ens konto.
Jag bytte lösenord på mitt krypterade konto när jag själv var inloggad med hjälp av passwd i terminalen och därefter kan jag inte logga in...
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

testa om du inte kan gå in i recoverymode och köra:

Kod: Markera allt

passwd username
Byt givetvis username mot ditt användarnamn.

Har du sparat din lösenordsfras? Alltså hexkoden för att dekryptera din hemmapp.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"