Ljudproblem i VLC vid helskärmsläge i Karmic
Ljudproblem i VLC vid helskärmsläge i Karmic
Jag har inga problem med att se på VLC i liten ruta men när jag dubbelklickar på bilden så börjar ljudet knastra när den visar i helskärmsläge. Det går knappt att höra vad folk säger helt enkelt. Jag vet inte vad felet är. Jag kör PulseAudio Output för ljudutmatning. Nån inställning som ska ändras i ALSA eller PulseAudio?
Re: Ljudproblem i VLC vid helskärmsläge i Karmic
Det beror lite på vad det är som stör. Om det är videodrivrutinerna kan det nog vara svårt att göra något (mer än att byta videodrivrutiner då). Om det är något annat kan man kanske prova att höja prioriteten på pulseaudio. (Genom att sänka dess nice-level)
Eventuellt kan du få hjälp av programmet latencytop (finns i synaptic).
Eventuellt kan du få hjälp av programmet latencytop (finns i synaptic).
Hur höjer man prioriteten på pulse audio? Jag får mindre problem om jag byter till ALSA i VLC men det är ändå lite pluppande ljud och sånt. För övrigt så har jag senaste drivrutinerna för mitt ATI grafikkort. Jag hade samma drivrutiner förut i gamla versionen och det fungerade då.
Hmm...jag försökte just prova själv genom att högerklicka på pulseaudio och välja "ändra prioritet" (i gnome-system-monitor), men det verkar inte fungera. Du kan även sätta det i /etc/security/limits.conf, men då kan vilken process som helst få högre prioritet. Tror dock att pulseaudio tar vad den får, åtminstone i Karmic. Kör du Karmic eller Intrepid?
Jag kör Karmic. Det här problemet har uppstått sen jag uppgraderade till karmic. Det kan vad så att nått codecpac eller nått blivit avinstallerat i uppgraderingen. Nått tips på vad jag ska prova att installera?
prova att avinstallera Pulsaudio för min fungerar bättre utan den.advyn skrev:Jag kör Karmic. Det här problemet har uppstått sen jag uppgraderade till karmic. Det kan vad så att nått codecpac eller nått blivit avinstallerat i uppgraderingen. Nått tips på vad jag ska prova att installera?
Vad ska jag ha istället för Pulse Audio isf? Jag behöver ju en ljudserver...
Du blir inte utan ljud för att du avinstallera Pulsaudio det ända som du ser skillnad på är att din volymkontroll vid klockan försvinner.advyn skrev:Vad ska jag ha istället för Pulse Audio isf? Jag behöver ju en ljudserver...
Kolla i filen /etc/default/pulseaudio en bit ner om det står så här;
PULSEAUDIO_SYSTEM_START=0
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Så står det, sen står detwebaake skrev:Kolla i filen /etc/default/pulseaudio en bit ner om det står så här;
DISALLOW_MODULE_LOADING=1
en bit nedanför.
Lite sent kanske men har du paketet vlc-plugin-pulse installerat?
Annars är "problemet" med PA den att det är tidsstyrt, till skillnad från ASLA som är interruptstyrt, vilket kan orsaka glitchar (hack) då ljudpaket kan kastas vid hög last. Ubuntu har dessutom fått mycket kritik för sin implementering av PA men verkar ha hunnit ikapp hyfsat bra nu.
EDIT
Om inte det räcker så kan du även koppla ur "time scheduling" med en ändring i filen default.pa
Ändra rad 54(?)
Kör du på en tidigare Ubuntu-utgåva så heter modulen module-hal-detect
Annars är "problemet" med PA den att det är tidsstyrt, till skillnad från ASLA som är interruptstyrt, vilket kan orsaka glitchar (hack) då ljudpaket kan kastas vid hög last. Ubuntu har dessutom fått mycket kritik för sin implementering av PA men verkar ha hunnit ikapp hyfsat bra nu.
EDIT
Om inte det räcker så kan du även koppla ur "time scheduling" med en ändring i filen default.pa
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/pulse/default.pa
genom att lägga till parametern tsched=0, så attload-module module-udev-detect
och därefter logga ut och in igen.load-module module-udev-detect tsched=0
Kör du på en tidigare Ubuntu-utgåva så heter modulen module-hal-detect