Läsplattor och det som dit hör till

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Läsplattor och det som dit hör till

Inlägg av Dimi »

Hej!

Börjar bli sugen på att köpa en läsplatta. Har suttit och forskat lite och funnit en del. Men jag har några funderingar som jag hoppas kan bli besvarade här.

Det första är naturligtvis om det finns/är problem med att använda dem med gnu/linux, dokumentationen om detta är naturligtvis kass som vanligt.

Vilket eller vilka format är vanligast om jag skulle få för mig att köpa en bok? Vilket kommer vara det format som man tror kommer gälla i framtiden? Kan man konvertera mellan olika format, åtminstone konvertering till pdf vore nice.

Hoppas att någon har något att bidra med!

Mvh
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Läsplattor och det som dit hör till

Inlägg av bittin »

Dom ska funka bra i Linux och Ubuntu Jono Bacon Ubuntus Community manager har kodat ett bra program för att lägga in och ut filer också:

http://www.jonobacon.org/2009/09/02/hac ... flarebook/
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

Tack för svaren! Verkar lovande. Bra länkar.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

En flexibel läsplatta Skiff Reader
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

gruble skrev:En flexibel läsplatta Skiff Reader
Det är nog den tuffaste hittills, men de nämner inte ett enda ord om vilket operativ som tickar på den. De verkar också väldigt inriktade på att man bara ska få tillgång till material man betalat för, via dem, även om de också skriver att man kan öppna egna dokument på den.

Själv har jag svårt att ta ställning till om 11,5" är illräckligt för att nyttjas som surrogat för papptidning. Verkar i minsta laget. Hade däremot övervägt en 15", speciellt om man kan rulla ihop dem o.s.v.
Bild
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Apple har under kvällen officiellt lanserat sin beryktade Internettablet Apple iPad

Edit: Men iPad is iBad for freedom http://www.defectivebydesign.org/ipad.

Så jag hoppas det går ladda in något fritt operativ i dom, eftersom det mesta är möjligt med ettor och nollor som tur är.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

gruble skrev:Apple har under kvällen officiellt lanserat sin beryktade Internettablet Apple iPad

Edit: Men iPad is iBad for freedom http://www.defectivebydesign.org/ipad.

Så jag hoppas det går ladda in något fritt operativ i dom, eftersom det mesta är möjligt med ettor och nollor som tur är.
Det kommer säkert gå att hacka den i någon omfattning, men oftast innebär det begränsningar, som t.ex. med iPhonen. Tror heller inte att man ska satsa på en iPad om man vill ha en läsplatta: Även om man kan använda den som en sådan håller den inte måtten jämfört med konkurrenterna. iPaden är väl främst en surfdator utan tangentbord (vilket är ett märkligt koncept då jag förmodar att de flestas surfande är interaktivt och att man skriver en hel del medan man surfar/chattar osv. Klart det låter sig göras med det inbyggda på skärmen men det där är ett skämt jämfört med att ha en laptop i knäet, och den väger 0,6 kg i vilket fall som vilket ställer frågan hur/vart de tänkt att man ska ha den...)
Bild
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Jag kan faktiskt tänka mig surfplatta/e-boksläsare a la ipad.. Om ipaden blir en någorlunda succé så kommer ju fler tillverkare att hänga på och försöka göra en ipad-dödare ungefär som utvecklingen efter iphone. Hoppas på en linuxvariant av ipad så man slipper betala DYRT för märkets skull. Jag vet om Crunchbag men får känslan av det är en för liten aktör för att det ska bli verklighet innan alla andra stora teknikföretag har sprungit om och varvat dem, tyvärr.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"