Ubuntu ska starta först!
- vidarvega
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ubuntu ska starta först!
Hallå!
När jag installerade Linux mint Xfce så kommer det upp en start "bild" där jag kan välja olika Mint alternativ, längst ner så kan man välja andra operativ system (Ubuntu för mig) Om man inte väljer vad som ska startas så är det Mint som kör igång. Jag vill alltså ändra så att Ubuntu startar först/automatiskt.
När jag installerade Linux mint Xfce så kommer det upp en start "bild" där jag kan välja olika Mint alternativ, längst ner så kan man välja andra operativ system (Ubuntu för mig) Om man inte väljer vad som ska startas så är det Mint som kör igång. Jag vill alltså ändra så att Ubuntu startar först/automatiskt.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ubuntu ska starta först!
Lars skrev:Se http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275. Du ska ändra på GRUB_DEFAULT i /etc/default/grub
-
- AVREGISTRERAD
I synaptic finns ett GUI som heter next grub default eller något liknande prova den.Förra inlägget blev fel då det handlade om grub2 sorry
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om man vill ha grafiskt så är
startupmanager bra.
Programmet visas sen under System/Administration/Uppstartshanterare

Programmet visas sen under System/Administration/Uppstartshanterare
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Editera /boot/grub/menu.lst, och flytta helt enkelt om operativen så att det du vill starta först ligger... före det du inte vill starta först.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- vidarvega
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tack för svar, jag vill testa detta först. Hur får jag fram den där listan så jag kan editera? Trots att jag varit medlem ganska länge så är jag idiot vad det gäller sådant här, ska se om det går att gräva fram någon ABF-kurs eller linande om terminal hantering och grunder i Linux, helst i Stockholm...dmz skrev:Editera /boot/grub/menu.lst, och flytta helt enkelt om operativen så att det du vill starta först ligger... före det du inte vill starta först.
/Andreas
-
- AVREGISTRERAD
Så länge du inte gått den kursen avråder jag dig att ändra om du inte är helt säker på vad du gör. Tycker inte själv det är särskilt roligt att titta på ett system som inte startar.Är inte heller helt säker på att det spelar någon roll vilken som står först det gör det i alla fall inte med /boot/grub/grub.lst som den heter om du har grub2 men om ditt operativ är 8.04 har du grub1 (imponerande att du hänger kvar vid den).vidarvega skrev:Tack för svar, jag vill testa detta först. Hur får jag fram den där listan så jag kan editera? Trots att jag varit medlem ganska länge så är jag idiot vad det gäller sådant här, ska se om det går att gräva fram någon ABF-kurs eller linande om terminal hantering och grunder i Linux, helst i Stockholm...
/Andreas
Lånar tråden lite sitter och skummar över mina egna startupalternativ och skulle vilja plocka bort 2 (använder dom inte längre) finns det något GUI program som löser detta lätt?
Att hantera Grub 1,97 beta 4 är allt annat än användarvänligt.
Det kräver en handbok. Törs inte uppgradera andras datorer.
Ser dessutom fult ut med första kontakten "beta 4". Hoppas
det kommer ut någon snyggare och hanterbar version snart.
Den gamla versionen hade varit bättre än denna halvfärdiga.
Ursäkta klagolåten. För övrigt är Ubuntu bra.
Det kräver en handbok. Törs inte uppgradera andras datorer.
Ser dessutom fult ut med första kontakten "beta 4". Hoppas
det kommer ut någon snyggare och hanterbar version snart.
Den gamla versionen hade varit bättre än denna halvfärdiga.
Ursäkta klagolåten. För övrigt är Ubuntu bra.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Med
startupmanager kan man grafiskt ändra det mesta i gamla grub, men även lite grand i grub2, tex vilket startalternativ som ska vara förvalt.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
är det inte bara att ändra i menu.lst under stycket ##default NUM:
"Default 0" där nollan står för vilken kernel/operativ som ska startas? så har jag gjort tidigare iaf.
"Default 0" där nollan står för vilken kernel/operativ som ska startas? så har jag gjort tidigare iaf.
- vulfgar
- ung forumnörd
Funkar med gamla grub, men i grub2 finns ingen menu.lst.zorro_ac skrev:är det inte bara att ändra i menu.lst under stycket ##default NUM:

- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
okej, är det grub 2 det handlar om så finns denna rad: "GRUB_DEFAULT=0" i /etc/default/grub
Vidarvega: om du inte löst det ännu så öppnar du en fil med rooträttigheter och exempelvis gedit:
gksudo gedit /etc/default/grub
Vidarvega: om du inte löst det ännu så öppnar du en fil med rooträttigheter och exempelvis gedit:
- vulfgar
- ung forumnörd
Sen måste man också köra kommandot update grubzorro_ac skrev:okej, är det grub 2 det handlar om så finns denna rad: "GRUB_DEFAULT=0" i /etc/default/grub

Visst står det "GRUB_DEFAULT=0" i /etc/default/grub men hur skall det ändras och till vad då man vill ha endast två alternativ Ubuntu och Windows.
Stanna upp när du får upp grubs bootmeny, räkna raderna ner till det alternativ du vill ha som default vid uppstart, börja räkna från 0. Sätt sen GRUB_DEFAULT till det värdet.christer skrev:Visst står det "GRUB_DEFAULT=0" i /etc/default/grub men hur skall det ändras och till vad då man vill ha endast två alternativ Ubuntu och Windows.
I övrigt kan man i princip få samma utseende med val som i gamla grub bortsett från att man inte ännu kan ange hur många kärnor som max ska visas i menyn. För det ändamålet behöver man bl.a använda filen /etc/grub.d/40_custom.
Det var ett gott råd att räkna raderna för att få ett default 0,1,2...
Fick nyss en ny uppdatering av Grub och allt blev som jag ville.
Hade tagit bort alla gamla linux versioner från /boot
Fick nyss en ny uppdatering av Grub och allt blev som jag ville.
Hade tagit bort alla gamla linux versioner från /boot