Kan ej logga in pga fullt minne [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Herr Nilsson
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kan ej logga in pga fullt minne [LÖST]

Inlägg av Herr Nilsson »

Hej,
Efter installationen av 9.10 så hängde sig shut down och skärmen blev röd och vit i ett ojämt mönster. Då stängde jag av med knappen ett antal gånger. Plötsligt klagade den på minnesbrist, efter att datorn sackade ner sig när jag försökte tömma så stängde jag av (med knappen). Sedan dess har jag inte kommit in i Ubunto. Efter div hjälp har jag förstått att Ubunto disken är partionerad på ca 45/15 GB och 15GB delen är full (kan vara för den hårda avstängningen?). jag har två separata hårddiskar en med Windows XP och en med Ubunto (och inget annat). Den stora delen i partioneringen är i princip tom, kan jag fördela om utrymmet på något sätt så att jag kan installera / reparera de filer som är fel? Detta måste ske via windows eller via skiva (CD spelaren går att använda) men som sagt in i ubuto kommer jag inte. Måste/ bör jag ha två partioner på Ubundo hårddisken?
När jag väl kommer in så måste jag lösa min shut down, men det får bli nästa steg.
mvh Kennet, Ubunto sedan i våras, högst medioker användare..
Senast redigerad av 1 Herr Nilsson, redigerad totalt 30 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kan ej logga in pga fullt minne

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till forumet!

Det finns ett enkelt sätt att rensa bort några filer från disken. Vid inloggningsskärmen kan du trycka ctrl+alt+F1 för att komma till konsollen. Där bör du kunna logga in till en kommandorad.

Kör kommandot sudo apt-get clean för att frigöra lite utrymme. När sudo frågar efter ditt lösenord så syns det inget på skärmen när du skriver in det, men det är normalt.

Sedan kan du trycka på ctrl+alt+F7 för att komma tillbaka till den vanliga inloggningsskärmen. Förhoppningsvis kan du då logga in.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Hej Lars,
Så lätt var det inte, tror att jag har försökt det tidigare, men när jag kör komandot så märker jag inte att datorn gör något, den begär lösenord och så ögonblicket senare kommer användarnamnet upp + @ubuntu:~$
När jag väl försöker logga in så klagar den på "konfigurationens standardvärden för GNOME strömhanteraren har inte installerats korrekt" /Kennet
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Väldigt lustigt det här, när jag använder live skivan och kollar GParted ser jag att det bara finns en partition (om jag fattat rätt), det står:
Partition: /dev/sdb1, File system: ntfs, Label: TvM-ean, Size 57,27Gb, Used: 14,74 GiB, Unused 42,53 GiB, Flags: boot
Varför är det då fullt? varför klagar den på att denna mindre del (14GB) är 100% utnyttjad?
Det finns under GParted/ Partition/ check något som heter "check and repair file system (ntfs) on /dev/sdb1" är det nåt jag kan använda för att försöka reparera vad det nu är som är fel?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

NTFS måste vara en Windows-partition. Vad har du på /dev/sda?

Eller har du installerat via Wubi? I så fall kan Ubuntu ligga i en stor fet fil på Windows-partitionen.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Lars skrev:NTFS måste vara en Windows-partition. Vad har du på /dev/sda?

Eller har du installerat via Wubi? I så fall kan Ubuntu ligga i en stor fet fil på Windows-partitionen.
jag vet inte vad jag har på /dev/sda, hur kollar jag det (jag kommer ju inte in skarpt, kan jag kolla via live skivan?

Wubi, nej, åtminstone inte vad jag vet, jag installerade via skiva (nerladdad från hemsidan). Däremot har jag Windows XP på den andra hårddisken, den är på 40 GB, den heter /dev/sda där står det /dev/sda1, ntfs, size 38.28GiB streck på både unused och used
sen finns en rad, unallocated på 7.84 MiB
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Gå in i terminalen och posta resultatet av kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Obs parametern är ett litet L.
så får vi ser var du har Ubuntu.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

svårt med cut and paste när jag jobbar med två datorer...
Disk / dev/sda: 41.1GB
Device Boot Start End Blocks id System
/dev/sda1 * 1 4997 40138371 7 HPFS/NTFS

Disk / dev/sdb: 61.5GB
Device Boot Start End Blocks id System
/dev/sdb1 * 1 7476 600050938 7 HPFS/NTFS
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Är du övertygad om att du inte kör Wubi?

Vilket alternativ står först i listan Windows eller Ubuntu?
Om du har en mapp C:\ubuntu eller D:\ubuntu så kör du Wubi.

Har du möjlighet att välja recovery mode dvs andra alternativet i grubs meny. Välj då root eller netroot senare när du står inför det valet och kör kommandot df -h vid prompten du får. Det ger hur mycket du förbrukat och har kvar i %. För 9.10 så håller man nere skifttangenten under uppstart för att komma till grubs meny.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

jag hade förstahandsvalet Windows vid inloggning och Ubuntu som andraval, det ändrade jag i Windows så att Ubuntu ska starta först. Jag ska kolla grubs meny senare, men jag vet att jag kan hitta båda hårddiskarna i Windows utforskaren.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Så här ser det ut i Grub root:
Filesystem size used Avail use% mounted on
/dev/loop0 13G 13G 0 100% /
udev 502M 236K 501M 1% /dev
none 502M 0 501M 0% /dev/shm
none 502M 52K 501M 1% /var/run
none 502M 0 502M 0% /var/lock
none 502M 0 502M 0% /lib/init/rw
/dev/sdb1 58G 15G 43G 26% /host
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om du kör XP så kan du se i C:\boot.ini om Ubuntu finns med.

Men du kan starta upp Ubuntu därifrån och sen hålla skifttangenten nere tills du får upp grubs bootmeny. Där väljer du sen andra valet, står recovery där. Sen kommer du till en meny där du väljer root eller netroot. Det ger dig en prompt. Där ger du kommandot df -h och det som är intressant där är de rader som börjar med med /dev/sdxx. Där ser du totalt och använt utrymme per enhet och monteringspunkt. Då får du svart på vitt vad som gäller i ditt fall.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

som jag svarade ovan, (svaren blev mixade)
jag kom in via ubuntu recovery mode:
Så här ser det ut i Grub root:
Filesystem size used Avail use% mounted on
udev 502M 236K 501M 1% /dev
none 502M 0 501M 0% /dev/shm
none 502M 52K 501M 1% /var/run
none 502M 0 502M 0% /var/lock
none 502M 0 502M 0% /lib/init/rw
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Okidoki

Detta är Ubuntu på 13GB utan separat /home och helt full!

Detta är ditt Windows på 43GB där 13GB går åt för Ubuntu

Som du ser är Ubuntu full och vad jag förstår så går den inte att utöka åtminstone inte på ett enkelt sätt. Det du kan göra är att föra över en del av dina egna filer från Ubuntu till Windows. Det kan du i så fall göra via en LiveCD där du monterar ditt Ubuntu, så att du kommer in igen och kan fixa resten sen. Filen i Windows som är Ubuntus hårddisk kan man montera via en LiveCD på samma sätt som en iso, dvs men parametern -loop i mount-kommandot.

Kod: Markera allt

sudo mount /media/<?????>/ubuntu/disks/root.disk /mnt -o loop
där <?????> är den mapp där du kommer till Windows när den partitionen är monterad.

Efter kommandot går du till /mnt och därunder ser du alla mappar och filer i ditt Ubuntu.

Sen är det bara att föra över och ta bort nån GB från Ubuntu-disken.
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

det här är överkurs för mig, men jag lär mig..
Min gissning (utan att ha kollat) är att någon jättefil /-er har lagrats fel när när jag har gjort hård avstängning med knappen, jag har i princip inte sparat någon fil på ubuntu utan alla filer typ bilder ligger på separata hårddiskar. När jag har lagrat dokument (open office) har jag gått på platser, monterat den disken där XP ligger och sparat där, men det är ju iof. bara open office dokument. Bilder som sagt i separata externa hårddiskar.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Då kan det ju vara papperskorgen du inte tömt?
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

den ska vara tömd.
Finns det något sätt att tömma den via kommando?
hur har jag lyckats med en sån här installation.. att både lägga på separat HD OCH på samma disk som Windows.
Det var alltså inte Wubi?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det är Wubi du visade med df-kommandot.

Du kan ju alltid montera och kolla vad det är. Papperkorgen ligger i din hemmapp under ~/.local/share/Trash. Bara att ta bort den mappen med kommandot rm -R ~/.local/share/Trash. Annars har du alla möjligheter att undersöka vad det är som tar plats.

Edit
Glömde att du då kör grafiskt via Livecd vilket ju blir enkare ;)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Kicka igång liveskivan. Väl inne så öppnar du nautilus och monterar din ubuntu partition.
Gå sedan till /var/log och radera allt däri. Det är här alla loggar från systemet och programen sparas. Avmontera sedan partitionen och starta om datorn utan skivan i.

Jag misstänker att något blivit fel när du stängt av och på osv som genererat stora filer här. Det kan även vara fler ställen som är fulla, men vi börjar att testa med detta.
Det är inte lätt när det är svårt!
Herr Nilsson

Inlägg av Herr Nilsson »

Katt skrev:Kicka igång liveskivan. Väl inne så öppnar du nautilus och monterar din ubuntu partition.
Gå sedan till /var/log och radera allt däri. Det är här alla loggar från systemet och programen sparas. Avmontera sedan partitionen och starta om datorn utan skivan i.

Jag misstänker att något blivit fel när du stängt av och på osv som genererat stora filer här. Det kan även vara fler ställen som är fulla, men vi börjar att testa med detta.
jag är inte med riktigt, nu är jag inne med live skivan, öppnat nautilus (utforskaren), där finns: computer, floppy drive, Ettan (vilket är hårddisken där XP ligger) och Tv (troligen den som heter tvåan i Windows) där finns Ubuntufiler.
Men jag borde hitta dessa var/log i ettan vilket jag inte gör.

edit
Ok, nu har jag hittat det, under file system, men det var bara 1,6MB, ledigt utrymme 474MB. är det från live skivan eller är det min "riktiga installation"?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"