Ubuntu/Windows
Ubuntu/Windows
Det vore intressant att se hur många (liksom jag) som använder sig av båda operativsystemen. En del av er kanske kör flera versioner av Linux?
SV: Ubuntu/Windows
Menar du "bara Ubuntu" som endast hemma eller ska jobb/skola räknas med? 

Jag tänkte på vad du använder hemma privat. Ofta tvingas man ju använda program och operativsystem i jobbet man aldrig skulle tänka på att använda hemma.
oki, då röstade jag rätt 

- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Använder bara Ubuntu.
En server utan GUI, och en desktop.
På jobbet har jag mina servrar, också Ubuntu, men blir ibland tvungen att köra det där andra operativsystemet.
Dual Boot var länge sedan.... Win98 + RedHat 5
En server utan GUI, och en desktop.
På jobbet har jag mina servrar, också Ubuntu, men blir ibland tvungen att köra det där andra operativsystemet.
Dual Boot var länge sedan.... Win98 + RedHat 5
Dualboot (XP + Edgy) än så länge. Målet är att bli oberoende av Windows (och aldrig behöva befatta mig med Vista), men än så länge får det ligga kvar.
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Använder både XP, Ubuntu och Mac OS X. På min arbetsdator är det XP och Ubuntu dualboot.
/ Mattias från designbilder.se
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Samma här. Särskilt så vill jag absolut slippa vista: "Aldrig i en dator när mej"Hellzon skrev: Dualboot (XP + Edgy) än så länge. Målet är att bli oberoende av Windows (och aldrig behöva befatta mig med Vista), men än så länge får det ligga kvar.

Tyvärr så ställer familjen krav på att kunna spela, så XP lär bli kvar ett tag till. Själv undviker jag windows, det är mest när denna datorn (dual-boot) är upptagen som jag inte har något val utan är hänvisad till xp.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Använder nästan bara Ubuntu, även fast det ligger en liten partition med WinXP här på disken nånstans med. Funderar på att köpa mig en Mac Book som jag tänkt växla mellan OSX och Ubuntu på. Eller kanske en annan dist. 

Använder dualboot. Har kvar windows för att spela på och ibland är det lättar att använda windows i skolan (kör på en bärbar). Lättare att samarbeta med annat folk och lättare med alla nätverksprintrar i windows. Men hemma kör jag mest ubuntu (när jag inte spelar då).
//Lobo
//Lobo
- DeepThought
Jag har dualboot WinXP/(X)Ubuntu, men eftersom jag inte startat XP sedan i september så känns det aningen överflödigt. Jag tycker dock att alternativen i röstningen är för få/begränsande: världen är större än både Windows och Ubuntu! I skolan kör vi Red Hat (Enterprise, version nåt, minns inte). Ibland beblandar jag mig även med de andra datorerna i hushållet, som förut körde XP och Win2k. Sedan så tyckte systra mi att Linux/Ubuntu nog var en betydligt bättre idé, och bad mig hjälpa till med installationen (Hallå.. jag hade inte ens försökt övertala henne, WOW!).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Hel! Jag använder Ubuntu-Edgy,PCLinuxOS,Mepis,Puppy-Maxi och XP. Jag är intresserad av allt som Linux frambringar och låser mej inte till en dist.
Använder Ubuntu/OS X/Windows
Varför finns inte det alternativet med?
Och så en massa annat i VMware...
Varför finns inte det alternativet med?

Och så en massa annat i VMware...

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Röstade på ubuntu trots att jag har kvar M$ sketna OS kvar på disken. Det var när min kära bror bodde här som det var tvunget att ha kvar.
Edit: Gparted är ju underbart om man vill rensa datorn från ohyra :>
Edit: Gparted är ju underbart om man vill rensa datorn från ohyra :>
Senast redigerad av 1 __filip_, redigerad totalt 12 gånger.
Jo, jag kanske skulle ha satt dit några fler alternativ, men det främsta syftet var väl kanske att det skulle vara kul att se hur många av oss som fortfarande använder Windows ihop med Ubuntu.
Själv använder jag Ubuntu och Windows XP. Windows har jag mest kvar för en del drivrutiner och en del program som jag inte kan köra annars. Jag väntar fortfarande på den dagen jag kan skrota Windows för gott.

Själv använder jag Ubuntu och Windows XP. Windows har jag mest kvar för en del drivrutiner och en del program som jag inte kan köra annars. Jag väntar fortfarande på den dagen jag kan skrota Windows för gott.

Jag fick nåt skit i min dator som raderade hela Winnt-mappens innehåll samt även lite andra ställen. Provade att installera om men det blev samma ändå. Då blev jag ilsk och gjorde en "lågnivåformatering" och då valde jag att helt gå över till Ubuntu vilket förvisso var en plan att jag skulle göra så småningom ändå. Jag hade Ubuntu på en annan disk som jag labbade och fibblade i när jag hade ork och tid.
Jag ångrar inte bytet. Datorn har helt plötsligt blivit rolig att upptäcka igen.
Jag ångrar inte bytet. Datorn har helt plötsligt blivit rolig att upptäcka igen.
- Robert Edlund
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Jag kör nästan bara Ubuntu. Släktforskningen måste jag köra på Windows eftersom CD-skivorna Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970, 1980, Sveriges dödbok och släktforskningsprogrammet DisGen 8 inte fungerar på Ubuntu.
Senast redigerad av 1 Robert Edlund, redigerad totalt 14 gånger.
- grepapär
- Utgåva: 8.04 Hardy LTS
Hej Robert. sveriges befolkning går utmärkt i ubuntu om man instalerar i wine. Disgen och Rosenberg verkar kört än så länge men det skall gå. mvh Grepapär
Jag är tydligen inte ensam om att använda dual boot ser jag. Ett tack till alla som röstade.

- webra
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Hemma.
Desktop/filserver: Ubuntu 6.10
Bärbar: XP + Ubuntu i vmware. När Feisty blir final så blir det nog en formatering av den bärbara. Hoppas att det blir lättare att få igång det trådlösa nätverket då.
Media/speldator: XP
Jobbet:
Kör 6.10 och XP i vmware. Kunde lika väl ha gjort tvärtom eller dualboot men jag kände att jag ville vara lite upprorisk.
Våran VD har någon slags pakt med Microsoft. Helst skulle allt vi gör göras med MS:s mjukvaror, huuuuu hemska tanke. Han är emot allt som är open source. Kostar det inte pengar så kan det inte vara bra verkar vara hans livsfilosofi.
/WebRa
Desktop/filserver: Ubuntu 6.10
Bärbar: XP + Ubuntu i vmware. När Feisty blir final så blir det nog en formatering av den bärbara. Hoppas att det blir lättare att få igång det trådlösa nätverket då.
Media/speldator: XP
Jobbet:
Kör 6.10 och XP i vmware. Kunde lika väl ha gjort tvärtom eller dualboot men jag kände att jag ville vara lite upprorisk.
Våran VD har någon slags pakt med Microsoft. Helst skulle allt vi gör göras med MS:s mjukvaror, huuuuu hemska tanke. Han är emot allt som är open source. Kostar det inte pengar så kan det inte vara bra verkar vara hans livsfilosofi.
/WebRa