Installationsproblem Löst

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
mtm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Installationsproblem Löst

Inlägg av mtm »

Hej.
Jag lyckas inte installera Ubuntu på min Delldator (stationär) Har testat både 8.10, 9.4 och 9.10. Beskrivningen nedan gäller 9.10
När jag kör installationen så kommer jag till "bakgrundsbilden" syns för första gången. Där stannar den. Ingen muspekare eller något annat dyker upp. Har testat att låta den stå i det läget om det skulle ha något att göra med någon timeout eller något annat men efter 4-5 timmar tröttnade jag och stängde av.
Jag har 3.4GHz processor 3Gb minne och ett nyare Nvidiakort (dock passiv kylning så det är inget gamingkort) i den så prestandan är det inget större fel på.

Någon som har några idéer som man kan testa.

// Morgan
Senast redigerad av 1 mtm, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Installationsproblem

Inlägg av axel112 »

Hejsan!

Hittade en sida med lite parametrar som man kan använda när man startar med skivan.
När jag kör installationen så kommer jag till "bakgrundsbilden" syns för första gången
Betyder det att du startar med live-cd-skivan och att den stannar precis innan skrivbordet ska till att startas?

Har du provat skivan i någon annan dator (om du använder livecd) så att det inte är fel på skivan?
mtm

Inlägg av mtm »

Det där med olika parametrar lät intressant. Var hittar jag den sidan?
Jag tror inte jag kommer så långt ens. Först väljer jag språk och att jag ska installera. Sen kommer den nya ubuntuloggan. Efter det kommer det lite text sen kommer en bakgrundsbild fram. Där stannar cdspelaren och inget mer händer.
Jag har inte provat just denna skivan i annan dator men det blir samma fel när jag använder 9.04 skivan och den har jag installerat en bärbar med så det ska inte vara felet. Dessutom körde jag det inbygda "skivtestet" och det hittades inga fel där.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Man är ju lite förvirrad ibland. :-\ Glömde att skriva in länken.

https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

Kan du starta med skivan i "live-mode" istället för att installera direkt?
mtm

Inlägg av mtm »

Nej. Live-mode funkar inte heller. Då stannar den strax efter att bilden som ser ut som en ljuskägla uppifrån i ett brunt mörkt rum med texten Ubuntu i har börjat synas.
Länken verkar väldigt intressant och borde kunna fixa mitt problem. Återkommer när jag hunnit testa lite.
mtm

Inlägg av mtm »

Problemet är löst. Satte inställningen "felsäkert grafikläge" eller vad det heter och då fungerade det.
Tack för hjälpen.

// Morgan
Användarvisningsbild
axel112

Re: Installationsproblem Löst

Inlägg av axel112 »

Finemang! ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"