Forumets nya utseende - konstruktiv kritik

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Forumets nya utseende - konstruktiv kritik

Inlägg av Okänd »

Jag kanske är alldeles ensam i att tycka det här, men jag vill i alla fall ge uttryck för min åsikt. :)

För det första vill jag bara säga att jag tycker att det nya forumet är snyggare och känns bra. Ett bra initiativ att byta, även om jag har blivit van vid det gamla och förmodligen kommer att ha en viss inkörningsperiod. Dock har jag två reservationer just nu:

1. Respektive användares kommentarer står ju i varannan-färg. Vid scrollning och i allmänhet kan det vara svårt att se var olika inlägg börjar och slutar. Kanske kan man sätta en ram runt, eller öka kontrasterna mellan inläggen? Kanske bör jag byta skärm. ;) Citaten från andra användare är mycket tydligare avgränsade än inläggen själva, vilket åtminstone förvirrar mig, men kanske ingen annan.

2. När jag klickar på "NYTT" för att få se nya inlägg i en tråd, kommer jag till början av tråden. Detta är inte riktigt som det var i det gamla forumet, då man kom till första olästa. Är det bara jag som inte får till det, eller kommer det att vara så även i framtiden? :)

MVH Mathias
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

SV: Forumets nya utseende - konstruktiv kritik

Inlägg av popstr »

CryingFreeman skrev: 1. Respektive användares kommentarer står ju i varannan-färg. Vid scrollning och i allmänhet kan det vara svårt att se var olika inlägg börjar och slutar. Kanske kan man sätta en ram runt, eller öka kontrasterna mellan inläggen? Kanske bör jag byta skärm. ;) Citaten från andra användare är mycket tydligare avgränsade än inläggen själva, vilket åtminstone förvirrar mig, men kanske ingen annan.
Håller helt klart med. Layouten känns halvfärdig och jag tycker det känns väldigt rörigt.

Hoppas det går att ordna.

En fråga av ren nyfikenhet (inte ifrågasättande), vad är fördelarna med det nya forumet, jämfört med det gamla?
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skulle vi kunna få en lite "snällare mot ögonen" variant att välja på i profilen?

Många väljer vit (eller väldigt ljus) bakgrund med svart text. Antagligen för att det skall likna att man läser på papper. Den stora skillnaden är att papper reflekterar ljus, en skärm däremot producerar ljus. Ljus text på mörk bakgrund blir betydligt ögonvänligare och vi som sitter länge vid datorn slipper huvudvärk och ansträngda ögon.

Nu har jag visserligen ställt om Firefox så att jag får en svart bakgrund med vit text, men jag får också en massa grafikfel, saker som försvinner. Så ett mörkare alternativ vore inte helt fel.

Men det kanske gick att ändra i profilen? Då måste jag ha missat det. :)

Det kanske skall tilläggas att jag lider av migrän och är lite känslig för starkt ljus. Annars så tyckte jag att allt såg bra ut i det här nya forumet.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 12 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lite små funderingar:

- Den oranga färgsättningen behöver justeras...

- Det oranga citatfältet tas bort.

Annars ser det väl OK ut...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote=∓quot;CryingFreeman"\]Respektive användares kommentarer står ju i varannan-färg. Vid scrollning och i allmänhet kan det vara svårt att se var olika inlägg börjar och slutar. Kanske kan man sätta en ram runt, eller öka kontrasterna mellan inläggen? Kanske bör jag byta skärm. Med glimten i ögat (blinkande) Citaten från andra användare är mycket tydligare avgränsade än inläggen själva, vilket åtminstone förvirrar mig, men kanske ingen annan.[/quote]
Detta håller jag med om fullständigt, det måste gå att ändra. Enklast kanske att ändra utseende för citat-rubrikerna, men även tydligare separation mellan inläggen vore önskvärd. I övrigt snyggt och trevligt.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jag skulle vilja ha SMF's orginal skal att välja på...

Annars är det bra. Riktigt grymmt med SMF! :D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil skrev: Annars är det bra. Riktigt grymmt med SMF! :D
Grymt är väl att ta i... ;D    OK... ;)

Kom på en till sak.

Avataruppladdningen verkar inte aktiv i servern, troligen fråga om rättigheter.

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun hade hunnit förre. Avataruppladdningen funkar inte.Jag kör med länk solänge.
Annars ser det bra ut  ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

En sak retar upp mej lite. Jag vill inte att min e-post skall visaas, men hur jag än bockar och har mej i min profil så finns den envist kvar vid mina inlägg.  :( Är det nån inställninga som jag missat?  ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej vulfgar!
Jag ser inte din mailadress nånstans....Inte heller i din profil.
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: En sak retar upp mej lite. Jag vill inte att min e-post skall visaas, men hur jag än bockar och har mej i min profil så finns den envist kvar vid mina inlägg.  :( Är det nån inställninga som jag missat?  ???
Kanske du missade att bekräfta din nya inställning med ditt lösenord?

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du kan se saker i din egna profil som inte andra kan se. Fullt normalt.
vulfgar skrev: En sak retar upp mej lite. Jag vill inte att min e-post skall visaas, men hur jag än bockar och har mej i min profil så finns den envist kvar vid mina inlägg.  :( Är det nån inställninga som jag missat?  ???
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nej, No1Viking, jag har bekräftat. Kanske det är så att man alltid ser sin egen e-mailadress eftersom Peter Forsberg inte ser min så kanske det är så? Den enda e-mailadress som jag ser i den här tråden är min egen, hur är det med er andra, ser ni era egna e-postadresser?
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: Nej, No1Viking, jag har bekräftat. Kanske det är så att man alltid ser sin egen e-mailadress eftersom Peter Forsberg inte ser min så kanske det är så? Den enda e-mailadress som jag ser i den här tråden är min egen, hur är det med er andra, ser ni era egna e-postadresser?
Ja, jag ser min egen, samt IP adressen till höger.Kanske där är så...
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: Nej, No1Viking, jag har bekräftat. Kanske det är så att man alltid ser sin egen e-mailadress eftersom Peter Forsberg inte ser min så kanske det är så? Den enda e-mailadress som jag ser i den här tråden är min egen, hur är det med er andra, ser ni era egna e-postadresser?
Yup.

I profilen > Kontorelaterade inställningar  bestämmer man om den ska vara dold, vilken den bör vara pga spamrobotarna.

Eller om man kör med en "soptippsadress" typ hotmail så spelar det ingen roll.... :D

EDIT

Testar bildfunktionen via "Fler alternativ"

[bifogad fil raderad av administratör]
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

plun skrev:
Yup.

I profilen > Kontorelaterade inställningar  bestämmer man om den ska vara dold, vilken den bör vara pga spamrobotarna.

Eller om man kör med en "soptippsadress" typ hotmail så spelar det ingen roll.... :D

Då känner jag mej lugnare.  ;D Jag är rädd även om "soptippsadresser", det är sååå tröttsamt att regga nya.  :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: Då känner jag mej lugnare.  ;D Jag är rädd även om "soptippsadresser", det är sååå tröttsamt att regga nya.  :P
Jo....  Min MSN adress har hållt iåratal nu trots kraftig exponering men Live/MSN/Hotmail har ett
bra spamfilter just nu..... TrendMicro

Men visst är det tröttsamt med nya soptippsaderrser för att slippa förstöra sina "riktiga".

Hursomhelst så ser det rätt ut
;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Instämmer i att ubuntutemat är alldeles för svårläst, däremot har jag svårt att peka på exakt vad som är tokigt. Det enda jag vet är att jag freakar totalt när jag, i det temat, försöker hänga med i eller läsa något (kör smf-s grundutseende istället).
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Det gör mig glad att få läsa denna tråd, med konstruktiva och vettiga kommentarer. Kanske det blir svårt att leverera allt på ett snabbt sätt, men vi gör vad vi kan. Vi kommer att försöka göra forumet snällare för ögat, dock vet jag inte hur, än.

Tack!

Micke
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

Inlägg av Hellzon »

Okej, jag har redan kräkts över layouten i #ubuntu-se, så jag kanske ska vara konstruktiv här:
1) Det dyker upp scrollister längs hela inlägget i den inlägg som citerar någon annan. Ser ohemult fult ut. EDIT: Tydligen behöver det inte ens vara citat. Säg för guds skull inte att man måste scrolla inom inlägg om de blir för långa. :-X
2) Nytt-ikonen i trådlistan sitter tydligen kvar tills man läst inlägget. Jag tyckte bättre om den gamla metoden där "nya inlägg" rensades varje gång man varit inne (nu kommer ju ointressanta inlägg att pocka på ens uppmärksamhet tills man läser dem).
3) Tooltips på de nya ikonerna skulle vara bra. En del förklaras längst ner på sidan, men inte alla (som den lilla gubben på de trådar man postat i).
4) Den gamla :lol:-smileyn funkar inte. En del gamla inlägg ser rätt lökiga ut p.g.a. det. (Gäller säkert fler smileys, men det är den jag märkt.) ;)
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"