Komma åt filer på min dator "utfrån".

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
sand

Komma åt filer på min dator "utfrån".

Inlägg av sand »

Hur kan jag på ett enkelt och hyffsat säkert sätt komma åt filer på min stationära dator? Har hört talas om VPN, googlat lite men jag får "information overflow" och hittar inte riktigt vad det är jag letar efter. Känner någon till en bra guide, eller ett bättre sätt att göra det på.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Komma åt filer på min dator "utfrån".

Inlägg av andol »

Behöver du komma åt dem från en eller flera specifika datorer (typ jobbdator, etc) alternativt behöver du kunna komma åt dem från lite vilken dator som helst (typ Internet-café, etc)?
sand

Inlägg av sand »

Jag vill kunna komma åt filerna främst från min laptop, men det hade absolut varit smidigt att ibland kunna komma åt även från andra datorer, tex på ett internetcafé eller från skolans datorer.
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av uppsalanet »

Hej,
Jag använder hamachi, och det fungerar bra.

//Fredrik
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Ett sätt att komma åt filer och även kunna göra annat på din dator är att sätta upp ssh på datorn som du vill komma åt grejer på. Med ssh kan då få säkerhet på olika nivåer beroende på hur du sätter upp det (enkelt lösenord, nycklar, etc). Via ssh kan du på ett krypterat sätt även flytta filer, mounta "mappar" men även logga in och utföra olika kommandon via terminal (shell).

Oavsett vilken lösning du väljer så är det viktigt att du läser på lite vad gäller säkerheten eftersom oavsett lösning så blir det en tjänst som kommer öppnas utåt som även andra kan försöka ta sig in igenom. Står tjänsten på hela tiden så får du räkna med att botar, probes och annat kommer sniffa fram den och scriptkids eller andra kommer hacka på den i hopp om att den är uppsatt dåligt eller innehåller något säkerhetshål för att programvaran för tjänsten inte är uppdaterad. Vill inte skrämmas men man bör tänka sig för innan man öppnar sig utåt.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "Internet"