nyinstallation men behålla mina inställningar? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

nyinstallation men behålla mina inställningar? [LÖST]

Inlägg av zorro_ac »

hade tänkt göra en clean installation av 9.10 på den här datorn..
men vart hittar jag alla mina inställningar så ja kan "återställa" eller åtminstone jämföra dom nya med mina gamla ifall nåt går på tok.
tänker då bla på x-server, nätverksinställningar, firefox bokmärken, behålla mina torrentstatus i transmission osv?

har en egen homepartition men jag antar att allt inte ligger i den..?

värt att kanske veta är att jag kör XP virtuellt under SUNvirtualbox men en hel del data jag inte vill installera om. vart ligger denna virtuella partition?

och kom gärna med tips på annat som kan vara bra att ha backup på om nåt går galet...
Senast redigerad av 1 zorro_ac, redigerad totalt 8 gånger.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: nyinstallation men behålla mina inställningar?

Inlägg av eyerouge »

Det mesta finns i din /home/användarnamn... en del finns dock säkert utanför också, men inte så mycket. I din /home/användarnamn finns det dolda kataloger (börjar med . i filnamnet) som du ser om du trycker ctrl + h i nautilus.
Bild
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

/etc/X11/xorf.conf --> xorgs konfigurationsfil
~/.* ---> Större delen av dina personliga inställningar för programen. bla så hittar du en hel del under ~/.config/

Dessutom rekommenderar jag att du exporterar dina bokmärken i firefox till en fil så du kan ladda in dom i den nya installationen (görs via firefoxs bokmärkes meny). Du bör även installera en plugin som heter något i stil med "password exporter" för att exportera alla dina lösenord till en fil. Tänk på att du måste installera den även på den nya installationen för att kunna importera lösenorden till Firefox igen.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om du har separat /home så sparas så gott som alla dina egna inställningar, tex för firefox, mailprogram, virtualbox osv. Jag har kört med samma windows i virtualbox from feisty genom många ominstallationer.

För att vara på säkra sidan så kopierar jag hela /etc och /usr till min hemkatalog före en ominstallation, ibland kan det vara gott att hämta lite filer därifrån. Däremot ska man INTE kopiera tillbaka dessa mappar i sin helhet, bara plocka sådant som saknas.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

ska kopiera /etc mappen men /usr struntar jag i, vad är det däri som kan vara bra att ha kvar? den är drygt 2gb stor..
dock hittar jag ingen /.transmission i min /home.. har en del torrenter där på seed o leech som ja vill återuppta sedan..
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

~/.config/transmission

/usr innehåller binärer och dokumentation till programen osc. Du kan ganska tryggt strunta i den katalogen. Alla relevanta filer som du vill ha med dig till en nyinstallation finns antingen i din hem-katalog eller under /etc
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

okej, det låter bra.. då ska ja dra igång installationen..
tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Katt skrev:~/.config/transmission

/usr innehåller binärer och dokumentation till programen osc. Du kan ganska tryggt strunta i den katalogen. Alla relevanta filer som du vill ha med dig till en nyinstallation finns antingen i din hem-katalog eller under /etc
Jag sparar den eftersom jag gillar att pilla en del med utseendet och har en hel del extra ikoner och annant jox där. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Ahh, det förklarar en del :). Har bara en användare på denna datorn så brukar spara allt mitt sådan i hemkatalogen.
RunningCloud
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av RunningCloud »

@zorro_ac
Vore kul att höra hur det gått med installationen och hur du till slut gjorde. Jag följer tråden med spänning ;)
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
Användarvisningsbild
zorro_ac

Inlägg av zorro_ac »

jodå det gick hm... bra? mina inställningar, data o virtualbox filer finns kvar som förut.

dock blev det mycket småstrul med annat som funkat så fint i 8.04 så ja ångrar nästan detta..
får hoppas mycket har löst sig till nästa LTS version..
Antec

Inlägg av Antec »

Så länge du inte formaterar Home katalogen finns dom kvar...Det mesta ligger där! sorry. Dina bokmärken är jätte enkelt att lösa ...du ska använda ett tillläg i Firefox som heter Xmarks då kan du hoppa mellan olika datorer med Firefox och ta med dej dina bokmärken, har sett att just detta till lägg även finns nu för ie men funkar inte lika bra där..Problemet är ju om det redan skitigt sig och du är utan bokmärken! Xmarks är ett tillägg som gör att du skickar upp dom till en server på nätet och vid behov så plockar du ner dom igen och exakt som dom var då du skicka upp dom! Jag sitter på 4 burkar 3 hemma med firefox och en på jobbet så det är himla bra med Xmarks för jag har samma bokmärken på jobbet som hemma...Dessutom är det helt krångelfritt jätte enkelt! Om du uppgradera typ från en version till en annan, menar ungefär som att du går från 9,04 till 9,10 och vill behålla dina inställningar så är det absolut ingen bra lösning just mellan dom distarna, eller jag avråder från en uppgradering från 9,04 till 9,10 efter som en sån installation kommer att fungera dåligt enligt mina erfarenheter...Faktiskt är det första gången det har vart såna problem som det är nu! Troligtvis beror en del av dom på EXT4 som är standart i 9.10. det är vad jag tror.. Bästa är en ren installation och börja om från början...Och då menar jag att just Xmarks är kalasbra för då får du samma hela tiden då det gäller bokmärken iallafall!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"