Kan inte installera (k)ubuntu med 3 hårddiskar & RAID [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
mildred80
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Kan inte installera (k)ubuntu med 3 hårddiskar & RAID [LÖST]

Inlägg av mildred80 »

Hej!
Jag har tidigare haft två hårddiskar i RAID1 på min ubuntu. Jag har nu köpt en ny hårddisk som jag vill ha som root, och sedan skapa en ny RAID med mina två gamla diskar (/home). Men det fungerar inte. Jag har säkerhetskopierat allt från RAID-diskarna och vill nu ha en "ren installation". Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag har försökt flera gånger och lite olika inställningar vid partitioneringen.
Jag har min "stand-alone-hårddisk" med boot-flagga satt, och avstängd på de övriga två som sedan ska monteras på /home.

Kan min tidigare installation på RAID-diskarna störa på något sätt? Jag bifogar några screenshots, hoppas att någon kan hjälpa mig!
Bilagor
PB213076.JPG
PB213076.JPG (122.34 KiB) Visad 591 gånger
PB213067.JPG
PB213067.JPG (88.38 KiB) Visad 591 gånger
PB213066.JPG
PB213066.JPG (98.58 KiB) Visad 591 gånger
Senast redigerad av 1 mildred80, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
mildred80
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Kan inte installera (k)ubuntu med 3 hårddiskar och RAID

Inlägg av mildred80 »

Problem solved...
Fick lite småpanik när det inte funkade, så kom jag på att kolla det mest grundläggande...BIOS.

Jag försökte hela tiden starta upp på en av RAID-diskarna som har /home, och där finns ju inte någon GRUB. Jag ändrade till att starta upp på den hårddisken som har operativet så fungerade det. :-)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"