Jag har en fundering om att servern skulle få hosta en Asterisk via analogt modem, som sedan ska agera växel/rösbrevlåda/telefonförsäljarfiltrering, sedan skicka det vidare till mitt Vood 322 som sedan omvandlar det analogt igen.
Är detta genomförbart, någon som är mer vass på Asterisk än jag är?
Analogt => SIP => Analogt
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Re: Analogt => SIP => Analogt
Asterisk stödjer vissa pci-modem, X100P/X101P. Men vad jag vet går det inte att få nummerpresentation och detektering av polväxling att fungera. Vilket innebär att Asterisk inte kan se när motparten lagt på heller. Så det är ingen lösning jag rekommenderar. Ett bra kort för anslutning till analoglinje kostar över 1000 kr. Är IP-telefontjänst inget alternativ?