Gemenskapens organisation (Stadgar, uppdrag etc)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Gemenskapens organisation (Stadgar, uppdrag etc)

Inlägg av Okänd »

Tråd för att diskutera gemenskapens organisation (Ubuntu Sveriges).

Du bör ha läst följande innan du deltar i diskussionen:
http://ubuntu-se.org/Wiki/Stadgar
http://ubuntu-se.org/Wiki/Forening
http://ubuntu-se.org/Wiki/Organisation
http://ubuntu-se.org/Wiki/Ansvarsfordelning
http://ubuntu-se.org/Wiki/Delansvar

Ta även gärna en titt bland protokollen från tidigare Medlemsmöten:
http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tesprotokoll

Kritik utan förslag på förbättringar är ofta svår att ta till sig. Se därför till att utöver att nämna eventuella problem tänka ut lösningar och egna förslag.
marwal

SV: Gemenskapens organisation (Stadgar, uppdrag etc)

Inlägg av marwal »

Som det har varit hitills har sebastean tydligt indikerat att han velat stå över mötet, göra saker självständigt och i hemlighet, inte behöva stå till svars inför medlemmar eller mötet, kunna gå in med maktspråk om någon ifrågasätter... osv.

Det här tyder på att ordföranden (eller ledaren som han vill kallas) uppenbarligen misstolkat sitt uppdrag och sina befogenheter. Det behövs striktare tyglar när vi har en ordförande som är så självsvåldig som nu är fallet.

Jag tycker att det låter OK att ordföranden ges förtroende från mötet att lösa uppgifter självständigt inom de ramar som mötet sätter upp.

Men...så har inte gjorts hitills.
Det har t ex  inte givits några ramar av mötet som innebär att massbanna medlemmar. Där har ordföranden (eller ledaren som han vill kallas) agerat helt på egen hand.

Jag skulle vilja att det blev slut på skyfflandet av skuld fram och tillbaka mellan ordföranden och hans delansvariga.
Ordföranden är ytterst ansvarig för allt hans delansvariga sysslar med. Jag vill inte veta av igen att sebastean skyller på no1viking eller talar lite allmänt om att "saker inte sköts på bästa sätt". Ta lite jävla ansvar. DU har inte skött saker på bästa sätt. ÄG det!

Mitt förslag är att hela situationen nollställs. Inga gamla protokoll gäller längre och ett möte utlyses omedelbart.
Jag föreslår också att moderatorer, för att undvika att de förblindas av att vistas i maktens närhet, roteras. Det kan vara ett årslångt tillförordnande.
Det är inte nyttigt att sitta i dolda forum och prata om "knäppskallar som bara sabbar vårt forum".
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Marwal,

du har sannerligen en point där.

Det sista jag vill, är att underblåsa en segsliten fight. Men jag tror att en nyckel till ett slut på
striden, ligger just i det du säger. Man måste börja någonstans och det du tar upp känns väldigt
grundläggande för en fredsmarsch.

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Johan Westin
Kontakt:

Inlägg av Johan Westin »

Idag är vi en organisation, vi har ett litet nummer som skatteverket gett oss. Detta gör att vi inte kan strunta i alla gammla protokoll.
Men vi kan tänka om i vårat arbete, vi kan styra skutan åt ett annat håll.
Som det har varit hitills har sebastean tydligt indikerat att han velat stå över mötet, göra saker självständigt och i hemlighet, inte behöva stå till svars inför medlemmar eller mötet, kunna gå in med maktspråk om någon ifrågasätter... osv.

Det här tyder på att ordföranden (eller ledaren som han vill kallas) uppenbarligen misstolkat sitt uppdrag och sina befogenheter. Det behövs striktare tyglar när vi har en ordförande som är så självsvåldig som nu är fallet.
Vad menar du, jag har hängt lite i bakgrunden här på Ubuntu Sverige ända sedan sebastean fick förtroendet att bli ledare och jag kan inte påminna mig om att känna mig åtsidosatt någon gång som medlem. Det mesta har diskuterats på irc-möten eller på forumet. Eller finns det andra beslut som har fattas som jag inte känner till?
---
Johan Westin
Okänd

Inlägg av Okänd »

marwal: Jag ser ingetkonstruktivt i ditt inlägg och jag känner därför inte att det finns något där vi kan diskutera kring.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker att det finns mycket bra i marwals inlägg, men eftersom det är så aggressivt formulerat så förstår jag att det kan vara svårt att hitta det.

Så en uppmaning till marwal är att tagga ner en aning, ta en skogspromenad, skippa personangreppen och svordomarna och skriv nytt. Jag vet att du har det i dig. :)

Åsikter som lyfts fram här är alltid legitima, eftersom det är ett upplevt tillstånd. Att du Johan ser det på ett helt annat sätt är naturligt, eftersom du, precis som alla andra handlat efter bästa föresatser och förmåga.

Men som sagt, formulera på ett annat sätt, berätta de upplevda problemen och red ut dem tillsammans. Det går.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sebastean....låt mig hjälpa dig. Följande upplever jag som konstruktivt från marwals inlägg ovan, det är ett konkret förslag som lyfts fram samt en åsikt om nuvarande situation med det osynliga moderatorforumet.
Jag föreslår också att moderatorer, för att undvika att de förblindas av att vistas i maktens närhet, roteras. Det kan vara ett årslångt tillförordnande.
Det är inte nyttigt att sitta i dolda forum och prata om "knäppskallar som bara sabbar vårt forum".
Kan tillägga själv att jag själv tycker att det är kanon att moderatorer har forum för sig själva där de kan föra diskussioner utan att andra blandar sig i. Däremot vill jag se att dessa blir synliga och läsbara för medlemmar (ej nödvändigtvis för besökare). Motivering till detta är att det skulle ge en betydligt mer öppen känsla och större insyn för vilket arbete moderatorer gör vilket i sin tur kan öka förståelsen från medlemmars sida (även de som är mer skeptiska)
marwal

Inlägg av marwal »

CryingFreeman skrev: Jag tycker att det finns mycket bra i marwals inlägg, men eftersom det är så aggressivt formulerat så förstår jag att det kan vara svårt att hitta det.
Du skulle bara veta hur jag formulerar mig när jag är aggressiv :)

CryingFreeman skrev:Så en uppmaning till marwal är att tagga ner en aning, ta en skogspromenad, skippa personangreppen och svordomarna och skriv nytt. Jag vet att du har det i dig. :)
du har rätt. Jag är rätt förbannad nu. tar en paus och försöker hitta mitt mantra...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag håller med om att följande i marwals inlägg var konstruktivt:

"Jag föreslår också att moderatorer, för att undvika att de förblindas av att vistas i maktens närhet, roteras. Det kan vara ett årslångt tillförordnande."
Okänd

Inlägg av Okänd »

Omnius skrev: Sebastean....låt mig hjälpa dig. Följande upplever jag som konstruktivt från marwals inlägg ovan, det är ett konkret förslag som lyfts fram samt en åsikt om nuvarande situation med det osynliga moderatorforumet.
Kan tillägga själv att jag själv tycker att det är kanon att moderatorer har forum för sig själva där de kan föra diskussioner utan att andra blandar sig i. Däremot vill jag se att dessa blir synliga och läsbara för medlemmar (ej nödvändigtvis för besökare). Motivering till detta är att det skulle ge en betydligt mer öppen känsla och större insyn för vilket arbete moderatorer gör vilket i sin tur kan öka förståelsen från medlemmars sida (även de som är mer skeptiska)
Vad bra, sebastean, att du ser det konstruktiva i marwals inlägg nu...personligen eftersträvar jag någon form av reaktion på det eller på mitt tillägg. Om någon moderator anser att det är off-topic, meddela det så startar jag ny tråd, eller flytta gärna till lämpligt rum om det skulle vara så.
Senast redigerad av 1 omnius, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

marwal skrev:
Mitt förslag är att hela situationen nollställs. Inga gamla protokoll gäller längre
Så kan man inte göra enligt normal föreningspraxis och förmodligen finns det någon lag som hindrar dessutom.

Däremot kan man ta upp beslut som man tycker är dåliga till förnyad prövning på ett nytt möte, men då får man ta upp punkt för punkt.  Ska det hela vara praktiskt och vi ska komma framåt får vi nog anta att en hel hoper fattade beslut är bra eller i alla fall kan duga.

Sätt dig med protokollen och plocka fram de fem - tio dummaste besluten och skriv förslag på vad man borde besluta istället, så kan vi diskutera dem i forumet och du kan ta upp dem till omprövning på nästa möte.

Å andra sidan måste vi vara praktiska och komma framåt. Att fatta beslut, riva upp dem, fatta ny beslut och riva... Då kommer man ingenstans och alla blir förvirrade om vad som gäller (been there done that), så i huvudsak bör man respektera fattade beslut och bygga vidare på dem. Det är bara Bill Gates som kan tjäna på att vi  står och stampar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck skrev: Funderar bara lite för mig själv . . . ;)

Ozamosi o/e sebastean kan väl vara vänliga att klargöra vad som gäller?

- Är ett loco en juridisk person?

- Upprättar Ubuntu.com (Canonical) någon form av juridiskt dokument mellan sig och den lokale företrädaren
      i respektive land?

Eller är det bara en löst sammansatt grupp av människor med delat intresse för Ubuntu som går tillsammans
och bland sig får nominera eller utse någon som sedan accepteras av Ubuntu.com som deras kontaktperson
gentemot locot som grupp?

Det var det hela.

Ha det gott alla människobarn  ;)

Hälsar Broder Tuck
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Inledning till stadgar"]
Ubuntu Sverige är en oberoende organiserad och driven lokal gemenskap (s.k. LoCo, Local Community) godkänd av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.[/quote]
http://ubuntu-se.org/Wiki/Stadgar

Mer finns att läsa här https://wiki.ubuntu.com/LoCoFAQ

Ett LoCo måste ange en kontaktperson till Ubuntu. Uppgifter för denne kontakperson samt organisation av LoCo:t är helt upp till LoCo:t.

Ett LoCo är i sig ingen juridisk person. Däremot är vårat LoCo registrerad som en förening hos skatteverket för att kunna hantera pengar och är således en juridisk person.

Det finns enligt min vetskap inget juridiskt dokument mellan oss och Ubuntu. Däremot har en ansökningshandling vid uppstart skickats in. Kontakta ozamosi angående uppgifter om detta.

[quote="Broder Tuck"]Eller är det bara en löst sammansatt grupp av människor med delat intresse för Ubuntu som går tillsammans
och bland sig får nominera eller utse någon som sedan accepteras av Ubuntu.com som deras kontaktperson
gentemot locot som grupp?[/quote]
Vi är människor med delat intresse för Ubuntu som går tillsammans. Vid uppstart var det en löst sammansatt grupp av människor, men är nu en organiserad gemenskap med ett dokument med organisation, roller mm nedtecknat, samt med personer med delansvar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"