Drupal, min hemsida.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Joxe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Drupal, min hemsida.

Inlägg av Joxe »

Tjenare. Är ganska ny vad gäller både Ubuntu och Drupal ( Tidigare använt windows xp/vista/7 och Joomla ) och har några små frågor.
Har just nu bara moduler som kommer till Drupal och håller på att ställa in lite smådetaljer.
Jag har hemsidan på min egen webserver ( Apache2, MySQL och PHP ) och kommer inte till underfund hur en mailserver funkar?
Har trixat och läst lite innan till min joomlasite hur det funkar men blir inge klokare på det :(

Så vad är den här mailfunktionen? Går det att få den att skicka mail från sidan/servern lite enkelt?
Måste jag ha massor med information angående min ISP osv eller kan den skicka genom hotmail på nåt vis?

Min andra fråga är om det går att göra så att när användare gör ett konto på Drupal ( som godkänns av admin ).
Kan man då göra så att när han klickar "submit" så skapas ett foruminlägg i tex. forumet "Nya medlemmar" och så insertar den användarnamn i Topic och en "textbox"(från skapakonto sidan) som text i inlägget? Kanske även en länk i foruminlägget där admin kan enkelt klicka för att godkänna denna medlem.

Min tredje fråga är angående profil sidan, där man ser namn, bild, och annan diverse information man valt att visa.
Kan man lägga till ytterligare där för att visa tex. foruminlägg(från denna medlem).
Där finns ju redan "view blogentries by this user".
Hittar inga inställningar för hur det ska se ut i profiler för andra medlemmar. :/
Skulle ju vilja göra liknande länkar fast spåra andra inlägg.

Tacksam för svar.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Drupal, min hemsida.

Inlägg av ycc »

Tjena :)

Fråga ett: Jag vill minnas att om man bara installerar en mailserver (som t.ex. postfix) så kan Drupal skicka mail. (T.ex. för att automatiskt skicka tillfälligt lösenord rill nyregistrerade användare.) Kör man PHP så kan man då börja använda PHPs mailfunktioner.

Vill man dessutom ta emot mail med mailservern så blir det lite mer jobb med inställningarna av mailservern. Man installerar t.ex. då också ofta POP eller IMAP-server så att man kan komma åt sina mailboxar. För att kunna skicka och ta emot mail manuellt behöver man då ett e-post program som t.ex. Thunderbird. Det kan kommunicera med med servern via t.ex. POP eller IMAP. (e-post programmet kallas ibland för MTA-klient eftersom en mailserver kan kallas för MTA - Mail Transfer Agent)

Med en egen mailserver blir man allstå helt fri från t.ex. Hotmail. Det kan dock ibland vara lite trixigt med mailserver. Om man t.ex. inte har fast IP kan en del mailmottagare anse att eftersom man byter IP så skall de mail man skickar hamna i spam-korgen.

Om jag förstått fråga två rätt så finns väl redan den funktionen i Drupal? Admin kan godkänna nya medlemmar.

Fråga tre kan jag inte svara på på rak arm, men det finns ju duktiga Drupalister i forum, du har ju sett vår portal. Det som är kul med öppen mjukvara är ju att om man har tid så man kan själv lägga till egen PHP-kod.

Tråden flyttad till servertavlan.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Drupal, min hemsida.

Inlägg av HOLMEN »

Du kan även installera modulen SMTP och fylla i en SMTP-server. Tex din operatörs. Bara att Googla så får man enkelt upp de adresserna.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"