Underlig bugg, kan varken klicka eller använda... [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Underlig bugg, kan varken klicka eller använda... [LÖST]

Inlägg av Zazza »

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag använde Ubuntu, jag fick helt enkelt slänga ut det eftersom jag inte fick plats med både Ubuntu och Windows, tyvärr vann Windows eftersom jag var i behov av Adobe-sviten. Den senaste Ubuntu-disten jag använt var 8.10 så jag har upptäckt att det hänt en del sen sist.

Hur som helst så har jag installerat Ubuntu med hjälp av en USB-drive. Det började väldigt bra. Jag har installerat ett flertal program och hade precis fått ordning på irssi när jag plötsligt märkte att ALT + TAB slutat funka, jag kunde inte klicka någonstans utanför terminalfönstret, inte flytta på några fönster eller nånting men musmarkören går fortfarande att flytta.

Jag hade fått upp ett felmeddelande lite tidigare som jag tyvärr klickade bort av bara farten men jag hann se att det stod något om mouse eller pointer eller nåt liknande. Jag tror att det var efter det som problemen började för så här har det inte varit hela tiden.

Jag har nu bootat om ett antal gånger, jag har stängt av alla visuella effekter men det hjälper inte. Kommandon som ALT+F4 och ALT+CTRL+DEL fungerar och det verkar som att problemet kommer och går. Det kan t.ex. återkomma ifall jag startar Firefox och maximerar det och stänger jag av det kommer jag åt fönstren bakom. När jag har varit inne i Apearance och klickar på Customize på något skrivbordstema och sedan Pointer, så kan jag välja olika teman i fönstret bakom men inte i Pointer-fönstret. Det är som att markören inte förstår vad det är jag klickar på och att det finns fönster framför andra fönster.

Snälla, finns det någon som har nån idé om vad är som är fel här, för jag börjar misströsta... :(
Senast redigerad av 1 Zazza, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Re: Underlig bugg, kan varken klicka eller använda tangentbordet

Inlägg av Zazza »

Efter att ha suttit och testat lite får jag intrycket att det skiter sig främst när jag startar screen. Felet "lossnar" ibland när jag avslutar screen och när det inte är igång funkar det mesta ok även om det händer att jag inte kan klicka utanför exempelvis Firefox, även då screen är avstängt.

Jag har även testat att avaktivera och återaktivera NVIDIA-drivrutinerna. Kör just nu på version 185.

En annan sak som jag precis upptäckte är att ifall felet uppstår då jag använder Firefox men klickar på menyraden, så kan jag återigen klicka i panelen längst upp.
Användarvisningsbild
Zazza
Kontakt:

Inlägg av Zazza »

Tack, alla som har läst!

Problemet är löst. Jag, eller min sambo rättare sagt, laddade om grafik-drivrutinerna och sedan bytte jag från att köra min trådlösa mus via USB till att köra v ia PS/2 istället, efter en ominstallation av Ubuntu.

Saker och ting verkar funka och jag är nöjd och glad. :)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Låter mysko likväl att det strulade så, men skönt att det fungerar.

ps. Glöm inte o slänga in en [LÖST] i trådens rubrik.
Det är inte lätt när det är svårt!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"