[LÖST] Ingen 3D-grafik: Open Arena Seeegt

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
cthulhu

[LÖST] Ingen 3D-grafik: Open Arena Seeegt

Inlägg av cthulhu »

Har just installerat Open Arena på min relativt nya laptop, 2x1,86 Ghz, utan compiz eller annat bloatigt. Minskade upplösningen på open Arena, och kör det i ett fönster, men det hackar och är extremt segt. Kan det vara för att mitt grafikkort inte är gjort för detta eller?
har för övrigt aldrig installerat någon grafikdrivrutin eller motsvarande, kan det vara det?
Senast redigerad av 3 cthulhu, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Open Arena Seeegt

Inlägg av Katt »

Med största sannolikhet är det modulerna/drivrutinerna till grafikkortet som inte blivit installerade. Minns du om du installerade dem efter installationen av Ubuntu?
Om inte så står det hur du gör här http://help.ubuntu-se.org/9.10/hardware ... key-enable
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Open Arena Seeegt

Inlägg av cthulhu »

Nej, har aldrig installerat några drivrutiner på datorn. Ja då blir det till att leta upp vad man har för grafikkort, antar att det är ett projekt i sig.
tack, då vet jag i alla fall vad som är fel, blev bara lite förvånad när jag såg att open Arena skall funka på typ 300 Mhz...

EDIT: Skall nog gå att klura ut från https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto
sätter tråden som löst nu, installeringen får bli ett annat projekt, när jag har tid.
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: [OK] Ingen 3D-grafik: Open Arena Seeegt

Inlägg av cthulhu »

Har just fixat det, efter mycket googlande (till ingen nytta).

Visar dig att libgl1mesa-dri (Direct Rendering interface) inte var installerad.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"