Vilken mailserver rekommederar ni, om jag enbart vill ha mailen levererade till en mapp (och köra kommandot mot mappen sedan) eller kommando?
Jag skulle altså vilja att alla inkommande mail på port 25 till vissa domäner, ska levereras till ett perlscript som jag byggt själv. Kan bygga om perlscriptet lite hur som helst, så bara mailservern kan leverera till perlscriptet så är det lungt.
Antingen att den lägger mailet som en fil i en mapp och skickar mapp & filnamnet som ett argument till perlscriptet, eller att den levererar hela mailet till <STDIN> på perlscriptet.
Om det går skulle jag vilja ha argumenten i MAIL FROM och RCTP TO kommandorna som argument till perlscriptet också.
Perlscriptet måste få lov att köra efter att mailservern är klar med sin hantering (Då det som perlscriptet gör, dvs parsar, kan ta flera timmar om mejlet är stort), dvs att perlscriptet körs i bakgrunden och inte som en child/"barn" till mailserverns hantering.
En annan funktion som finns möjlighet att göras, om mailservern inte kan köra kommandon, är att mailservern får lägga alla mails i en mapp helt enkelt. Det måste då finnas någon funktion att den lägger en låsfil i mappen när den skrivit klart till mailfilen och sedan får parsern ligga och snurra i en loop och när den hittar ett mail med en tillhörande låsfil så läser den in det mailet, parsar (och skickar resultatet till ett ställe) och sedan raderar mailet & låsfilen.
Någon som har något förslag på mailservermjukvaror som klarar något av detta?
Mailserver till ubunto
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Mailserver till ubunto
Tja, det du beskriver torde gå och göra med godtycklig seriös MTA. För egen del trivs jag, och många andra, bra med Postfix.
Vad gäller att låta skript bearbeta inkommande mail så skulle jag föreslå att du först låter Postfix leverera till Procmail, och därifrån anropa ditt Perl-skript. Procmail är extremt välbeprövat och torde ge dig en hel del gratis.
Vad gäller att låta skript bearbeta inkommande mail så skulle jag föreslå att du först låter Postfix leverera till Procmail, och därifrån anropa ditt Perl-skript. Procmail är extremt välbeprövat och torde ge dig en hel del gratis.
-
Är inte procmail rätt så tungt? (Kräver mycket CPU och RAM). Eftersom perlscriptet är rätt så tungt vore det bra att skippa procmail om det går. Funderar även på compiled perl eller liknande.
Finns det ingen möjlighet att låta mailbox_command i postfix leverera direkt till perlscriptet?
Perlscriptet har ansvar för att sortera allt sedan.
Hur fungerar egentligen mailbox_command? På vilket sätt skickar postfix mailet till mailbox_command? via STDIN?
Sedan undrar jag det där med MAIL FROM. Går det att behandla detta via ett litet snabbt script så jag kan göra en SPF-kontroll på avsändaradressen och neka redan vid MAIL FROM om SPF inte "pass":ar (neutral, softfail eller hardfail) (dvs avsändaradressen är förfalskad) så den avsändande MTAn skickar en bounce till avsändande användare.
Finns det ingen möjlighet att låta mailbox_command i postfix leverera direkt till perlscriptet?
Perlscriptet har ansvar för att sortera allt sedan.
Hur fungerar egentligen mailbox_command? På vilket sätt skickar postfix mailet till mailbox_command? via STDIN?
Sedan undrar jag det där med MAIL FROM. Går det att behandla detta via ett litet snabbt script så jag kan göra en SPF-kontroll på avsändaradressen och neka redan vid MAIL FROM om SPF inte "pass":ar (neutral, softfail eller hardfail) (dvs avsändaradressen är förfalskad) så den avsändande MTAn skickar en bounce till avsändande användare.
Utan att ha några egentligen mätvärden så upplever jag procmail som rätt lättviktigt. Kom dessutom ihåg att det är något som körts på fleranvändarsystem på den tiden då datorer var långt ifrån lika kraftfulla som de är idag. I de tillfälle procmail faktiskt börjar drar resurser skulle jag nog snarare säga att det beror på eventuella mindre väl valda skript som användare välja att själva vidareanropa därifrån.
Hyfsat säker på att mailbox_command skickar till STDIN. Vad jag däremot vet är att de processer som startas den vägen startar med rättigheterna utav den användare som mailet ifrån ska levereras till.
Skulle det däremot bara vara så att du vill leverera mail till eget skript för vissa specifika användare så kan det göras genom /etc/aliases alternativt ~/.forward.
Hyfsat säker på att mailbox_command skickar till STDIN. Vad jag däremot vet är att de processer som startas den vägen startar med rättigheterna utav den användare som mailet ifrån ska levereras till.
Skulle det däremot bara vara så att du vill leverera mail till eget skript för vissa specifika användare så kan det göras genom /etc/aliases alternativt ~/.forward.
-
Går det att ställa in så alla mails betraktas vara levererade till säg användaren perlparser och därmed körs kommandot som perlparser och kan då låta mappen som parsern stoppar mailen i, vara skrivbar för "alla" eller användaren perlparser?
Kan ju testa lite imorgon med postfix och se om det löser sig... Tanken med scriptet är att mailservern får mailet, lämnar vidare det till parsern, som "packar" upp MIME-innehållet (har byggt en standalone parser med openwebmails MIME-parser som grund), och stoppar alla komponenter i olika mappar och skriver lite info i en indexfil så när CGI-scriptet för webmailen sedan läser in indexfilen så vet den sedan var alla attachments och body/header m.m ligger, och när användaren begär dessa så kan dessa lätt och snabbt läsas in och strömmas till användaren.
Kan ju testa lite imorgon med postfix och se om det löser sig... Tanken med scriptet är att mailservern får mailet, lämnar vidare det till parsern, som "packar" upp MIME-innehållet (har byggt en standalone parser med openwebmails MIME-parser som grund), och stoppar alla komponenter i olika mappar och skriver lite info i en indexfil så när CGI-scriptet för webmailen sedan läser in indexfilen så vet den sedan var alla attachments och body/header m.m ligger, och när användaren begär dessa så kan dessa lätt och snabbt läsas in och strömmas till användaren.
-
Sådär, har fixat så den skriver till en fil nu.
Förresten, hur gör jag för att göra kontroll på MAIL FROM-adressen via ett script?
Förresten, hur gör jag för att göra kontroll på MAIL FROM-adressen via ett script?