Har ett litet märkligt problem som jag går bet på. Använder Mythbuntu 9.10 som huserar i en låda vid namn Antec Veris Fusion Remote.
Denna htpc-låda är begåvad med en fjärr, en lcd-display och lite annat. Jag har fått igång allt, till och med displayen, men mitt problem är att jag inte verkar kunna köra LCDd i bakgrunden. Om jag kör LCDd -f -r 4 (-f = kör i förgrunden, -r är bara nivån på hur mycket den ska logga på skärmen)
Så fungerar det bra. Kör jag sedan lcdproc -f så får jag förväntat resultat. Till och med om jag skriver LCDd vid prompten så lägger sig LCDd i bakgrunden och allt fungerar.
Men försöker jag starta LCDd via /etc/init.d/LCDd så händer inget. Jag får heller inget i /var/messages
Startscriptet i /etc/init.de/LCDd är enligt nedan, och jag ser inga direkta fel. Sökvägar etc. verkar fungera. Provade även ett annat startscript jag hittade här: https://help.ubuntu.com/community/IMON_VFD_and_LCD men det ger samma resultat.
Det knepiga är att lcdproc gör samma sak. Kör man lcdproc så ansluter den och skickar en skärm till LCDd som visas, sedan avslutas lcdproc.. Kör man lcdproc -f så fungerar det bra och den uppdaterar som den ska. Detta är nu inte något jätteproblem eftersom jag tänkt använda mythtv till att skicka output till displayen.. men då måste jag ju få den att starta automatiskt först.
Antar att LCDd använder samma inställningsfiler (/etc/LCDd.conf) både när man startar via init eller inte.. så jag skickar inte med dem nu.
Hoppas denna tråd hamnade rätt nu, men jag tror det..
Vad kan orsaka detta? Hur fortsätter jag felsöka?
Kod: Markera allt
#! /bin/sh
#
# LCDd initscript for LCDd
# by Jose Luis Tallon <jltallon@adv-solutions.net>
#
### BEGIN INIT INFO
# Provides: lcdd
# Required-Start: $syslog
# Required-Stop: $syslog
# Should-Start: $local_fs
# Should-Stop: $local_fs
# Default-Start: 2 3 4 5
# Default-Stop: 0 1 6
# Short-Description: LCD daemon
# Description: Control LCD displays connected to the computer
### END INIT INFO
#
# Written by Miquel van Smoorenburg <miquels@cistron.nl>.
# Modified for Debian
# by Ian Murdock <imurdock@gnu.ai.mit.edu>.
# Modified for lcdproc by Jonathan Oxer <jon@debian.org>
#
#
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
DAEMON=/usr/sbin/LCDd
NAME="LCDd"
DESC="LCDd"
#DAEMON_OPTS="-s 1 -f -c /etc/LCDd.conf"
DAEMON_OPTS="-s true -f true -c /etc/LCDd.conf"
test -x $DAEMON || exit 0
set -e
case "$1" in