Hej
Har en fundering på att flytta monteringspunkten för ett vanligt usb-minne.
Antar att det egentligen bara är att skriva /dev/sda1 /media/disk/nånting/nånting i mtab, men är inte säker.
Om man skulle skriva något i den stilen försvinner automount då? Skulle det övertaget fungera?
//mille7
Flytta monteringspunkt för usb-minne.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Flytta monteringspunkt för usb-minne.
Hej, Jag hoppas att detta hjälper dig.
I tidigare versioner av Ubuntu så fick USB-minnen namnet /media/disk
From 9.10 får de namn av typen /media/70d....6a3f8d som är UUID för disken.
I mitt backupskript hade jag antagit att USB-minnet skulle heta /media/disk
så därför har jag nu lagt in nedanstående kod så jag monterar om till det namn jag vill ha på USB-minnet.
(Slå "Linux> man mount" för mer info.)
En fördel med test-villkoret är att man kan kolla att man kopierar till rätt USB-minne.
(Jag använder mirrordir för backuppkopierandet så att bara det som ändrats sedan föregående backup kopieras)
I tidigare versioner av Ubuntu så fick USB-minnen namnet /media/disk
From 9.10 får de namn av typen /media/70d....6a3f8d som är UUID för disken.
I mitt backupskript hade jag antagit att USB-minnet skulle heta /media/disk
så därför har jag nu lagt in nedanstående kod så jag monterar om till det namn jag vill ha på USB-minnet.
(Slå "Linux> man mount" för mer info.)
En fördel med test-villkoret är att man kan kolla att man kopierar till rätt USB-minne.
Kod: Markera allt
if test -d /media/70d....6a3f8d # Kollar om en disk med det namnet finns
then
mkdir /media/disk
mount -M /media/70d....6a3f8d /media/disk
rmdir /media/70d....6a3f8d # rmdir tar bara bort tomma dir
fi
# Avmontera disk när klar:
eject /media/disk
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Ett tips är att sätta en etikett på partitionen på minnet. Då monteras den som /media/etikett.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Kom väl först i Jaunty vill jag minnas.Alleinsora skrev:Ett tips är att sätta en etikett på partitionen på minnet. Då monteras den som /media/etikett.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Sant. Missade att det gällde 8.04.Bowmore skrev:Kom väl först i Jaunty vill jag minnas.Alleinsora skrev:Ett tips är att sätta en etikett på partitionen på minnet. Då monteras den som /media/etikett.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tack för tipset.
Jag ska sätta etiketten "backupdisk" på mina backupdiskar.
Jag upptäckte att det är bättre att använda UUID än Etikett/Label i fstab-filen.
Jag hade använt Label/etikett för min swap-partition.
När jag sen installerade ett annat OS så formatterades swap-partitionen om och etiketten försvann.
När jag sedan bootade mitt vanliga OS (Ubuntu 9.10) så var jag utan swap utan att veta om det.
Ibland kunde datorn bli extremt slö utan att jag förstod varför tills jag upptäckte i conky att det inte fanns någon swap.
Jag bytte då från LABEL till UUID enligt nedan.
Jag upptäckte även då jag installerade det andra OSet att man kan ha mer än 1 swap, se nedan.
Jag ska sätta etiketten "backupdisk" på mina backupdiskar.
Jag upptäckte att det är bättre att använda UUID än Etikett/Label i fstab-filen.
När jag sen installerade ett annat OS så formatterades swap-partitionen om och etiketten försvann.
När jag sedan bootade mitt vanliga OS (Ubuntu 9.10) så var jag utan swap utan att veta om det.
Ibland kunde datorn bli extremt slö utan att jag förstod varför tills jag upptäckte i conky att det inte fanns någon swap.
Jag bytte då från LABEL till UUID enligt nedan.
Jag upptäckte även då jag installerade det andra OSet att man kan ha mer än 1 swap, se nedan.
Kod: Markera allt
# Swappar
# LABEL=SWAP-hdb11 none swap sw 0 0 # swap
# LABEL=SWAP-hda5 none swap sw 0 0 # swap
# /dev/sda5
UUID=68384be3-4f60-41fe-b876-314e0f479602 none swap sw 0 0
# /dev/sdb11
UUID=fdf1eb8a-d855-4d47-b70e-300299779ba6 none swap sw 0 0
Riktigt att etikettnamnet försvinner, men partitionen får även ett nytt uuid så det hjålper inte att använda uuid i fstab. När man installerar ett nytt os så formateras inte heller befintliga swappar trots att det påstås så under installationen. Kanske var det så förr.Joe skrev:Jag upptäckte att det är bättre att använda UUID än Etikett/Label i fstab-filen.