Vill ha högre skärmupplösning...

bjorn_hugo

Inlägg av bjorn_hugo »

Jag har länge viljat prova Linux och installerade Ubuntu för några dagar sedan. Jag har en skärm som fungerar bäst i 1440x900 upplösning men kan bara välja upp till 1024x768 i Ubuntu. Går detta att ändra på något annat sätt?

(Jag upptäckte detta forum idag och måste säga att jag blev lite imponerad över hur mycket kunskap det finns samlat här.)

/B-H
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Finns ett flertal trådar som tar upp det här ämnet.
Jag tror det går till på något liknande sätt:
Öppna terminalen och skriv gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Bläddrar du ner så ser du ett flertal skärmupplösningar. Ta och lägg till din där (i alla).
Tror detta skall lösa ditt problem, men ta o sök o läs de andra trådarna först för säkerhetsskull.
Abusus non tollit usum
bjorn_hugo

Inlägg av bjorn_hugo »

Ok, jag är ju helt färsk när det gäller linux och ubuntu, hur tar jag mig till terminalen så att jag kan skriva egen kod?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Tillbehör>terminalen eller så trycker du alt+F2 och skriver gnome-terminal.
Men som sagt ta och sök på forumet. Du kommer hitta en hel del om skärmupplösningar.
Läs igenom det så du får en överblick över olika alternativ mm innan du testar något.

edit: När du har ändrat i xorg så går du in i system>inställningar>skärmupplösning och ändrar den där.
Tänkte inte på att du kanske inte kollat här så gör de först o se om din skärmupplösning finns där.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej bjorn_hugo!

Det finns en klistrad tråd i denna forumdel som tar upp just detta. http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=833

Men den tråden tar inte upp ifall du har installerat grafikdrivrutiner? De som följer med kärnan räcker inte till i alla situationer.

P.S. Välkommen till forumet! :)
bjorn_hugo

Inlägg av bjorn_hugo »

Jag provade det du (Zero-G) skrev men fick upp detta meddelande, vad betyder det?

(gedit:10861): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hejsan bjorn_hugo!

Eftersom du är att klassa som "ny", och du får förslag om att ändra i xorg.conf tänkte bara ge dig ett tips: se till att ha gjort en backup på din fungerande xorg.conf innan du ändrar något där! (gäller alltid, det är en bra vana!) :) Då är det bara att gå in och välja den gamla om något går fel, för blir något fel när du ändrar i xorg.conf så är du hänvisad till enbart terminal-läge (något som till en början kan avskräcka de flesta, och jag vet själv hur sur man kan bli när man inte har backup på en fungerade version utan sitter med en felaktig). Backup gör du lättast genom att skriva (i terminalen):

Kod: Markera allt

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak
Givetvis kan du kalla backupfilen för något annat än "xorg.conf.bak" om du hellre vill ha ett annat system (ex. ta med datum i filnamnet). Om det (i många fall: när det) går åt pipan är det således bara att köra:

Kod: Markera allt

sudo mv /etc/X11/xorg.conf.bak /etc/X11/xorg.conf
Lycka till! Och följ gärna petri0s tips och börja med att installera drivrutiner (om du inte redan gjort det, d.v.s.)

:)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="bjorn_hugo"]Jag provade det du (Zero-G) skrev men fick upp detta meddelande, vad betyder det?

(gedit:10861): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.[/quote]
Det är en känd bug som är rapporterat men utvecklarna har gett den så pass låg prioritet så inget har hänt på ett tag nu. Helt ofarligt med andra ord.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"