[LÖST] vilse i font-djungeln?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
cthulhu

[LÖST] vilse i font-djungeln?

Inlägg av cthulhu »

Har pillat en massa med fonts, och kommit fram till att de dokument (HowTo mm.) som finns på nätet är rätt gammla. Har installerat artwiz-font, och när jag lägger till katalogen med fonterna med

Kod: Markera allt

xset fp+ /sökväg/till/katalog/
(kör även fc-cache -fv, men tror inte den behövs, eftersom den inte hittar några fonter i katalogen)
så ser jag dem sedan i xfontsel, och kan använda dem i min fönsterhanterares tema mm. Problemet är att när man startar om datorn har den glömt /sökväg/till/katalog/.

Min fråga är nu, i vilken fil skall man lägga till katalogen? Enligt http://www.xfree86.org/current/fonts.pdf skall man lägga till i filen XF86Config, men man kör väl Xorg nu förtiden eller?

med xset -q ser man vilka inställningar som finns, och de filer som anges som config är tomma.
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 20 gånger.
StefanB

Re: vilse i font-djungeln, var är XF86Config-motsvarande fil?

Inlägg av StefanB »

Här finns en howto:

http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/fonterInstallera

Den brukar jag använda och det fungerar klockrent.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tack för svaret, men nej, inget funkar för mig på den sidan. Jag vill ha fonter som är tillgängliga för Xorg eller X11 eller vad det nu är som kontrollerar det där. Det jag installerade var inte en deb, utan bitmap-fonter, som jag konverterade till pcf.gz.
Jag har lagt fonter i mappen ~/.fonts, men funkar inte eftersom denna inte är inkluderad i listan man ser när man skriver xset -q.

fonterna är inte för OO, utan för fönsterhanteraren (Fluxbox), då finns inget "grafiskt" installationssätt så vitt jag vet. jag har ju fått det till att funka, bara det att man måste göra om det varje gång man startar om datorn.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det som ligger i ~/.fonts används av fontconfig och finns med i listan som ges av fc-list. OO.org har egen typsnittshantering och klarar t.ex. inte av vissa PostScript-typsnitt om jag minns rätt. Men Fluxbox använder kanske inte fontconfig?

Typsnittsstödet i X11 tror jag är lite gammalmodigt (saknar stöd för anti-aliasing?). Det hela är lite rörigt.

Men du kan sätta FontPath i /etc/X11/xorg.conf, typ så här:

Section "Files"
  FontPath "/bla/bla/bla, /bla/bla"
EndSection
Möjligtvis måste du inkludera standardsökvägarna också, så att du inte bara får med dina egna typsnitt.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Section "Files"
  FontPath "/bla/bla/bla, /bla/bla"
EndSection
Tack, tror det kan vara vad jag letade efter. Skall testa.
(Problemet är som sagt att min xorg.conf är tom, men det borde vara i den man skriver sådant här)
Men Fluxbox använder kanske inte fontconfig?
Tja, de anv'änder de fonter som är tillgängliga för alla X-applikationer, när man har ett riktigt nerstrippat och naket system.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"