Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?

Inlägg av ubot »

Jag har installerat Ubuntu Server 9.10 och samtidigt med server-installationen även installerat Apache, MySQL och PHP. Apache fungerar fint, likaså PHP (testat genom att skapa en phpinfo.php som listar php-info i webbläsaren), men sudo aptitude php5 säger att php5 inte är installerat. Hur kommer det sig? Har jag PHP eller inte?

Jag har ett skript som använder php cli och jag undrar om jag måste installera php5 och php5-cli eller varför finns det i systemet men ändå inte liksom?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?

Inlägg av ycc »

Kan det ha att göra med vilken version av php som är installerad? Är det PHP4 som är installerad? Vad säger phpinfo om versionen?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?

Inlägg av ubot »

ycc skrev:Kan det ha att göra med vilken version av php som är installerad? Är det PHP4 som är installerad? Vad säger phpinfo om versionen?
Nja, högst upp på sidan står det PHP Version 5.2.10-2ubuntu6 så det är väl PHP5 antar jag?

När jag kör sudo aptitude show php5 så får jag upp: 5.2.10.dfsg.1-2ubuntu6.1 som inte riktigt ser likadant ut men ändå?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"