Jag har installerat Ubuntu Server 9.10 och samtidigt med server-installationen även installerat Apache, MySQL och PHP. Apache fungerar fint, likaså PHP (testat genom att skapa en phpinfo.php som listar php-info i webbläsaren), men sudo aptitude php5 säger att php5 inte är installerat. Hur kommer det sig? Har jag PHP eller inte?
Jag har ett skript som använder php cli och jag undrar om jag måste installera php5 och php5-cli eller varför finns det i systemet men ändå inte liksom?
Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?
Kan det ha att göra med vilken version av php som är installerad? Är det PHP4 som är installerad? Vad säger phpinfo om versionen?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Re: Ubuntu Server 9.10 och LAMP, var är PHP?
Nja, högst upp på sidan står det PHP Version 5.2.10-2ubuntu6 så det är väl PHP5 antar jag?ycc skrev:Kan det ha att göra med vilken version av php som är installerad? Är det PHP4 som är installerad? Vad säger phpinfo om versionen?
När jag kör sudo aptitude show php5 så får jag upp: 5.2.10.dfsg.1-2ubuntu6.1 som inte riktigt ser likadant ut men ändå?