kommer inte åt det trådlösa nätverket. D-link DWL-520+
kommer inte åt det trådlösa nätverket. D-link DWL-520+
Hej alla.
Jag har just installerat Ubuntu 9.10 på en lite äldre stationär HP-dator som har ett D-Link DWL-520+ trådlöst nätverkskort. Tyvärr får jag inte internet att fungera. Med lspci -v får jag upp att systemet känner av kortet och när jag försökt konfigurera ett trådlöst nätverk har routen reagerat på så sätt att den slagit av. Routern är av typen D-Link 614+ och den fungerar utmärkt med två andra linux-datorer här.
Nu ska ni inte tro att jag kan det här med nätverksinställningar och linux. Jag är inte ens säker på hur jag ska fylla i uppgifterna då jag klickar "add" i fliken "wireless". Första frågan är: det är WEP 64-bit kryptering på nätvärket, visst är det då WEP 40/128-bit som skall användas? Andra frågan: vad gör jag för fel?
/Arvid
Jag har just installerat Ubuntu 9.10 på en lite äldre stationär HP-dator som har ett D-Link DWL-520+ trådlöst nätverkskort. Tyvärr får jag inte internet att fungera. Med lspci -v får jag upp att systemet känner av kortet och när jag försökt konfigurera ett trådlöst nätverk har routen reagerat på så sätt att den slagit av. Routern är av typen D-Link 614+ och den fungerar utmärkt med två andra linux-datorer här.
Nu ska ni inte tro att jag kan det här med nätverksinställningar och linux. Jag är inte ens säker på hur jag ska fylla i uppgifterna då jag klickar "add" i fliken "wireless". Första frågan är: det är WEP 64-bit kryptering på nätvärket, visst är det då WEP 40/128-bit som skall användas? Andra frågan: vad gör jag för fel?
/Arvid
Re: kommer inte åt det trådlösa nätverket. D-link DWL-520+
Har kollat runt en hel del nu och det verkar som jag har drivisen ACX-100 som används för nätverkskortet. Många källor anger att det ska vara ACX-111 som skall användas men att det ska gå automatiskt. Sedan kanske det är en konflikt mellan tråd-kortet som sitter inbyggt i moderkortet och mitt trådlösa tilläggskort. Någon som kan hjälpa mig att klura vidare på det här?
Nu slängde jag in WICD m.h.a. ett USB-minne och normalt brukar det ju skapas standardanslutningar (eth0, eth1, wlan0, wlan1) men det enda som finns för datorn är eth0. Den kan inte heller söka efter nya trådlösa nätverk. Kort och gott tror jag inte att nätverkskortet används. Hur kan man aktivera ett sådant?
Lite kommandon och svar jag har:
Kod: Markera allt
user@user-desktop:~$ lspci -v
.
.
.
03:03.0 Network controller: Texas Instruments ACX 100 22Mbps Wireless Interfac
Subsystem: D-Link System Inc Device 3b01
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, irq 11
I/O ports at e000 [size=32]
Memory at cfffe000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K]
Memory at cffe0000 (32-bit, non-prefetchable) [size=64K]
Capabilities: [40] Power Management version 2
.
.
.
user@user-desktop~$ sudo ifconfig wlan0 192.168.0.88
SIOCSIFADDR: No such device
wlan0: ERROR while getting interface flags: No such device
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
verkar vara samma problem som finns med dlink dwl-650+ - att fel firmware laddas. lösning 2 i länken nedan kanske hjälper dig:
http://blog.gesteves.com/post/36098017/ ... ntu-how-to
http://blog.gesteves.com/post/36098017/ ... ntu-how-to
Det skulle kunna vara samma problem men det verkar inte som att lösningen fortfarande är samma. I både lösning 1 och 2 så är mappstrukturen annorlunda och filen man skulle redigera med pico fanns inte på datorn vad jag kunde hitta. Hur skulle man göra det här i 9.10?
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
lösningen har några år på nacken och mappstukturen är istället; /lib/firmware/acx.
filen du sökte skapas när du öppnar den med kommandot nedan i en terminal:
(använder gedit istället för pico)
filen du sökte skapas när du öppnar den med kommandot nedan i en terminal:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/options
Hej,
Hade problem med mitt DWL-650+ wlan-kort. Drivrutinerna laddades inte i Ubuntu. Följde tippset i http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper
Sedan fungerar wlan kortet.
mvh Greg
Hade problem med mitt DWL-650+ wlan-kort. Drivrutinerna laddades inte i Ubuntu. Följde tippset i http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper
Sedan fungerar wlan kortet.

mvh Greg