Network service discovery disabled

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara

Inkludera en fix för Telia bredbant i Ubuntu!

Absolut - Ubuntu till folket
6
100%
Näe - linux är enbart för tekniker
0
Inga röster

Antal röster: 6

mickemus
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av mickemus »

Jag ser detta överallt på nätet men ingen lösning som verkar fixa problemet:

Your current network has a .local domain,
wich is not recommended and incompatible
with the Avahi network service siscovery.
The service has been disabled.

Vad jag förstått så är det bara Telia som har sådana inställningar i sitt nät som genererar detta problem. Jag kör 9.10.

Just nu sitter jag på farsans dator som han installerat helt själv (vilket är helt otroligt) som vägrar fungera via telia ADSL. Telenor 3G är no problemo.

Finns det någon Ubuntu utv som kan lägga till en fix i distributionen för att slippa hacka hit och dit för att få det att fungera (vilket vi inte lyckats än och vista får sitta kvar). Målet är väl ändå att det skall fungera utan linux kunskaper?
O0
Tack!
mickemus
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Network service discovery disabled

Inlägg av mickemus »

Jag kör nu ubuntu server som VM på snow leopard. Jag får samma felmeddelande som ovan med avahi-daemon, men pga att jag kan ställa in nätverksinställningarna i Parallel på diverse sett så har jag ändå nätkontakt i den sessionen. Vi kommer inte få Telia att ändra sina domäninställningar ifrån .local - de har alldeles för många tjänster igång som är anpassade till detta.
Frågan ovan återstår O0
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Network service discovery disabled

Inlägg av Alleinsora »

Avahi är inte designat att fungera ihop med .local-domäner: http://avahi.org/wiki/AvahiAndUnicastDotLocal

Det finns en buggrapport på launchpad där det även finns ett antal potentiella lösningar, en av dessa är:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/karmic/+source/avahi/+bug/327362 skrev:Just create this file with gedit (gksudo gedit /etc/default/avahi-daemon) and put inside:

AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=0

and after that start the service manually from the terminal:

sudo service avahi-daemon start
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"