Hej hej!
Jag är en helt ny Ubuntuanvändare som önskar en lösning på ett problem.
Det gäller USB-modemet Huawei E169, med operatören Tele2.
När jag sätter i Modemet i önskad USB-port får jag ett meddelande som ser ut så här:
"Kunde inte montera platsen
Error mounting: mount exited with exit code 32: mount: block
device /dev/sr1 is write-protected, mounting read-only
mount: /dev/sr1 already mounted or /media/Tele2 3G-
modem busy"
Finns det någon lösning på detta? Hur gör jag?
Vill verkligen inte använda Windows XP eller Vista mer.
Har precis lyckats installera Ubuntu Studio 9.10 (Karmic Koala) utan Dual Boot med MS Windows, men jag behöver verkligen internetuppkopplingen!
Oerhört tacksam för svar!
Ubuntu Studio 9.10 Huawei e169 Tele2 Mobilt Bredband: hjälp!
-
Re: Ubuntu Studio 9.10 Huawei e169 Tele2 Mobilt Bredband: hjälp!
Hej,
det är en bug i "kerneln". I Ubuntu har jag valt att ha med karmic-proposed i mina software sources. Då fick jag en nyare kärna:
uname -a
Linux paddan2 2.6.31-15-generic #50-Ubuntu SMP Tue Nov 10 14:54:29 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Den funkar OK med E169, behövde plugga i modemet ett par gånger, och jag behöver ofta försöka ansluta två gånger i network manager.
det är en bug i "kerneln". I Ubuntu har jag valt att ha med karmic-proposed i mina software sources. Då fick jag en nyare kärna:
uname -a
Linux paddan2 2.6.31-15-generic #50-Ubuntu SMP Tue Nov 10 14:54:29 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Den funkar OK med E169, behövde plugga i modemet ett par gånger, och jag behöver ofta försöka ansluta två gånger i network manager.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Är buggen i "kerneln" fixad?pcar skrev:Hej,
uname -a
Annars skulle jag gärna få ovanstående förklarat lite bättre tydligare. Hur väljer men att "ha med karmic-proposed i mina software sources"?
Hur förstår man "uname -a
Linux paddan2 2.6.31-15-generic #50-Ubuntu SMP Tue Nov 10 14:54:29 UTC 2009 i686 GNU/Linux"? Det säger mig ingenting.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hmm... var det ingen som kunde förklara för mig lite mer pedagogiskt....eller svara på om/när buggen är fixad så jag kan installera 9.10 igen (jag har gått tillbaka till 9.04)
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag har testat både det ena och det andra, läst en otroligt massa olika forum, svenska och engelska för att förstå problemet med Huawei e169! Hade exakt samma problematik som nämndes i första inlägget!
Efter att ha installerat programvara från Tele2's hemsida (där finns en för Linux) så verkade allt vara som det skulle, fram tills jag pluggade in min dongel:
Helt plötsligt så började dongeln få flipp, och datorn/programmet reagerade ytterst märkligt, det var som den fastnade i en loop, där programmet (Mobile Partner) upptäckte utrustningen/dongeln och att utrustningen/dongeln har blivit nedkopplad (detecting device - The device has been disconnected or is unavailable) och så här höll på den, och hela programmet flimrade. När man minimerade Mobile Partner dök den ändå upp igen på skärmen, och det gick inte heller att stänga av programmet, så det fick bli att reboota.
Efter att läst olika forum om liknande problem, laddade jag ned någon sorts usb_switch och någonting annat, men ändå fungerade inte min dongel. Även försökt med något där man konfiguerade det mobila nätet själv, genom att högerklicka på ikonen för nätverksanslutning i det översta högra hörnet, edit connections, mobile broadband, add, och därefter följa det som sägs där, och samtidigt ha koll på min leverantörs (Tele2) APN-inställningar. Detta fungerade inte heller.
Men nu ikväll av oerhört ren tur, jag försökte inte ens åtgärda problemet, så hade jag funnit lösningen:
System-->Administration-->Hardware Drivers
I listan som dyker upp finner man: Software Modem - aktivera denna
och därefter fungerade min DONGEL så satans jäkla bra att jag är helt uppspelt! JAG ÄR tjockGLAD!
(seriöst så här ser jag ut IRL)
http://bilbolainen.soclog.se
Efter att ha installerat programvara från Tele2's hemsida (där finns en för Linux) så verkade allt vara som det skulle, fram tills jag pluggade in min dongel:
Helt plötsligt så började dongeln få flipp, och datorn/programmet reagerade ytterst märkligt, det var som den fastnade i en loop, där programmet (Mobile Partner) upptäckte utrustningen/dongeln och att utrustningen/dongeln har blivit nedkopplad (detecting device - The device has been disconnected or is unavailable) och så här höll på den, och hela programmet flimrade. När man minimerade Mobile Partner dök den ändå upp igen på skärmen, och det gick inte heller att stänga av programmet, så det fick bli att reboota.
Efter att läst olika forum om liknande problem, laddade jag ned någon sorts usb_switch och någonting annat, men ändå fungerade inte min dongel. Även försökt med något där man konfiguerade det mobila nätet själv, genom att högerklicka på ikonen för nätverksanslutning i det översta högra hörnet, edit connections, mobile broadband, add, och därefter följa det som sägs där, och samtidigt ha koll på min leverantörs (Tele2) APN-inställningar. Detta fungerade inte heller.
Men nu ikväll av oerhört ren tur, jag försökte inte ens åtgärda problemet, så hade jag funnit lösningen:
System-->Administration-->Hardware Drivers
I listan som dyker upp finner man: Software Modem - aktivera denna
och därefter fungerade min DONGEL så satans jäkla bra att jag är helt uppspelt! JAG ÄR tjockGLAD!

http://bilbolainen.soclog.se
Re: Ubuntu Studio 9.10 Huawei e169 Tele2 Mobilt Bredband: hj
Hej.
Jag har, till synes, exakt samma problem som de som skrivit tidigare i tråden.
Jag har provat usb_modeswitch också, men även det utan vidare framgång.
kommandot; lsusb ger mig namnet på modemet så som: e620. Vilket alltså är fel, det står e169 på modemet.
Jag har googlat mig blodig inom detta, men den ena guiden är knepigare än den andra... Under "hårdvarudrivrutiner" hittar jag inget heller..
Mycket tacksam för all möjlig hjälp!
Jag har, till synes, exakt samma problem som de som skrivit tidigare i tråden.
Jag har provat usb_modeswitch också, men även det utan vidare framgång.
kommandot; lsusb ger mig namnet på modemet så som: e620. Vilket alltså är fel, det står e169 på modemet.
Jag har googlat mig blodig inom detta, men den ena guiden är knepigare än den andra... Under "hårdvarudrivrutiner" hittar jag inget heller..
Mycket tacksam för all möjlig hjälp!
Senast redigerad av 1 vicelead, redigerad totalt 30 gånger.
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu Studio 9.10 Huawei e169 Tele2 Mobilt Bredband: hj
Hej!
Jag hittade följande på det internationella Ubuntu-forumet:
SK
Jag hittade följande på det internationella Ubuntu-forumet:
Jag använder inte mobilt bredband själv, men jag hoppas att informationen ovan kan vara till hjälp på något vis.Download these 2 .debs
usb-modeswitch-data_20100127-1_all.deb
usb-modeswitch_1.1.0-2_i386.deb
install them and then setup your gsm modem via 'edit connections'. In my case, I also had to disable CHAP in configure settings under ppp settings.
Thanks again to all who helped solve this for the many E620 users.
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.