Problem med hårddisken - Kan Ubuntu hjälpa?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med hårddisken - Kan Ubuntu hjälpa?

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Jag har ett problem med hårddisken som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Jag har under en tid tänkt skaffa Ubuntu och läst lite om det på nätet. Nu har behovet blivit akut.
Vi har en dator som är köpt genom jobbet och som hade operativsystemet windows xp på hårddisken, men ingen skiva finns. Nu får man bara ett felmeddelande efter startskärmen när man startar datorn, vilket lyder "A disk read error occurred".
Vi har en hel del filer på datorn som vi skulle vilja komma åt igen. Vi har köpt en ny hårddisk (sata).
Kan man ladda ner och använda Ubuntu för att få igång datorn igen med den nya hårddisken och sedan kopiera över filerna från den gamla hårddisken?
Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Senast redigerad av 1 hoffe3, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Re: Problem med hårddisken - Kan Ubuntu hjälpa?

Inlägg av vulfgar »

Du kan partitionera och formattera den nya disken med ubuntus live-CD, även till NTFS. Du kan kopiera över dina windowsfiler också (om inte den gamla disken är helt pajad), men det är inte säkert att du kan få en fungerande windowsinstallation på den nya disken efter kopieringen även om du kopierar över rubbet, jag är tveksam till om det funkar.

Om du vill använda Ubuntu på datorn så kan du installera det på den nya disken och sedan i lugn och ro kopiera över dina filer från windowsdisken, var bara noga vid installationen så att du väljer att partitionera och formattera rätt disk.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej igen

Tack så mycket för svar.
Jag kan ganska lite om datorer och är ganska ny i ubuntusammanhang, så jag skulle vilja ställa några följdfrågor.
vulfgar skrev:Du kan partitionera och formattera den nya disken med ubuntus live-CD, även till NTFS.
Var kan man få tag i ubuntus live-CD? Skiljer det sig från vanliga Ubuntu? Vad betyder det att man kan använda den även till NTFS?
Kan jag ha Ubuntu som enda operativsystem på vår dator? Finns det någon risk med att använda det ifråga om möjligheten att komma åt filerna på den gamla hårddisken?
Ursäkta en okunnig, men jag vore tacksam för svar. Vi har många filer, till exempel bilder, som vi skulle vilja kunna komma åt från den gamla hårddisken igen.

Tack på förhand

Hoffe3
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Live-CDn och den vanliga installations-CDn är samma, det finns länkar lite överallt här på webbsidan, tror jag, men här är en till för säkerhets skull.
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Här står hur du bränner din CD http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer
och här hur du installerar http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation

Vissa delar behandlar äldre versioner av Ubuntu, men det fungerar på samma sätt med den senaste versionen.

Live-CD innebär att man startar datorn med CDn i och då kör datorn hela operativsystemet från CDn utan att installera något på datorn. Det är bra om man vill testa hur ubuntu funkar på den egna datorn och även om man ska rädda filer från en hårddisk till tex en USB-disk. Det allra bästa är att försöka överföra filer till en USB-hårddisk allra först om du har en sådan.

NTFS är det filsystem som windows xp, vista och windows 7 använder. Ubuntu kan läsa och skriva till det filsystemet, men det är lite långsamt. I linux använder man andra filsystem, det som används som standard i den senaste versionen av ubuntu heter ext4. Här står lite om hur man delar upp hårddisken (partitionerar) http://ubuntu-se.org/wiki/Partitionera_ ... _den_ovane

Återkom gärna med fler frågor, det är väldigt lätt att glömma något. :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Man kan ladda ner och bränna en Live-CD. Om man startar datorn med Live-CDn i datorn så får man upp ett Ubuntu-system från vilket man ofta kan komma åt och rädda data från Windows-system.
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... tm#live_cd
(Vad jag kommer ihåg så dyker Windows-disken upp under Live-CDns "Platser" eller direkt på skrivbordet.) Fast är disken allvarligare skadad så kommer man inte åt data, naturligtvis.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack så hjärtligt för svar.
Nu ska jag ta del av lektyren på länkarna för att lära mer om hur man går tillväga.

Tyvärr saknar vi Usb-hårddisk (gissar jag rätt om jag tror att det är en extern hårddisk?). Är det värt att försöka föra över filerna mellan två interna hårddiskar, eller överväger fördelarna med en extern hårddisk så att vi bör skaffa det istället?
För att se om jag förstått saker rätt har jag ytterligare en fråga. Det verkar stå mycket på nätet om hur man kan ha ubuntu samtidigt som windows på samma dator, men det är alltså möjligt att ha enbart ubuntu som operativsystem på datorn?

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

En USB-disk är en extern hårddisk, det är riktigt. Det finns andra typer av anslutningar för externa hårddiskar också, tex firewire och eSata.

Det går bra att lägga över filerna till en annan intern hårddisk, var bara väldigt noga vid installation av operativsystemet att du inte skriver över det som du sparat undan. Det gäller alltså att hålla reda på vilken disk som är vilken. Om den säkerheten är värd kostnaden för en extern hårddisk är det bara du själv som kan avgöra, det finns externa diskar i många prisklasser.

Du kan ha flera operativsystem på datorn samtidigt, men det går också utmärkt att ha bara ubuntu (eller windows eller nån annan linuxvariant osv). Om du vill ha både windows och ubuntu så är det enklast att installera windows först eftersom det systemet inte tar hänsyn till andra operativsystem vid installation, något som däremot ubuntu (och andra linuxvarianter) gör. Om du bara ska ha ubuntu så kan du använda samma skiva som när du kör live, det enda att tänka på då är att du installerar på rätt disk så att du inte tar bort det du har sparat undan, alla filer kommer att försvinna från den hårddisken (eller delen av hårddisken) som du installerar på.

Hoppas att det inte blev för luddig förklaring. :P
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag instämmer i det vulfgar säger.

Om det är något som är oklart beskrivet, fråga gärna här i forum. :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

Hoffe3, jag hade ungefär samma utgångsläge som du, förrutom att min Hårddisk med windovs fungerade.
Jag ville ändå ha en ny, och större, och på den installerade jag Ubuntu. Jag hade ett tag tänkt ha både och på samma disk, men jag tyckte inte det var värt besväret att lista ut hur man skulle göra:) Den gamla hårddisken har jag numer bara för att installera spel på (windovs du vet...).
Installationen var egentligen enkel, det finns ju installationsguider, men det jag fastnade ett tag på var att jag inte hade ställt om Bios till att boota från CDn. När jag väl gjort det så var det bara att köra på!
Ifrån Ubuntu är det sedan lätt att föra över filer från windows disken till Ubuntu disken. Trots allt, en JPEG fil är en JPEG fil oavsett vilket operativsystem man har.
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack för alla svaren.
Det var absolut utan alltför mycket ludd. Ett rakt och påpälsat svar.
Tack för erbjudandet att fortsätta komma med oinformerade frågor.
Tack för tipset med Biosen. Sådant kan annars orsaka mycket huvudbry.
Nu ska jag fortsätta läsa instruktionerna till CD-bränning, installation och partitionering. Sedan ska jag ge mig på den praktiska biten med att försöka återfinna filerna på den gamla hårddisken, med användandet av Ubuntu och hjälpen jag fått av er.
Måhända återkommer jag med fler konstiga frågor längs vägen.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Nu har jag redan en fråga till. Då vi har en helt ny hårddisk, behöver den formateras innan man kan börja installera Ubuntu?

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

För att installera ubuntu så måste hårddisken formatteras (det behövs om man ska installera windows också). Om du vill använda den nya disken både för att spara dina filer från den gamla och för att installera ubuntu så kan du dela upp (partitionera) den först och det görs bäst från live-CDn. Du kan då passa på att skapa alla partitioner som du vill ha för installation plus en extra för att spara undan dina filer.

Beroende på hur stor disken är och hur mycket filer det är du ska spara så kan en lämplig indelning se ut ungefär såhär:
1) 10-15 GB för systemet /
2) 1 GB för växlingsfilen, swap
3) stort utrymme för dina egna inställningar och dokument till /home
4) tillräckligt utrymme för att spara dina filer plus lite till till en extra partition

Det fungerar bra att bara göra tre partitioner och spara dina filer på det som ska bli din /home-partition, men det är lite mindre risk att skriva över filerna av misstag vid installationen om man har två olika partitioner, särskilt om man gör 3) och 4) lite olika stora så att man lätt ser vilken partition som är vilken. Välj ext4 som filsystem på alla partitioner (utom swap, där filsystem inte behöver anges).
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Fantastiskt att kunna få så mycket hjälp. Nu vet jag det med formateringen också. Tack igen.
Jag fortsätter jobba på mitt projekt.

Ha det bra

Hoffe3
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"