Antivirusprogram?

Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Antivirusprogram?

Inlägg av ZX Spectrum »

Hur fungerar det egentligen med Linux över huvudtaget. Behöver jag ett antivirusprogram eller inte?
Det skrivs fler virus till Windows av den enkla anledningen att dom har fler användare.

Rent hypotetiskt.
Hur säkert skulle t. ex. Ubuntu vara om dom befann sig i samma situation som Windows med omkring 90% användare?

Bara ren nyfikenhet eftersom jag är på gång att byta till Ubuntu.

Mvh.
Kristian
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Antivirusprogram?

Inlägg av zero gravity »

Man kan säga så här, antivirusprogram kan du använda om du vill vara snäll så du inte av misstag sprider det vidare till windowsanvändare.
Linux är uppbyggt på ett sådant sätt att allt som kan påverka systemet måste först ange ett lösenord.
Så även om det skulle finnas mkt virus till linux (vilket de inte finns) så skulle dom så vitt jag vet inte kunna göra någon större skada på ditt system. Jämför du med skadan ett virus kan göra på en windowsburk så är den minimal.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Antivirusprogram?

Inlägg av Dick Lundberg »

Det är också betydligt svårare att skriva virus till Linux eftersom det inte kommer att kunna göra så mycket skada. Det kanske irriterar en del användare att det är lite bökigt med alla rättigheter hit och dit men det gör det också säkert. Windows har ju brustit på den här punkten. För att det ska uppfattas som användarvänligt har man gjort standardanvändaren till "superanvändare/administratör" som kan göra lite vad han/hon vill med systemet.

Men visst skulle attackerna mot Linux vara fler om fler använde det. Det är jag övertygad om!

Edit: Okej, jag och zero gravity svarade visst samtidigt... :)
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
iveqy

Antivirusprogram?

Inlägg av iveqy »

användarstrukturen och filrättigheterna som finnsi linux gör att virus inte sprids lika lätt i linux som i windows. Även om ett linux system och ett windows system båda kan hackas, så har ett windowssystem lättare att sprida elak kod. Linux system har än så länge (och förmodligen i framtiden med) varit mycket säkrare mot sådan kod, men lika svagt som windows mot riktade angrepp.

Jag tycker inte att du behöver antivirus, men om du ändå vill ha det finns det att ladda hem med hjälp av automatix (<a class="postlink" href="http://www.getautomatix.org">http://www.getautomatix.org</a>)
Okänd

Antivirusprogram?

Inlägg av Okänd »

Övriga distributioner har ett rootkonto samt ett användarkonto vilka skapas vid installationen. Självklart senare kan man skapa flera användarkonton. Rootkonto är ca. samma som Administratörkontot i Windows, använder man bara rootkonto i GNU/Linux så kan det braka åt fjällen snarare än senare.

I Ubuntu skapas bara användarkonto vid installationen och rootkonto förblir inaktiv. Då har man inte möjlighet till misstag att logga in som root och glömma bort det och surfa och hålla på vad som helst som root. I Ubuntu när man behöver rooträttigheter så använder man sudo före kommandot i terminalen och i program med GUI så frågas man helt enkelt användarlösenordet och man får tillfälligt rooträttigheter.

Nu finns det ju möjlighet att aktivera rootkonto även i Ubuntu och det är lite tråkigt att se när man lär nybörjare hur det aktiveras för det behövs verkligen inte.

När en hacker vill komma åt en dator som har GNU/Linux som operativsystem så försöker den knäcka lösen till rootkontot men vad kan han göra då när rootkontot är inte aktiverat? Han får försöka gissa vad någon av konton i datorn heter först och sedan lösenordet. :)

EDIT: Oj, det var många svar. Och nej, jag har inte antivirus för att vara snäll för windows användarna. Jag litar på att de har antivirusprogram i sina datorer. Det är ju de som behöver sånt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Antivirusprogram?

Inlägg av ZX Spectrum »

Tack för alla svar.

Även om man har hört att Linux ska vara säkert, så vill man ändå ha andras uppfattningar om saker o ting.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"