Expanderande menyer från panelen.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
frosch
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Expanderande menyer från panelen.

Inlägg av frosch »

Jag är inte nybörjare med datorer, men då jag installerade Ubuntu igår så testar jag att posta min fråga här på nybörjarforumet. Men jag vet inte om den här frågan hör hemma här...
Någon kanske kan hjälpa mig med vilket forum som frågan ska ställa istället?

Jag är van med windows. Där kan man gå in på egenskaper på startmenyn och välja att "mina dokument"-mappen på startmenyn ska expandera och visa alla underkataloger och alla filer. Som i sin tur expanderar ytterligare en nivå neråt i katalogstrukturen för varje gång man för musen över ytterligare en katalog. Det innebär att man kan starta en fil långt ner i katalogstrukturen utan att behöva starta någon filhanterare.

Just nu behöver jag i ubuntu klicka på platser i menyn längst upp. Sedan klicka på Hemmapp. Då startas Nautilus och där kan jag sedan söka mig neråt i katalogstrukturn för att hitta mitt pdf. Men problemet är ju att Nautilus ligger kvar öppet efter det här. Jag vill alltså inte att det ska startas ett nytt fönster bara för att jag vill komma åt en pdf.
Just nu är det expanderande meny när jag för musen över (onMouseOver) "platser" sedan "senaste dokument". Men jag vill ha samma funktion även på de andra mapparna från "platser"-menyn.

Förstår ni frågan. Ni som gör det kan kanske leda mig rätt till vilket forum jag ska vända mig för att få hjälp med detta.

Jag har försökt hitta någon inställning via att högerklicka på menyn. Men där hittar jag inget om det.
Ge mig gärna tips på vad för sökord man kan söka efter för att hitta den här inställningen. Jag har provat söka på "platser" och "expanderande meny" i google, men ger mig som sagt tusentals träffar.

/Fredrik
Gunne
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Expanderande menyer från panelen.

Inlägg av Gunne »

Hej,

Du kanske kan få någon idé av någon video på Youtube ? Länk - En video på Youtube
frosch
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av frosch »

Den videon hjälpte mig inte så mycket.
Men den var intressant av många andra anledningar.
Kanske jag måste köra Ubuntu 9.x istället...? Eller kanske testa KUbuntu...
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av eakron »

Det besvikande svaret är nej, det finns inte i Gnome (som en inställning iaf). Om det existerar en plugin/app av något slag som ger dig den funktionaliteten vet jag inte, men det verkar lite osannolikt. Det är en bra idé om någon orkar ta itu med att försöka skapa det. Du kan få liknande funktionalitet i KDE, så vitt jag förstått det. Kubuntu går att installera direkt i din Ubuntu-install (sudo apt-get install kubuntu-desktop). Sen behöver du bara logga ut, klicka på session och sedan välja KDE, så loggar du in i KDE istället.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"