Hej, jag har sett att det pratats en del om detta tidigare, har dock inte fått till det som jag vill ha det.
För det första är jag osäker om det ens går på ett vettigt sätt.
Till problemet, Jag har en windows xp dator med tre hårddiskar utdelade. Montering i allmänhet funkar bra med vanligt kommando och ip adressen.
Problemet är, vilket i sig kanske inte är problem men jag får 4 publika ip adresser från min ISP. Vilket innebär att jag kör switch då jag trivs med att mina fyra datorer får "riktiga" ip adresser.
När datorn stängs av helt vid vissa gånger så byter den ip adress, vilket rör till det med monteringen av de utdelade hårddiskarna i linux datorerna. Det jag trodde skulle lösa detta var att skaffa ett litet konto på dyndns.com och se till att skaffa mig en adress istället. Vilket i sig funkar bra när jag kör vnc.
Men inte vid monteringen, går det att lösa en automatisk montering med den adressen? Försökte med en sh startfil där mina andra autostart ligger då jag inte lyckades i fstab.
Kanske är ute och cyklar men går det att lösa?
Automatisk montering av Samba delningar
-
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Automatisk montering av Samba delningar
Det går att lösa med autofs.
Det är lite trixande. jag har inte datorn där jag har ställt in det så jag bestriver som jag kommer ihåg...
Du ser till att installera paktet autofs och paketet som ger dig cifs.
Du får några filer i /etc/
auto.master
auto.smb
Starta med att pillra i auto.master.
Ta bort kommentaren, dvs brädgården (#) framför raden som innehåller auto.smb
Skapa katalogen som står först på raden.
Titta i filen auto.smb.
Någanstans där borde det stå något om monterings optioner, du behöver lägga på inloggningsuppgifer, kan göras som en fil eller så skriver du in direkt. lägg på de optioner som du använder när du monterar med terminalen...
Se även till att auto.smb är körbar sudo chmod +x auto.smb
Du kan nu testa vad auto.smb genererar... /etc/smb.conf ipadressTillServerEllerHostnamn
ser det vettigt ut kan du starta automontern.
Det som du gör nu för att montera servern är att göra cd till /smb/ipadressTillServerEllerHostnamn och om det fungerar hittar du filerna... Tänk på att /smb katalogen är tom till du gör cd ner till ipadressTillServerEllerHostnamn.
Det är lite trixande. jag har inte datorn där jag har ställt in det så jag bestriver som jag kommer ihåg...
Du ser till att installera paktet autofs och paketet som ger dig cifs.
Du får några filer i /etc/
auto.master
auto.smb
Starta med att pillra i auto.master.
Ta bort kommentaren, dvs brädgården (#) framför raden som innehåller auto.smb
Skapa katalogen som står först på raden.
Kod: Markera allt
sudo mkdir /smb
Någanstans där borde det stå något om monterings optioner, du behöver lägga på inloggningsuppgifer, kan göras som en fil eller så skriver du in direkt. lägg på de optioner som du använder när du monterar med terminalen...
Se även till att auto.smb är körbar sudo chmod +x auto.smb
Du kan nu testa vad auto.smb genererar... /etc/smb.conf ipadressTillServerEllerHostnamn
ser det vettigt ut kan du starta automontern.
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/autofs restart