Undra lite om Ubuntu och Canonical

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
eZa

Inlägg av eZa »

Hej!
Är inne på mitt andra fösök att gå över till linux, den här gången med Ubuntu.
Eftersom bytet til stor del är ideologiskt grundat så undrar jag lite över hur Ubuntu styrs/ägs etc.
Verkar som att Canonical äger varumärket och att det är en organsiation ?
Dock är både deras och ubuntus hemsidor .com och de verkar även erbjuda betal support..?
Canonical har tydligen huvudkontor i Isle of Man, men vart finns de flesta användarna ?
etc
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Hm... Jag har skrivit några uppsatser om det här... Klistrar in en av dem och lägger till lite här ochh var - hoppas att det svarar på det mesta :)

Mark Shuttleworth skapade för några år sedan företaget Thawte, sålde det under dotcom-bubblan och tjänade ca 5 miljarder kr. Först åkte han upp i rymden, sen insåg han att datoranvändandet i hans hemland - Sydafrika - var väldigt dåligt, och han bestämde sig för att göra en linuxdistribution för hemanvändare - för vanliga människor. Han funderade på att försöka styra Debian (som han sedan tidigare var/är med i - t ex röstade han i senaste Debian Project Leader-valet), men gav upp den ideen - Debian är Debian. Det går inte att styra, och inte att kontrollera. Det är det där oborstade, vilda som är själva kärnan i Debian. Istället grundade han företaget Canonical, som består av ett antal gamla Debian-hackers som får lön mot att de skriver på de delarna av operativsystemet som har bestämts på de möten som hålls lite då och då.

Canonical har även ett CD-distribueringssystem, där de helt gratis ger bort Ubuntuskivor till alla på hela jorden. Skivorna kostar 5 spänn att trycka och förpacka (sker i holland, som har världens billigaste cd-pressar, tydligen :) , och så tillkommer ju frakt runt halva jorden. Det här kostar stora summor pengar, och även om pengarna idag kommer mestadels från Mark är det ingen hållbar lösning. Därför erbjuder Canonical support, precis som många andra aktörer världen över (http://ubuntulinux.se är bl a ett nätverk för svenska Ubuntu-konsulter), för att få in pengar till det.

Ubuntu Foundation - också finansierad av Mark - har som uppgift att vara en buffert om något skulle hända och Mark inte längre skulle kunna betala löner till Canonical.

Eftersom all bandbredd i Sydafrika kontrolleras av ett företag - Telkom - kan de ta vilka priser de vill. En liiiten, liiiten procent av Sydafrika har uppkoppling alls - och då är det nästan bara 56k. ADSL kostar mellan $40 och $101 för 192 till 1024Kbps, plus ca $30 för 3GB överföring, och när den är använd blir du utslängd från nätet. Det här systemet var ganska frustrerande för Mark, så han gav upp och flyttade till London så han skulle kunna använda internet på ett vettigt sätt. Eftersom han bor där så är det också där Canonical "ligger" - Isle of Man.

En kul detalj med honom är att han inte bara trycker dit pengar och hoppas att de används på rätt sätt. Han är dessutom väldigt involverad i utvecklingen av Ubuntu (hans nick är sabdfl - Self Appointed Benevolent Dictator For Life, eller självutnämd sympatisk diktator på livstid), och kontrollerar noga att hans pengar stoppas där de gör mest nytta. Han närvarar på alla planeringsmöten osv. T ex (varning för skamlöst skryt) så var han personligen med och röstade in mig som Ubuntu Member när jag blev det - han var egentligen ledig pga sjukdom, men alla hans anställda terroriserade honom med telefonsamtal, SMS och e-post tills han släpade sig till datorn :)

Vad gäller domännamnet - både Ubuntu.com och Ubuntu.org var upptagna från början. Ubuntu är ett populärt ord - hela den moderna sydafrikanska staten baseras på Ubuntu. Mark försökte köpa Ubuntu.org, men ägarna vägrade sälja, så han köpte Ubuntu.com istället - du kan även besöka ubuntulinux.org om du promt vill ha en .org-adress.

Vill du läsa ännu mer om hans tankar och mål så föreslår jag att du läser följande: https://wiki.ubuntu.com/MarkShuttleworth
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="ozamosi"]Eftersom all bandbredd i Sydafrika kontrolleras av ett företag - Telkom - kan de ta vilka priser de vill. En liiiten, liiiten procent av Sydafrika har uppkoppling alls - och då är det nästan bara 56k. ADSL kostar mellan $40 och $101 för 192 till 1024Kbps, plus ca $30 för 3GB överföring, och när den är använd blir du utslängd från nätet. Det här systemet var ganska frustrerande för Mark, så han gav upp och flyttade till London så han skulle kunna använda internet på ett vettigt sätt. Eftersom han bor där så är det också där Canonical "ligger" - Isle of Man.[/quote]
Aha! Var det därför han skapade "Linuxbränningsstationerna".
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
eZa

Inlägg av eZa »

Var precis nått som detta som jag vill läsa, tackar så mycket!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Imponerande! :O
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"