avinstallera program i xubuntu 6.10 + annat

Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Faie »

Hej.

Jag har just installerat xubuntu 6.10 efter att kört xubuntu 6.06. Sitter nu och ska ta bort program som jag inte använder samt lägga till sådant jag har andvänding för, via synaptic. Tidigare har det aldrig varit ngr större frågetecken när det gäller att avinstallera, men nu stöter jag på par saker som gjorde mig en anning försiktigt fär att jag inte vet riktigt vad det innebär.. och det är detta:

Jag vill t ex avinstallera Abiword och thunderbird mail, men när jag väljer att ta bort dem från synaptic så kommer det upp en varningruta som säger Xubuntu-desktop kommer att tas bort.

Vad innebär det egentligen?

Jag prova även med ett annat program som heter gxine och samma sak där.. dessa program (som nämts) var de som var med i packetet efter installeringen.. men inte kan det väl vara så att man är låst med vissa program?

En annan sak som jag undrar oxå, jag har upptäckt att varje gång jag stänger av datorn och sedan sätter igång så verkar det som att Xfce inte startar ordentligent eller fullt ut. Utan att jag måste gå applications>settings>skrivbordsinställningar och välja att Xfce ska hantera mitt skrivbord.

ngn annan som haft liknande problem och vet vad det innebär?

Firefox, ja nu har man ff2 och det ser ju bra ut..men verkar som dom tagit bort visa möjligheter för inställningar (i deras grafiska del redigera>inställningar) för bilder t ex. så hittar inte jag längre vart man kan ställa in så att den visar bilder i full storlek alt ställa in så att den anpassar storlek till fönster. utan nu görs det per default.

Som sagt, är ny inför hur det bakom fungerar i linux.. och har tuvär inga hdd för att kunna göra ordentliga backupper viilket gjort att jag frågar först istället för att havirera allt..

tack på förhand

Mvh

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="ADrop"]Hej.
Jag vill t ex avinstallera Abiword och thunderbird mail, men när jag väljer att ta bort dem från synaptic så kommer det upp en varningruta som säger Xubuntu-desktop kommer att tas bort.

Vad innebär det egentligen?

Jag prova även med ett annat program som heter gxine och samma sak där.. dessa program (som nämts) var de som var med i packetet efter installeringen.. men inte kan det väl vara så att man är låst med vissa program?[/quote]
Xubuntu-desktop packetet är ett så kallat beroende packet. Det innebär att i packetet finns inga filer. det är bara en lista på packet som ska installeras när man installerar detta packet.
När du nu vill ta bort ett packet som Xubuntu-desktop är beroende av så vill synaptic ta bort detta.

DVS. det är ingen fara att ta bort Xubuntu-desktop.

Tyvärr kan jag inte svara på dina andra undringar med det finns säkert någon här som är mer insatt i just Xubuntus specifica inställningar.

//Johannes Johansson
<a class="postlink" href="http://www.linuxportalen.se">http://www.linuxportalen.se</a>
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

aah tackar så mycket..
Ja nu behöver jag ju inte oroa mig.. :)
det lät så stort och viktigt xubuntu-desktop

tackar för svaret det hjälpte mycket.. Ha en bra dag.
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
linus

SV: avinstallera program i xubuntu 6.10 + annat

Inlägg av linus »

hade liknande i vanliga ubuntu, där det stod ubuntu-desktop när jag skulle avinstallera något, vilket lät lite viktigt. jag kände mig dock modig och hoppades på att synaptic visste vad det gjorde, och det hände inget allvarligt när jag tog bort det. bra att få veta vad det var iallafall.

ang. firefox så skriver du i adressfältet: about:config, trycker enter, skriver in image i filterfältet och ändrar sedan browser.enable_automatic_image_resizing till false genom att dubbelklicka ^^
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

SV: avinstallera program i xubuntu 6.10 + annat

Inlägg av Faie »

linus skrev: ang. firefox så skriver du i adressfältet: about:config, trycker enter, skriver in image i filterfältet och ändrar sedan browser.enable_automatic_image_resizing till false genom att dubbelklicka ^^
aah tackar så mycket för svaret.. :)
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"