LØST!!!: Skum inloggning 9.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

LØST!!!: Skum inloggning 9.10

Inlägg av slaptap »

Hupp. Uppgraderade familjeburken till 9.10 från 9.04 utan problem. Efter reboot startade maskinen snyggt och fint utan några felmeddelande. I fønstret før inlogg døk alla fem familjemedlemmars konton upp, snyggt och fint. Alla kan logga in utan problem...utom jag (som ær den enda som kan bli admin). Det ær helt omøjligt før mig att logga in direkt. I stællet får jag "smita in" via ett av de andra anvændarkontona och dær "byta anvændare" før att kunna logga in på mitt... ???

Ok, no big deal egentligen...men det ær ju inte sækert att detta uppskattas i længden av den anvændare vars konto jag måste "låna" før denna lilla manøver.

Något tips før att åtgærda detta?
Senast redigerad av 1 slaptap, redigerad totalt 12 gånger.
slaptap

Re: Skum inloggning 9.10

Inlägg av slaptap »

Fortsættning på elændet: Jag avvaktade medvetet ett litet tag i væntan på diverse uppdateringar, och sådana har installerats...men tyværr inte løst någonting. Nu kan frugan heller inte logga in direkt utan får utføra samma "manøver" som jag. Dessværre visar det sig åxå att det av barnens anvændarkonto som vi anvænt før inloggning inte går att logga in på længre...utan nu får vi nyttja ett av de två kvarvarande... ???

Nu lutar det mest åt att gøra en back-up på allt medan jag fortfarande har møjlighet att komma in før att sedan blåsa disken... :(
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Skum inloggning 9.10

Inlägg av Cadryc »

Schkumt ???

Testa kanske den här fullösningen: Vi tar bort ditt användarkonto, och skapar ett nytt med samma namn.
Smit in på ditt konto, ge adminrättigheter till nån av de andra eller skapa en ny användare (som du kan ta bort sen). Logga ut från din användare, logga in på det andra adminkontot. Kopiera över alla viktiga grejer från din användare, tänka på att även få med dolda mappar med inställningar för tex Firefox, Evolution och allt möjligt. Men ta inte med mer inställningsfiler än nödvändigt, det kan va nån av dom som ställer till det. Dolda mappar ser man genom att trycka på ctrl+H, de har namn som börjar med punkt, exempelvis så kan du spara undan mappen ".mozilla" så har du alla din öppna flikar, inställningar och bokmärken i Firefox säkerhetskopierade. Har du gjort speciella inställningar i Compiz så kan man spara dom med Inställningshanterare för CompizConfig.

Kolla noga så du får med allt, du kan ju kopiera ALLT, det handlar egenligen mer om vad man tar med sig till det nya kontot.

Ta bort din användare, kolla i /home så mappen för din användare är borta. Skapa sen en ny användare med exakt samma användarnamn (så slipper vi krångel med ägarskap på filer. Kan j uta och logga in en sväng, eller kanske tom starta om datorn, och se så att det funkar. Lägg sen tillbaka alla din filer (ta inte bort dom från säkerhetskopieringsstället förrän allt funkar).

EDIT du skrev visst samtidigt som mig, jag skulle nog installera om från LiveCD. Kom ihåg att du kan även göra backup från LiveCD:n, i värsta fall (dvs om inte hemmappen är krypterad)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
slaptap

Re: LØST!!!: Skum inloggning 9.10

Inlägg av slaptap »

Problem solved! Kom ett gæng updates idag så nu funkar inloggen som den ska... :)
Fornjot

Inlägg av Fornjot »

Jag har ett problem som kanske har med inloggningen att göra. Jag är nybörjare och jag har råkat ställa in nånting så att jag måste ange lösenord i plånboken som kommer upp efter den vanliga inloggningen. När det är gjort blir skärmen svart och jag kommer ingenstans. Hur blir jag av med problemet. Nu har jag lyckas ta mig in genom att använda CDskivan med Kubuntu9.10 på nytt och ta mig hit med min fråga.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Välkommen till forumet :)

Tips nr1: Gå in i din hemmapp. Kör du från LiveCDn så öppna hårddisken, borde synas under Platser. Sen mappen home och sen mappen med samma namn som ditt användarnamn. Tryck ctrl+h för att visa dolda filer och mappar (de vars namn börjar med en punkt). Leta upp .gnome2 och sen keyrings, däri ligger några filer som du kan flytta (eller ta bort, men flyttar man dom kan man i värsta fall flytta tillbaks), ex så skapa en mapp med namnet old files och flytta dom dit. Nästa gång kommer plånboken att fråga efter ett nytt lösenord, du kan då välja ett blankt lösenord och plånboken kommer inte att fråga dig nåt mer i framtiden. Du kan också klicka på Avbryt så borde, vad det nu är som gör skärmen svart, inte att startas.

Tips nr 2: Skapa gärna nya trådar för dina frågor. Den här har [LÖST] rubriken så det är många som hoppar över den här tråden. En helt ny tråd har större chans att få svar. Samtidigt vill ju forum generellt att man inte skapar massa trådar i onödan så förstår varför du postar här. Men om inte du hittar nån tråd som verkar handla om (mer eller mindre exakt) samma sak så är det nog bättre att skapa en ny tråd.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"