Katalogstrukturen i Ubuntu.

hkkla

Inlägg av hkkla »

I windows är det ju ganska enelt med katalogstrukturen. Man har sin C: och där finns en mapp som heter program och en som heter winnt till exempel, sedan har man sin documents and settingsmapp. Eftersom man är van vid det så är det enket att hitta olika saker där.

Nu i Ubuntu är jag rätt vilsen på den fronten och skulle vilja lära mej mer om hur katalogstrukturen fungerar. Finns det någon bra pedagogisk källa för detta? Jag har försökt söka men har väl nog inte använt rätt sökord antar jag. :rolleyes:
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Du kan alltid börja här för en enklare överblick: https://help.ubuntu.com/community/Linux ... eeOverview

Den är dock på engelska, vet inte om det finns en svensk motsvarighet. Jag kan kolla :)

E: Givetvis! Här: http://ubuntu-se.org/Wiki/Filsystem
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej hkkla
Du kan lyssna på den har podcasten. Den beskriver på ett enkelt sätt hur fil systemet funkar. Den är dock på engelska men det brukar inte vara ett problem.

http://www.linuxreality.com/podcast/epi ... hierarchy/
hkkla

Inlägg av hkkla »

Tackar tackar, nu är jag iallafall lite klokare på detta men har nog inte fått till tänket ännu. Man är fortfarande upplåst på något sätt till Windows filsystem. Men det ger sej väl med tiden. :-)
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Ja, men det tar tid. Jag tycker fortforande efter 2 månaders non-stop användning av Linux. Att det är enklare med WIndows. Mer naturligt. Man har "Den Här datorn" som symboliserar det man ser om man kollar på golvet (burken IRL) sedan ligger all mountad hårdvara där (precis som att de ligger innanför skalet, som det är IRL) sedan ligger alla filerna på någon Hårddisk eller MP3 etc. Precis som de gör på redigt, de ligger ju på diskar.

Windows = Bästa på logiska filsystem

Linux = Bästa på resten..
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

Inlägg av Hellzon »

Prexis, Windows visar strukturen ner till hårddiskar på det enligt mig vettigaste sätttet. Under gillar jag nog Linux sortering bättre. (Fast det blir klurigt om man skulle vilja ta bort ett program handgripligen, ety de är utspridda över femtielva mappar. Eller gör man aldrig så?)

Sen faller ju logiken i Windows enhetsvisning ihop om man har partitioner eller RAID (antar jag).
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, bara jag som tycker att det är helt överlägset mycket enklare att hitta i *NIX?

Program man installerar med pakethanteraren tas enkelt bort med pakethanteraren.
Annat hamnar i /opt/* eller /usr/local/*

Hur enkelt är det att hitta (och förstå) i X:\Windows\* ?
Helt obegripligt mot linux logiska och sorterade filsystem. :) ;)

EDIT:
Paket i pakethanteraren ligger ju annars i /usr/bin (för länk till körbara filen), /usr/lib/ (alla filer typ?) och ibland något i /usr/share och /usr/include/

Men tänk då hur mycket Windows skräpar ner med filer i X:\Program\* ibland i X:\Windows\* (!) och i X:\Documents and settings\*
Och inte minst systemregistret...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
hkkla

Inlägg av hkkla »

Men ett program som installerats i /opt/ eller /usr/local/, kan man köra shift-delete så att säga på en specifik programmapp och därmed se programmet som "avinstallerat"?
Eller finns det någon motsvarighet till windows register i *nix som kommer göra att raderingen av programmappen skapar felmeddelanden senare?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="emil.s"]Hm, bara jag som tycker att det är helt överlägset mycket enklare att hitta i *NIX?[/quote]
Nej. Du är inte ensam.

Jag tycker att det är konstigt att ha Skrivbordet som root i filsystemet. Därunder hittas mina dokument som dessutom ligger på ett annat ställe. :/;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Hellzon"]Prexis, Windows visar strukturen ner till hårddiskar på det enligt mig vettigaste sätttet. Under gillar jag nog Linux sortering bättre. (Fast det blir klurigt om man skulle vilja ta bort ett program handgripligen, ety de är utspridda över femtielva mappar. Eller gör man aldrig så?)

Sen faller ju logiken i Windows enhetsvisning ihop om man har partitioner eller RAID (antar jag).[/quote]
Om du installerar programmet med aptitude istället för apt-get så kan du avinstallera alla beroenden med aptitude medan apt-get tar bort endast programmet. Då slipper man gräva i femtielva mappar. :) Mer att läsa om ämnet http://www.psychocats.net/ubuntu/aptitude och i någon av mapparn i filsystemet, minns inte var.
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Jag känner mig också mer hemma i *NIX katalogstruktur.
En trevlig sak är att kunna köra "mount --bind", och att kunna montera nätverksresurser var jag tycker att det passar.

På jobbet använder vi tillexempel enheten F, men där vill min windowsdator absolut att USB-tummen skall vara när jag ansluter den.
Resultatet blir att USB:n inte går att hitta någonstans, trots att jag får meddelandet att "enheten installerad och kan användas"

Jobbigt? lite smått...
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

Inlägg av Hellzon »

Jag ser att jag blir nedröstad. :) Men jag tror det är en vanesak, jag har säkert vant mig om ett halvår eller så (är på min andra månad med Ubuntu).

Petri0, jag har hyfsad koll på pakethanterarna. Tänkte mer på de fall där man installerar från kod eller .deb eller vad som helst annars som inte lägger sig i synaptic och lätt tas bort den vägen. Men tack iallafall. :)
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"