Avstängning av dator
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Avstängning av dator
Har uppgraderat från 9.04 till 9.10. Har aldrig haft problem med att installera uppgraderingar innan. Men nu stänger inte datorn av sig själv utan det måste göras manuellt. Varför har det blivit så här? Den stannar i "svart skärm" läge och trycker man på ctrl-alt-delete så startar den om. Någon lösning någon?
Senast redigerad av 1 fredrik123, redigerad totalt 20 gånger.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Avstängning av dator
Detta fenomen hade jag med min laptop och 9.04. För min del försvann problemet iom. 9.10.
Har antagligen något med linuxkärnan att göra enligt vad jag har hört. Någon annan kanske har en lösning?
Har antagligen något med linuxkärnan att göra enligt vad jag har hört. Någon annan kanske har en lösning?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Pluissc
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag hade samma problem. Ubuntu 9.10 har inte menu.lst som 9.04 , nu heter grub.cfgfredrik123 skrev:Har uppgraderat från 9.04 till 9.10. Har aldrig haft problem med att installera uppgraderingar innan. Men nu stänger inte datorn av sig själv utan det måste göras manuellt. Varför har det blivit så här? Den stannar i "svart skärm" läge och trycker man på ctrl-alt-delete så startar den om. Någon lösning någon?
1. gå in i modules ; sudo gedit /etc/modules , här skriv apm power_off=1 , spara och gå ut.
2. gå in i grub.cfg ; sudo gedit /boot/grub/grub.cfg
gå nere till menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic, under står linje lika som här
linux /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=af.....etc.. som slutar med nån som quiet splash, här adderar du acpi=force apm=power_off
Sedan stäng dator, första gången måste du stänga manual , men andra gången kommer att stängas automatisk
Mvh pluissc
-
Har samma problem med avstängningen. Provade med förslaget
från sign. Pluissc, men det hjälpte inte alls. Datorn vägrar fortfarande
att stängas av ordentligt.
!??!
mvh bolars
från sign. Pluissc, men det hjälpte inte alls. Datorn vägrar fortfarande
att stängas av ordentligt.
!??!
mvh bolars
Det här tipset från KingLeffe fixar så du kan stänga av din dator i Ubuntu 9.10.
sudo nano /etc/default/grub
lägg till acpi=force
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi=force"
kör sedan:
sudo update-grub
Starta om datorn
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=5609&page=2
sudo nano /etc/default/grub
lägg till acpi=force
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi=force"
kör sedan:
sudo update-grub
Starta om datorn
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=5609&page=2
-
Inget av ovanstående tips fungerade men där emot följande tips från Pedro Luis fungerade klockrent:
sudo gedit /etc/rc6.d/S40umountfs (jag använde rc6.d, vet inte om rc6 fungerar för andra)
I textfilen gör man följande ändring (man tar bort -f):
fstab-decode umount -f -r -d $WEAK_MTPTS för fstab-decode umount -r -d $WEAK_MTPTS
fstab-decode umount -f -v -r -d $WEAK_MTPTS för fstab-decode umount -v -r -d $WEAK_MTPTS
Efter det är spara och gå ut.
Som sagt, fungerade klockrent för mig. Ha det allesammans
sudo gedit /etc/rc6.d/S40umountfs (jag använde rc6.d, vet inte om rc6 fungerar för andra)
I textfilen gör man följande ändring (man tar bort -f):
fstab-decode umount -f -r -d $WEAK_MTPTS för fstab-decode umount -r -d $WEAK_MTPTS
fstab-decode umount -f -v -r -d $WEAK_MTPTS för fstab-decode umount -v -r -d $WEAK_MTPTS
Efter det är spara och gå ut.
Som sagt, fungerade klockrent för mig. Ha det allesammans
fredrik123
Du kör Ubuntu i Windows, dvs med Wubi, eller ...
Isf har den fixen nu släppt för ett par dagar sen som gör samma sak, så om du uppdaterat systemet så hade det fixat sig ändå
Du kör Ubuntu i Windows, dvs med Wubi, eller ...
Isf har den fixen nu släppt för ett par dagar sen som gör samma sak, så om du uppdaterat systemet så hade det fixat sig ändå