Kan inte installera 9.10! [LÖST]
Kan inte installera 9.10! [LÖST]
Hej alla!
När jag försöker installera ubuntu 9.10 på min acer aspire 5102 från en live cd kommer jag bara till 24% av installationen. Sen får jag ett felmeddelande om input/output error. Jag får information som att jag kanske behöver en ny cd, kanske behöver jag ny hårdvara. Har där blivit fel på LiveCD:n? Hur skam man bränna ut en ny i så fall? Eller är där problem överlag?
När jag försöker installera ubuntu 9.10 på min acer aspire 5102 från en live cd kommer jag bara till 24% av installationen. Sen får jag ett felmeddelande om input/output error. Jag får information som att jag kanske behöver en ny cd, kanske behöver jag ny hårdvara. Har där blivit fel på LiveCD:n? Hur skam man bränna ut en ny i så fall? Eller är där problem överlag?
Senast redigerad av 1 lbs76, redigerad totalt 2 gånger.
lbs76
Re: Kan inte installera 9.10!
Börja med att kontrollera CD:n, det alternativet har du i menvalet för Live-CD:n. Annars är det förmodligen din CD/DVD-enhet som är slut, vilket brukar vara rätt vanligt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag känner igen det där... Har du ändrat bios så att den bootar från CD:n?
Tyder på att din CD har problem att läsa skivan.lbs76 skrev:Sen får jag ett felmeddelande om input/output error. Jag får information som att jag kanske behöver en ny cd, kanske behöver jag ny hårdvara.
Det kan bero på många saker, bl.a:
- dåligt media, dvs cd-skivan, prova annat fabrikat
- bränt för fort, jag kör alltid lägsta i mitt fall 4X
- smutsig laser, finns rengöringsskivor att köpa
- cd-spelaren börjar ge upp
Cd:n har jag kollat enligt den metod som ni beskriver. Jag har för mig att jagg brände i 2.4x... Jag brände på en maxell skiva. kan problemet vara där? Min cd läsare har aldrig strulat i windows/förr och därför tycker jag att det verkar vara märkligt om den har gett upp nu. Kan det påverkar om jag har ändrat i bios om det är första uppstartsenhet? Jag går in på cd:n via en annan meny man kan ta upp på min dator. Den är till för tillfälliga anorlunda uppstartsenheter. Jag tror att den heter något i stil med "Boot Pritority" eller något liknande.
lbs76
Om det är en LiveCD du har, har Windows installerat och där ca 5GB ledigt så kan du provinstallera via CDn den vägen. När du då startat Windows och stoppat i skivan så får du upp ett Wubi-fönster där du väljer storlek på Ubuntus systemdisk och lösenord. Systemdisken och swappen lagras här som en filer i Windows och installationen kan sen lätt tas bort via Lägg till/Ta bort program i Windows. Funkar det så är det nåt annat skumt.
Problemet är att jag har blåst bort vista. Har dock en hdd avbild kvar
lbs76
Jag löste igår problemet genom att använda Unetbootin och lägga ison på ett usb minne och boota från det, doch undrar jag vad som egenteligen gick fel. Jag markerar som löst.
lbs76
Re: Kan inte installera 9.10! [LÖST]
Härligt att du lyckades lösa det
Orsaken till att det inte gick via CDn är nog någon av de anledningar jag listade tidigare. Men nu har du testat UNetbootin och har en nödlösning nästa gång det är dags ifall det strular igen.

Orsaken till att det inte gick via CDn är nog någon av de anledningar jag listade tidigare. Men nu har du testat UNetbootin och har en nödlösning nästa gång det är dags ifall det strular igen.