Wine och apparmor

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
lord

Wine och apparmor

Inlägg av lord »

Hejsan.

Vill gärna kunna köra vissa Windows grejer i Ubuntu, men för att vara på säkra sidan vill jag gärna ha en apparmor profil som hanterar den. Vill inte att wine ska kunna komma åt t ex min hemma mapp, annat än .wine mappen och kanske stället där firefox släpper av nerladdningar. Så klart råkar jag vara väldigt impulsiv och ger mig i kast med att skapa en profil utan att lära mig särskillt mycket om det, och nu kan jag inte använda Wine. Det säker i terminalen när jag försöker använda wine (jag skriver bara just wine):

Kod: Markera allt

wine: could not exec wine-pthread
Och för tillfället ser min apparmor profil ut så här:

Kod: Markera allt

# Last Modified: Fri Oct 30 01:34:42 2009
#include <tunables/global>

/usr/bin/wine {
  #include <abstractions/base>

}
Hur ska jag få wine att fungera igen?

Bästa hälsningar,
lord.

P.S.

Och jag vet, jag borde inte ge mig i kast med saker jag inte förstår mig på, men det är lätt hänt när man är så impulsiv som jag.

Återgå till "Experimentverkstad"