FS Amilo M1437G - kraschar vid avstängning

karloskar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av karloskar »

Har övertalat mor om förträffligheten i GNU/Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Sitter här med hennes dator och följer guider om acpi-problem, Realtek/Alsa-drivrutiner osv.

Allting fungerar nu efter lite tweakande. Ända tills jag skall stänga av datorn. Då "blåskärmar" den mig - enda skillnaden är att skärmen är gulaktig och påminner om en, för skärmen, felinställd xorg.conf.

Jag är tvungen att avsluta tvingande genom att hålla ner on-knappen.

Kan det kanske finnas information i någon loggfil? I så fall vilken? Någon annan idé om vad som kan vara på tok?
Ubuntu user #10894 / Linux user #438906
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ifall det är grafiken som strular så loggfilen finns på /var/log/ och heter Xorg.0.log, i alla fall här borta.

Jag har läst om liknande på ubuntuforums.org men det var länge sedan. Vilken version av Ubuntu har du och hur många bitar, kan vara bra att veta ifall någon annan kan det här bättre.
karloskar

Inlägg av karloskar »

Versionen av Ubuntu är Edgy, installerade i och för sig från en Dapper-skiva och gjorde efter det en uppdatering. Kan kanske vara det som spökar.
Vad gäller bitar så måste jag svara att jag inte vet. Det sitter en Pentium Centrino processor på okänd klockfrekvens i - det blir väl 32 bitar.
Verkar inte vara några allvarligare fel i log-filen. Vet i och för sig inte vad jag skall leta efter och utan tidskoder blir det svårt att relatera händelserna i tiden.
Det enda jag reagerade på är en textpassage med en massa ***** runt ett felmeddelande om DRI not loaded eller motsvarande.

Bild
Edit: Så här ser det ut...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har du installerat grafikdrivrutiner? ATI kräver oftast sina och Nvidia trivs också bättre med sina egna.

Om ja, så det kan vara så att uppgraderingen är inte fullständig.

För att rätta till det så kan du i terminalen klistra in följande kommandon, kan dock vara bäst att starta om datorn i recovery mode och skriva in kommandon där.

sudo apt-get clean
Rensar upp bland gamla nedladdning och frigör diskutrymme.

sudo apt-get update
Kontrollerar om det finns uppdateringar/uppgraderingar.

sudo apt-get dist-upgrade
Uppgraderingen, du får en lista över det finns att uppgradera. Om uppgraderingen blivit avbruten eller bara delvis genomförd så startar man om med detta.

sudo apt-get -f install
Reder ut svåra beroendekonflikter och skapar ett väldefinierat läge för apt/synaptic.

sudo dpkg --configure -a
Ã…terstartar installationsprocessen om den blivit avbruten.

Jag själv fick använda några av kommandon ett antal ggr (10+) innan uppgraderingen var fullständig.
karloskar

Inlägg av karloskar »

Det verkar inte vara ofullständiga versioner som strular.
Inte heller är det drivrutinerna (har ATI's 8.32.5 från den 12/12).
Jag har ägnat hela dagen åt att dammsuga nätet på information om datorn och grafikkortet. Börjar så smått tröttna. Jag menar, allt fungerar i den mån guiderna avser. Det är bara när datorn skall startas om/stängas av som problemet uppkommer.

Kanske blir XP för den ömma modern ett tag till.

Edit: hittade detta - https://launchpad.net/ubuntu/+bug/72169.
Verkar tvärkört.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"