Windows 7, Ubuntu och SSD
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Windows 7, Ubuntu och SSD
Jag har tänkt uppgradera min dator lite och har börjat titta lite på SSD-diskar, Intel X25-M 80GB har ju fått ganska bra betyg här och var, kan det vara nått att satsa på? räcker den till eller behöver man större? tänkte göra 2 partioner av den isåfall en för ubuntu 9.10 och en för windows 7 premium bägge i 64 bitars version.
Sen har jag 2 vanliga hårddiskar liggandes här hemma som jag tänkte ha som lagring en 320GB och en på 200GB, filerna på dessa vill jag komma åt från båda operativsystemen.
Hur går jag tillväga för att installera en sådan här setup? installera windows först gissar jag...
har nog egentligen fler frågor men kommer inte på nån nu;)
Sen har jag 2 vanliga hårddiskar liggandes här hemma som jag tänkte ha som lagring en 320GB och en på 200GB, filerna på dessa vill jag komma åt från båda operativsystemen.
Hur går jag tillväga för att installera en sådan här setup? installera windows först gissar jag...
Re: Windows 7, Ubuntu och SSD
Var nog med att köp "Intel X25-M G2". Kan besvara dina frågor bättre och lite mer informativt imorgon, för nu ska jag sova, velade bara vara säker på att du köper den andra årgången av deras disk, inte den första. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
ja, G2 hade jag tänkt mig. Vore kul om du har bra svar på det andra också:)
-
ingen som har något att tillföra?
Glömde svara.
Intel's X25-M G2 är bland den snabbaste modellen som finns på marknaden för privatpersoner så det känns som ett givet köp, ska själv köpa en snart tänkte jag.
Utrymmesmässigt bör det räcka bra.
Enklast är om du har NTFS på lagringshårddiskarna, då kommer även Ubuntu åt dom väldigt enkelt.
Installera Windows först och när du partitionerar upp Windows skapar du förslagsvis två tomma partitioner för Ubuntu (root och home) och ev en partition för Swap om du anvämder det.

Utrymmesmässigt bör det räcka bra.
Enklast är om du har NTFS på lagringshårddiskarna, då kommer även Ubuntu åt dom väldigt enkelt.
Installera Windows först och när du partitionerar upp Windows skapar du förslagsvis två tomma partitioner för Ubuntu (root och home) och ev en partition för Swap om du anvämder det.
-
Hur stor skillnad i prestanda är det mot tex
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490463
Om du ska dela hårddiskar vill du nog köra NTFS på dem.
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490463
Om du ska dela hårddiskar vill du nog köra NTFS på dem.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
-
funderar mer och mer på att slopa windows helt, dyrt är det också. kanske roligare att köpa hårdvara...säg att jag kör enbart ubuntu på en ssd, vad kan tänkas vara en lämplig partionering?
nått i den här stilenför en 80GB?
ubuntu 25GB
/home 50GB
swap 5GB
alt, för 64GB
ubuntu 20GB
/home 40GB
swap 4GB
jag trodde man var tvungen att ha en swap, vad är den till för egentligen då?
nått i den här stilenför en 80GB?
ubuntu 25GB
/home 50GB
swap 5GB
alt, för 64GB
ubuntu 20GB
/home 40GB
swap 4GB
jag trodde man var tvungen att ha en swap, vad är den till för egentligen då?
/ - 10GB räcker långt.
Swap - Beror väl på hur mycket RAM du har och använder. Jag har 4GB RAM och har slopat Swapen helt. Även när jag bara hade 2GB RAM använde jag aldrig swapen.
/home - Resterande utrymme
Swap - Beror väl på hur mycket RAM du har och använder. Jag har 4GB RAM och har slopat Swapen helt. Även när jag bara hade 2GB RAM använde jag aldrig swapen.
/home - Resterande utrymme
-
hm, 64GB lär nog räcka gott om man bara ska köra ubuntu och dom vanligaste programen, jag har iofs en tendens att installera väldigt många program, annars räcker det nog gott med en 32GB disk
för 64GB
ubuntu 10GB EXT4
/home 50GB EXT4 alt. ntfs
swap 4GB
finns det nackdelar med att köra ntfs på /home ? och vilka isåfall?
för 64GB
ubuntu 10GB EXT4
/home 50GB EXT4 alt. ntfs
swap 4GB
finns det nackdelar med att köra ntfs på /home ? och vilka isåfall?
Jag tror inte det är möjligt. Även om det gick vore det dumt att använda ett gammalt och risigt filsystem som NTFS. 
För att komma upp över 10GB på root får du installera en mäktig hög med program.

För att komma upp över 10GB på root får du installera en mäktig hög med program.
-
Har beställt en Inte X25-M G2 nu. Ubuntu får hela disken, väntar med windows 7 ett tag. Antar att det inte är nån större ide att använda Swap, då jag inom en snar framtid ska uppgradera minnet från 2GB till 6GB. partioneringen blir då i ungefär 10GB för / och 70GB för /home. är det någon här som kör med SSD och ubuntu? kanske har du köpt en disk Hund? reflektioner över detta vore intressant.
finns det nått smidig sätt att spara e-mail så jag kan föra över det till evolution när jag installerat ubuntu på den nya disken? finns det nått mer man borde spara tro...Bokmärken ja, det har jag redan sparat
finns det nått smidig sätt att spara e-mail så jag kan föra över det till evolution när jag installerat ubuntu på den nya disken? finns det nått mer man borde spara tro...Bokmärken ja, det har jag redan sparat

Jag har inte köpt någon än, har en hel del annat jag ska köpa också, får se hur jag prioriterar det.
Jag använder inte Evolution, men det ska finnas en dold mapp med inställningar och alla mail i din hemmapp, exakt vart vet jag inte.
Jag använder inte Evolution, men det ska finnas en dold mapp med inställningar och alla mail i din hemmapp, exakt vart vet jag inte.
-
Hund skrev:Jag har inte köpt någon än, har en hel del annat jag ska köpa också, får se hur jag prioriterar det.
Funkar det att kopiera hela mappen .evolution och bara kopiera över den nyinstallerade sen?
Japp, det ska fungera.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag köpte en Kingston SSDNow V-Series 64GB för 1200:-, den läser i 100MB/s och skriver i 70MB/s. Monterade den i min laptop
Kan säga att investeringen i en SSD är ett enkelt sätt att snabba upp datorn rejält. Hade en 7200RPM innan men den var helt klart en flaskhals i datorns prestanda.
Nu bootar datorn helt sjukt snabbt
, programmen startar sanslöst snabbt och datorn är helt tyst när fläkten är av
Det märks tydligast när man packar upp .rar filer. Det går flera gånger om snabbare än med en mekanisk disk.

Kan säga att investeringen i en SSD är ett enkelt sätt att snabba upp datorn rejält. Hade en 7200RPM innan men den var helt klart en flaskhals i datorns prestanda.
Nu bootar datorn helt sjukt snabbt

Det märks tydligast när man packar upp .rar filer. Det går flera gånger om snabbare än med en mekanisk disk.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Att tänka på är att läs- och skrivhastigheten har ingenting med hur snabb den är. Det är acesstiden som är viktig.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hur menar du nu klart att läs och skrivhastighet har med allt att göra vid hantering utav tex rarfiler det är det disken gör läser och skriver om filerna eller ?Hund skrev:Att tänka på är att läs- och skrivhastigheten har ingenting med hur snabb den är. Det är acesstiden som är viktig.
Ett alternativ om du inte vill ha dual boot är att installera olika startsektorer på olika hårddiskar och sedan välja via bios vilket du vill starta ifrån då spelar det inte någon roll vilken ordning du installerar operativen i.hassekalle skrev:tänkte göra 2 partioner av den isåfall en för ubuntu 9.10 och en för windows 7 premium bägge i 64 bitars version.
Tänk på att både windows och linux är klumpiga och alltid vill skriva över befintliga startsektorer du måste därför ta ut kablarna till hårddiskarna som du vill ha kvar redan installerade sektorer på.
Nu skulle du ju tydligen hoppa över windows men om du ångrar det beslutet kanske det kan vara ett alternativ
Som systemdisk alltså.mrfab skrev:Hur menar du nu klart att läs och skrivhastighet har med allt att göra vid hantering utav tex rarfiler det är det disken gör läser och skriver om filerna eller ?Hund skrev:Att tänka på är att läs- och skrivhastigheten har ingenting med hur snabb den är. Det är acesstiden som är viktig.