avancerat läge i Xandros

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

avancerat läge i Xandros

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag skulle vilja testa avancerat läge i Xandros men jag misslyckas alltid när jag ska göra följande:

Förberedelser

OBS! Ifall du gör detta med en 90x måste du först göra följande på grund av en konflikt med paketet "libqt3c102-mt".

1.) Editera dpkg-filer:

sudo kate /var/lib/dpkg/available

Sök sedan efter stycket som börjar med Package: libqt3-mt. Från avsnitten Replaces och Conflicts, radera texten libqt3c102-mt (OBS: dessa rader har flera enheter var och en separerade av ett komma, så när du raderar libqt3c102-mt försäkra dig om att du lämnar rätt antal kommatecken kvar).

Efter att ha gjort raderingen så kopierar du det kompletta avsnittet Package: libqt3-mt (ner till nästa Package-avsnitt) och klistrar in det i slutet av filen. Du ska byta namn på det flyttade/kopierade stycket, första raden från Package: libqt3-mt till Package: libqt3c102-mt. Försäkra dig om att det finns ett "mellanslag" efter den sista raden i filen.

2.) Upprepa samma sak som i steg 1, men denna gång med filen /var/lib/dpkg/status.

sudo /var/lib/dpkg/status

Länken till hela guiden: http://www.eeeforum.se/wiki/index.php?t ... _i_Xandros

Jag Har kopierat de båda dpkg filerna och sparat de i words: min tanke var följande:
Om jag kan skickar filerna till någon som vill hjälpa mig och gör ändringarna i words som jag alltid misslyckas med så kan jag sedan klistra in det i dpkg filerna eller åtminstonde se hur det ska se ut. Någon som vill hjälpa till? tack på förhand/ Jonas
The_swede66
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: avancerat läge i Xandros

Inlägg av The_swede66 »

Hej,

Jag har en ASUS EEE PC 900, med default Xandros, iof har jag nog testat allt.
Men Xandros funkar bäst, snabbast :)

Här har du en instruktion som funkade för mig.

Advanced Desktop on the eeepc 9000 the gui way--really easy

To save getting all sorts of errors with the 900 and to save save using the terminal, do the following to get an advanced desktop with the eeepc 900

with your browser, go here:
http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/pool/main/

right click on kicker_3.4.2.201-1_i386.deb and save it on your eeepc
then
right click on ksmserver_3.4.2.201-1_i386.deb and save it to your eeepc

Then go to file manager on the eeepc and find both files. Do this with each of them, one first then do the other:

right click, scroll to "install DEB file" and then left click. A message will say you have done this successfully. Do the same with the other file. That's it. Hit your stop button, you now get the extra "full desktop" button. Click it and after a bt of flickering you get the full desktop. If you want to get back then go start "Easy Mode". You will also notice that you have an extra option in your settings personalization menu which will allow you to boot directly into full desktop
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Jättebra! tack så mycket nu har jag fått full desktop! men Jag förstod inte riktigt det med hur man gör det till standard? ska jag klicka på "configure the panel" eller och hur gör jag i så fall efter det? tack så mycket än en gång!
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Ingen fara! jag har löst det nu!:D
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

En liten fråga bara, var ändrar jag så att jag måste ange lösenord för att logga in. Jag har letat runt men jag hittar inte det.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"