Swap fil , vad bör jag veta.?
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Swap fil , vad bör jag veta.?
Funderar lite runt swapfilens storlek, har för mig att jag läst någonstans att swap filen bör ligga på någonting x storleken på ram minnet.
Stämmer det ?
Hur ändrar jag storleken?
vinner jag något på att ha en stor swap?
Vad är det ultimata?
Har idag 656 i ram ,( men får bara 370 reg)
Stämmer det ?
Hur ändrar jag storleken?
vinner jag något på att ha en stor swap?
Vad är det ultimata?
Har idag 656 i ram ,( men får bara 370 reg)
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Swap fil , vad bör jag veta.?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det.skalman65 skrev:Har idag 656 i ram ,( men får bara 370 reg)
Om du sätter datorn i vänteläge så skrivs hela RAM till växlingspartitionen, och då måste den vara tillräckligt stor för det. Och kanske lite till. I annat fall tycker jag så här: om du är i behov av en stor växlingspartition så ska du köpa mer RAM. Punkt.
Lägg till systemövervakaren i den övre panelen så kan du kontinuerligt se hur mycket RAM och växlingsutrymme som används. Det är det bästa sättet att få en känsla för vad som behövs i minnesväg.
- skalman65
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att datorn använder hd som swapfil när ram minnet tar slut.
Och det är den som jag har för mig att jag läst skall vara i en viss storlek gentemot storleken på ram minnet.
för att få ut bästa prestanda till den minnes mängd man använder
Är jag helt ute och cycklar nu.
Och det är den som jag har för mig att jag läst skall vara i en viss storlek gentemot storleken på ram minnet.

Om du har 1GB tillgängligt RAM och 500MB allokerat så finns det ingen anledning att använda swappen, eftersom allt gott och väl får plats i minnet. Om du däremot har 980MB allokerat så börjar operativsystemet flytta det som används minst till swappen, för att frigöra RAM-minne.
Det enda värdet jag hört är att swap/växlingsfil ska vara 1.5 gånger RAM-minnet. Men det är jättegammal information, numera har de flesta mycket mer minne än vad som behövs. Jag kommer antagligen aldrig fylla upp mina 4GB innan den här datorn pensioneras av andra skäl.
Det enda värdet jag hört är att swap/växlingsfil ska vara 1.5 gånger RAM-minnet. Men det är jättegammal information, numera har de flesta mycket mer minne än vad som behövs. Jag kommer antagligen aldrig fylla upp mina 4GB innan den här datorn pensioneras av andra skäl.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det finns en gammal unixregel att man ska ha 2xRAM som swap. Det är överdrivet mycket... Vill du kunna använda suspend bör du ha mer swap än RAM.skalman65 skrev:Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att datorn använder hd som swapfil när ram minnet tar slut.
För övrigt går det bra att ha swap som vanlig fil numera.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det beror helt på hur mycket minne du har, men med dagens mängder brukar ram räcka utan problem och du kommer få en prestandaförlust om du aktiverar swap (för geme man, finns ju specialbehov)
Så, hur mycket ram har du?
Så, hur mycket ram har du?
- skalman65
Har nyligen "uppgradera" till 640 men dessvärre registreras bara 370 mb (av både bios och dator, skall byta ut det felande minnet senare tänkte jag) så för att svara på din fråga 370mb
datorn klarar bara 2 x 512 så ...
datorn klarar bara 2 x 512 så ...
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Då skulle jag personligen köra en swap på 650MiB, då får du förutom mer minne även möjlighet att använda suspend.
- skalman65
Swap filen ligger i dag på 188 mb samt ram på 370.
Hur redigerar jag den till ett annat värde.
Hur redigerar jag den till ett annat värde.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Många program slukar mycket minne ett bra program är systemövervakaren gör jämförelser mellan programmen du använder och undvik dom värsta ramslukarna.
Ett alternativ kanske kan vara att prova någon utav många guider för low memory systems .
http://jerjo2.blogspot.com/2009/09/ubun ... dator.html
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... orySystems
EDIT
Ett alternativ kanske kan vara att prova någon utav många guider för low memory systems .
http://jerjo2.blogspot.com/2009/09/ubun ... dator.html
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... orySystems
EDIT
Kod: Markera allt
sudo su
dd if=/dev/zero of=/swapfile bs=1024k count=256
mkswap /swapfile
swapon /swapfile
- skalman65
Suveränt!
De guiderna kände jag inte till.
Det blev en kväll framför "lek o lär" datorn istället.
Tog och körde in en mini installation, la in lxde (är väl en av de mest lightweigt) samt synaptic.
Installerade sedan a- browser som webbläsare men den hackar dessvärre lite när man ser på streamad film.
finns det någon webbläsare som är ännu mera lightweight, hittade någon som heter dillo.
Eller är det så enkelt som att cpu'n är för klen (500) eller ram minnet (384)

De guiderna kände jag inte till.
Det blev en kväll framför "lek o lär" datorn istället.
Tog och körde in en mini installation, la in lxde (är väl en av de mest lightweigt) samt synaptic.
Installerade sedan a- browser som webbläsare men den hackar dessvärre lite när man ser på streamad film.
finns det någon webbläsare som är ännu mera lightweight, hittade någon som heter dillo.
Eller är det så enkelt som att cpu'n är för klen (500) eller ram minnet (384)
Flash-pluginen i Linux är inte den bästa. Kan nog vara så att din processor är för klen för att spela upp video i flash