Så...
Jag har just börjat sätta mig in i den härliga värld som verkar öppna sig då man inser att i stort sett allt i ubuntu (linux) är konfigurerbart. I första hand gäller det nu min skrivbordsmiljö där jag försöker experimentera med lite olika teman och förstått att jag då behöver ett antal olika motorer. Den jag behöver nu heter aurora och jag har försökt googla, men inte riktigt förstått vad som gäller. Samtidigt hänger det nog ihop med att jag inte riktigt är säker på hur det hela funkar i grunden så att säga som om någon känner för att ge mig länkar/tips om skrivbordshanteringens grunder är det välkommet.
I alla fall:
1) Hur installerar jag/hittar jag aurora?
2) Om jag installerar aurora påverkar det då några andra grundläggande saker som redan finns (konkurrerar grafikmotorer med varandra)?
3) Om svaret på fråga två är att motorerna inte konkurrerar med varandra, vilka bör man i så fall installera för att kunna hantera den största mängden teman?
Mvh. Birkovic
Installera grafikmotorn aurora
Re: Installera grafikmotorn aurora
Aurora installeras enklast från Synaptic och dess hela namn där är; gtk2-engines-aurora. Kolla altid i Pakethanteraren Synaptic först efter nya program!
Aurora är en lättviktig temamotor som omärkligt gör aurorateman användbara och man kan i allmänhet ha flera temamotorer installerade samtidigt, t ex Murrine m fl. Så frågan vilken som har teman flest är inte så viktig, men gnome/metacity torde ha flest men tillsammans med aurora, murrine m fl kan du välja mellan hur många teman som helst.
Aurora är en lättviktig temamotor som omärkligt gör aurorateman användbara och man kan i allmänhet ha flera temamotorer installerade samtidigt, t ex Murrine m fl. Så frågan vilken som har teman flest är inte så viktig, men gnome/metacity torde ha flest men tillsammans med aurora, murrine m fl kan du välja mellan hur många teman som helst.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
@Birkovic: Det finns en kille som skapat en DEB-fil för enkel installation: http://www.gnome-look.org/content/show. ... tent=96421
@webaake: Aurora finns inte i förrådet.
@webaake: Aurora finns inte i förrådet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jo i mitt, men jag har väl några andra repos aktiverade också. För många att räkna upp.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag fixar deb-filen när jag kommer hem. Jag kollade i synaptic igår innan jag postade och då hittade jag, liksom Hund, inget aurora.
Tack för hjälpen.
/Birko
Tack för hjälpen.
/Birko