Dölja ip-adress bakom 5-10 andra ip-adresser?
Dölja ip-adress bakom 5-10 andra ip-adresser?
Jag behöver anropa en server upprepade gånger, men servern har en "limit" som hindrar mer än ett visst antal anrop per dygn. Går det på något vis att automatiskt använda sig av en server för att istället för en ip-adress "gömma sig" bakom 5-10 st ip-adresser? Är det något mer än ip-adress jag måste dölja om jag inte vill bli spärrad när jag anropar servern automatiskt mha ett bash-script?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Dölja ip-adress bakom 5-10 andra ip-adresser?
Är det ett botnet du vill ha så är det här nog fel forum att fråga i 

1) Ja, du skulle kunna använda någon slags anonymitetstjänst som ger en annan ip-adress.
2) Visst skulle det kunna vara fler saker som identifierar dig förutom ip-adress. Du nämner inte på vilket sätt du "anropar" denna server. http med en webbbrowser? Då kan det ju förekomma cookies med identifiering. Eller kanske man tom måste logga in? Om det är bara ip-adressen som används till identifiering så kan denna server inte skilja på anrop som kommer från t.ex. ett företag som använder proxy/brindvägg/nat, alla bakom denna visar då samma ip-adress.
Om du skulle nyttja t.ex. tor så kommer du visa lite olika ip-adresser för servern, men jag har för mig att det finns ingen garanti att det är olika för varje anrop. Anonymitetstjänster öht garanterar väl heller inte att det blir olika ip-adresser hela tiden bara att du inte visar upp din egen.
Inga glasklara svar men kanske lite vägledning. Kanske om du ger lite mer ledtrådar kan du få bättre svar.
2) Visst skulle det kunna vara fler saker som identifierar dig förutom ip-adress. Du nämner inte på vilket sätt du "anropar" denna server. http med en webbbrowser? Då kan det ju förekomma cookies med identifiering. Eller kanske man tom måste logga in? Om det är bara ip-adressen som används till identifiering så kan denna server inte skilja på anrop som kommer från t.ex. ett företag som använder proxy/brindvägg/nat, alla bakom denna visar då samma ip-adress.
Om du skulle nyttja t.ex. tor så kommer du visa lite olika ip-adresser för servern, men jag har för mig att det finns ingen garanti att det är olika för varje anrop. Anonymitetstjänster öht garanterar väl heller inte att det blir olika ip-adresser hela tiden bara att du inte visar upp din egen.
Inga glasklara svar men kanske lite vägledning. Kanske om du ger lite mer ledtrådar kan du få bättre svar.
Nej, jag bygger ett script som ska anropa ett par webbsajter, men det finns en gräns för antal anrop som tillåts och jag vill inte vara bunden till sajternas gränser.Lars skrev:Är det ett botnet du vill ha så är det här nog fel forum att fråga i
Ja, tack för vägledningen. Jag tycker det verkar bra omständigt (och dyrt) att placera ut datorer hos 5-10 personer i min omgivning bara för att anropa med olika ip-nummer.gusse02 skrev:1) Ja, du skulle kunna använda någon slags anonymitetstjänst som ger en annan ip-adress.
Jag kommer att anropa med lynx och eller också wget. Idag använder jag lynx för att hämta hem information från servrarna/sajterna. Det är framförallt http som kommer att användas. Man måste inte logga in utan infon är allmänt åtkomlig. Jag vet ju att Firefox normalt lämnar spår efter sig (operatvisystem, webbläsare mm) så därför funderar jag på om wget och lynx också beter sig så. Isf finns ju en risk att man spärrar ut mig på den informationen istället för enbart ip-adress. Jag vill helt enkelt få det att se ut som om det är 5-10 totalt olika datorer som anropar sajterna och inte en och samma dator pga risk för att bli spärrad.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 25 gånger.
Alternativt så respekterar du helt enkelt den policy som gäller för webbplatserna ifråga? Vem vet, kanske till och med finns en anledning till den?ubot skrev:Nej, jag bygger ett script som ska anropa ett par webbsajter, men det finns en gräns för antal anrop som tillåts och jag vill inte vara bunden till sajternas gränser.
Mhm, ligger något i det, men en fluga gör ingen sommar.andol skrev:Alternativt så respekterar du helt enkelt den policy som gäller för webbplatserna ifråga? Vem vet, kanske till och med finns en anledning till den?ubot skrev:Nej, jag bygger ett script som ska anropa ett par webbsajter, men det finns en gräns för antal anrop som tillåts och jag vill inte vara bunden till sajternas gränser.
Vad är det för server som bara tillåter ett visst antal anrop per dygn från en specifik IP-adressubot skrev:Jag behöver anropa en server upprepade gånger, men servern har en "limit" som hindrar mer än ett visst antal anrop per dygn. Går det på något vis att automatiskt använda sig av en server för att istället för en ip-adress "gömma sig" bakom 5-10 st ip-adresser? Är det något mer än ip-adress jag måste dölja om jag inte vill bli spärrad när jag anropar servern automatiskt mha ett bash-script?

- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det är nog rätt många servrar som försöker skydda sig från DoS.Rune.K skrev: Vad är det för server som bara tillåter ett visst antal anrop per dygn från en specifik IP-adress
/Micke

Jo, det är klart om "ubots" script anropar servern ifråga otroligt många gånger per dygn, så uppfattas det naturligtvis som en DoS-attack...micke_nordin skrev:Det är nog rätt många servrar som försöker skydda sig från DoS.Rune.K skrev: Vad är det för server som bara tillåter ett visst antal anrop per dygn från en specifik IP-adress
/Micke
Nej, men många sajter spärrar ut mig efter ett visst antal anrop. Tror tex att Facebook har någon sådan spärr. Det är nog ganska vanligt att ens att bara tillåter typ 100-500 anrop/timma.Rune.K skrev:Jo, det är klart om "ubots" script anropar servern ifråga otroligt många gånger per dygn, så uppfattas det naturligtvis som en DoS-attack...micke_nordin skrev:Det är nog rätt många servrar som försöker skydda sig från DoS.Rune.K skrev: Vad är det för server som bara tillåter ett visst antal anrop per dygn från en specifik IP-adress
/Micke
Du tänker kanske på att en webbrowser skickar headrar som innehåller info. T.ex. headern user-agent. Den brukar innehålla namn/version på browser och os. I firefox finns lite inställningar för user-agent i about:config. I wget kan man använda optionen --user-agent för att ställa in vad man skall skicka i denna header.ubot skrev:Jag kommer att anropa med lynx och eller också wget. Idag använder jag lynx för att hämta hem information från servrarna/sajterna. Det är framförallt http som kommer att användas. Man måste inte logga in utan infon är allmänt åtkomlig. Jag vet ju att Firefox normalt lämnar spår efter sig (operatvisystem, webbläsare mm) så därför funderar jag på om wget och lynx också beter sig så. Isf finns ju en risk att man spärrar ut mig på den informationen istället för enbart ip-adress. Jag vill helt enkelt få det att se ut som om det är 5-10 totalt olika datorer som anropar sajterna och inte en och samma dator pga risk för att bli spärrad.
Vilken mer information skulle wget och lynx annars skicka?gusse02 skrev:Du tänker kanske på att en webbrowser skickar headrar som innehåller info. T.ex. headern user-agent. Den brukar innehålla namn/version på browser och os. I firefox finns lite inställningar för user-agent i about:config. I wget kan man använda optionen --user-agent för att ställa in vad man skall skicka i denna header.ubot skrev:Jag kommer att anropa med lynx och eller också wget. Idag använder jag lynx för att hämta hem information från servrarna/sajterna. Det är framförallt http som kommer att användas. Man måste inte logga in utan infon är allmänt åtkomlig. Jag vet ju att Firefox normalt lämnar spår efter sig (operatvisystem, webbläsare mm) så därför funderar jag på om wget och lynx också beter sig så. Isf finns ju en risk att man spärrar ut mig på den informationen istället för enbart ip-adress. Jag vill helt enkelt få det att se ut som om det är 5-10 totalt olika datorer som anropar sajterna och inte en och samma dator pga risk för att bli spärrad.
Informationen som en webbläsare sänder till en webbserver kan du t.ex kolla här > https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Ok, tack, men jag är mest intresserad av vilken info som lynx eller wget skickar.Rune.K skrev:Informationen som en webbläsare sänder till en webbserver kan du t.ex kolla här > https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Ett sätt är att kolla med en paketsniffare.ubot skrev:...
Ok, tack, men jag är mest intresserad av vilken info som lynx eller wget skickar.
Ok, låter inte så dumt. Det borde väl isf gå att fixa med Aircrack-program?Rune.K skrev:Ett sätt är att kolla med en paketsniffare.ubot skrev:...
Ok, tack, men jag är mest intresserad av vilken info som lynx eller wget skickar.
Jag har inte sysslat med paketsniffare i Linux, den enda jag kommer att tänka på är Wireshark.
Jag är inte säker på att den har en paketsniffare inbyggd, men jag tror det.
Annars går det väl att söka i Synaptic...
Paketsniffare är bra program om man vill undersöka/felsöka vad som skickas och och tas emot i sin dator i "klartext".
Paketsniffare är bra program om man vill undersöka/felsöka vad som skickas och och tas emot i sin dator i "klartext".
Ok, tackar för tipset!Rune.K skrev:Jag har inte sysslat med paketsniffare i Linux, den enda jag kommer att tänka på är Wireshark.
tcpdump finns också som är en trevlig sniffer.
Hur som helst.
Använd Tor och byt exit-nod efter X antal anrop. Det finns kommandon som ber proxyn att göra detta.
// rancor
ps! Jag tror du skall bumpa din egen bild på typ snyggast.nu eller fuska i någon tävling/banners.
Hur som helst.
Använd Tor och byt exit-nod efter X antal anrop. Det finns kommandon som ber proxyn att göra detta.
// rancor
ps! Jag tror du skall bumpa din egen bild på typ snyggast.nu eller fuska i någon tävling/banners.