Wireless funkar inte på Thinkpad T60 lenovo

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
sumo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Wireless funkar inte på Thinkpad T60 lenovo

Inlägg av sumo »

Hej,
Jag får inte igång mitt trådlösa nätverkskort på min gamla T60. Surf via 3 mobilt bredband funkar fint men inte det vanliga trådlösa. i Network manager är "Aktivera Trådlöst" inte valbar (grå) och om jag trycker /Fn/ + /F5/ händer ingenting (jag tror att det är den kombination som skall starta det). Jag kollade lite på forumet och körde lshw -C Network med nedanstående resultat. Visst, det står att det är avstängt, men hur startar jag det då?

MVH
Simon

*-network
description: Ethernet interface
product: 82573L Gigabit Ethernet Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:02:00.0
logical name: eth0
version: 00
serial: 00:16:41:e7:f6:57
capacity: 1GB/s
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=e1000e driverversion=0.3.3.3-k6 firmware=0.5-1 latency=0 link=no module=e1000e multicast=yes port=twisted pair
*-network DISABLED
description: Wireless interface
product: PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection
vendor: Intel Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:03:00.0
logical name: wmaster0
version: 02
serial: 00:19:d2:b3:92:ae
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=iwl3945 latency=0 module=iwl3945 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abg
*-network DISABLED
description: Ethernet interface
physical id: 1
logical name: pan0
serial: 2e:4a:db:f8:58:88
capabilities: ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A link=yes multicast=yes
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Wireless funkar inte på Thinkpad T60 lenovo

Inlägg av mcNisse »

Det där kortet har jag med. För mig har det fungerat utan anmärkning under kubuntu, intrepid, jaunty. Nu kör jag arch och den fungerar fortfarande perfekt. jag använder den här drivrutinen, iwl3945.

Testa en sudo modprobe iwl3945 och se vad som händer.
sumo

Inlägg av sumo »

Hmm, det verkar inte hända något alls om jag förstår saken rätt. Jag körde komandot och fick ingen output i terminalen och när jag tittar i network manager är allt som har med nätverket fortfarande utgråat så jag kommer bara åt 3. Finns det något radkommando som startar kortet? Det retar mig att jag har haft det igång tidigare och jag kommer inte ihåg om eller hur jag stängde av det, för det borde ju gå att reversera om jag hittar den kontrollen...
mvh Simon
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

En dum fråga. Har du stängt av kortet? Det är ju lätt hänt att man råkar stänga av kortet av misstag...

när inget hände med modprobe så laddade du drivrutinen... Du får bara feedback när det misslyckas...
sumo

Inlägg av sumo »

Frågan är inte dummare än svaret... Jag vet inte men jag misstänker också det. Men hur startar jag det i så fall?
mvh simon
sumo

Inlägg av sumo »

Hmm, ingen som vet hur man får igång kortet? Hoppas att det inte såg ut som att jag dissade ditt inlägg, mcNisse, det var min egen dåliga koll jag menade att dissa. Tack so long för engagemanget!
Mvh Simon
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av swm »

mcNisse skrev:En dum fråga. Har du stängt av kortet? Det är ju lätt hänt att man råkar stänga av kortet av misstag...

när inget hände med modprobe så laddade du drivrutinen... Du får bara feedback när det misslyckas...
Jag gissar att mcNisse avser den troligen absolut vanligaste felorsaken till trådlöst strul, åtminstone på Thinkpads - nämligen den förrädiskt placerade lilla strömbrytaren.
På min T61 sitter den framtill på kanten och dödar effektivt WLAN o blåtand i läge off. Det är en felmod som varken ubuntu eller Windows rår på!.
Sualo

Inlägg av Sualo »

swm skrev: Jag gissar att mcNisse avser den troligen absolut vanligaste felorsaken till trådlöst strul, åtminstone på Thinkpads - nämligen den förrädiskt placerade lilla strömbrytaren.
På min T61 sitter den framtill på kanten och dödar effektivt WLAN o blåtand i läge off. Det är en felmod som varken ubuntu eller Windows rår på!.
Haha

Jag har suttit och slitit mitt hår i flera månader... ::) Jag flyttade för några månader och har inte fått mitt trådlösa att fungera sedan dess. Hade fullständigt glömt den där lilla knappen.

Då slipper jag min 15 m kabel :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"