Problem med nfs, åtkomst av monterad mapp

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
synthpopper

Problem med nfs, åtkomst av monterad mapp

Inlägg av synthpopper »

Hej, har letat som en tok efter lösning på detta problem men inte lyckats. Finns det på forumet så ber jag om ursäkt om det blir dubbeltråd.
Iallafall. Har en dator med windows xp på där tanken är att dela ut tre hårddiskar.

Valde denna guide för att skapa en NFS server på min windows dator: http://www.networkedmediatank.com/showt ... p?tid=1434
Har inte arbetat med NFS alls innan så är lite osäker på det.

Så långt inga problem, felet kommer sedan vid monteringen av utdelad NFS mapp.

Jag använder kommandot

Kod: Markera allt

sudo mount -t nfs iptillnfsserver:/namnpåmappen /mnt
Får inget felmeddelande så det ser ut som monteringen har gått bra, sedan när jag ska in i mappen /mnt i detta fallet får jag:

Kod: Markera allt

bash: cd: /mnt: åtkomst nekad
Har provat att montera den på annan plats men samma fel. Vad kan det vara?

MVH
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med nfs, åtkomst av monterad mapp

Inlägg av webaake »

Två tips på vägen; använd serverns ip-nummer om möjligt typ 192.168.0.1:/utdelade/mappen. Då slipper du ev. namnupplösningproblem. Sedan brukar man i Linux skapa en undermapp till /mnt typ /mnt/min_windows_nfs_server som monteringspunkt. Denna monterinsgpunkt kan man sedan ange rättigheter till med terminal kommandot; sudo chmod 0777 /mnt/min_windows_nfs_server

När allt funkar kan man lägga in det permanent i /etc/fstab med små ändringar.

PS 0777 ger alla rättigheter till allting - kanske inte så bra men går enkelt att säkra upp senare.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
synthpopper

Inlägg av synthpopper »

Tack, jag ansluter med mitt ip, jag har 5 dynamiska ip adresser från min ISP och kör switch. Så det är en adress som börjar på 83. Försökte nå undermapp i den mapp jag monterade nfs utdelningen. Kommer då inte åt något, försökt med kommando chmod 0777 om du beskriver men utan framgång.

Summa sumarum lyckas jag inte komma åt något i den och inte ändra behörigheten. Har provat att montera i andra mappar och kört chmod kommandot innan montering men utan resultat. Bara åtkomst nekad.

Vad kan jag ha missat?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Då måste det vara någon inställning i windowsdelen och där kan jag inte hjälpa dig, tyvärr.

Ang. nätverket; kör du inte ett internt nätverk också? Det är bra att testa internt först iallafall - minimera felkällorna. Om du vill köra externt så måste du naturligtvis kolla brandväggen.
synthpopper

Inlägg av synthpopper »

Ja okej, ja jag började ana att det var något krångel med den. Internt funkar bra, samba utan problem. Så kontakten mellan datorerna går bra. VIlle få upp ett stabilare sätt att köra filhantering. Brandväggen i windows är helt avstängd, det satte stopp helt och hållet tidigare och mount kommandot accepterades inte.
Menar du något i linux?

I annat fall så vet jag att jag har knappat in rätt i linux, då är det bara att gå igenom windows NFS server istället.

Kan jag montera mappar via samba på samma sätt?

MVH
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, om windowservern är centralen i ditt nätverk så är det nog bättre att köra Samba. Nfs är normalt det snabbaste men windows nfs kanske inte är snabbare än Samba.
synthpopper

Inlägg av synthpopper »

Okej jag provar det helt enkelt, och som du säger så är det ju inte säkert att det gör någon hastighetsskillnad. Som sagt så är ju inte nfs standard för Windows direkt. Jag skall inom kort gå över till linux på den datorn också så då tr jag nfs då. Tack för din hjälp,
MVH Joakim
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Go for it!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"