IP-adress virtuell maskin!
IP-adress virtuell maskin!
Jag undrar varför min virtuella windows maskin i Virtual box
får en sådan egendomlig ipadress.
Alla mina enheter i nätverket får adresser
som t ex 192.168.1.101, 192.168.1.102 osv...
Men min virtuella får adressen 10.0.2.15
och standard gatewayr stämmer inte överens med vad min router har för adress!
Där står 10.0.2.2 men det skall igentligen stå 192.168.1.2.
Min fråga är om detta kan ha att göra med att jag inte får igång min nätverks skrivare!??
Internet fungerar på den vituella och allt annat som har med nätverket att göra så som delade mappar osv
Jag har DHCP på både router och virtuell maksin!
Kan jag behöva ha en eget nätverks-kort till den virtuella?
får en sådan egendomlig ipadress.
Alla mina enheter i nätverket får adresser
som t ex 192.168.1.101, 192.168.1.102 osv...
Men min virtuella får adressen 10.0.2.15
och standard gatewayr stämmer inte överens med vad min router har för adress!
Där står 10.0.2.2 men det skall igentligen stå 192.168.1.2.
Min fråga är om detta kan ha att göra med att jag inte får igång min nätverks skrivare!??
Internet fungerar på den vituella och allt annat som har med nätverket att göra så som delade mappar osv
Jag har DHCP på både router och virtuell maksin!
Kan jag behöva ha en eget nätverks-kort till den virtuella?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: IP-adress virtuell maskin!
Det är klass B privat nätverk, 10.X.X.X. precis som 192.168.X.X är klass C privat nätverk.
Kontrollera hur du har ställt in nätverkskortet på den virtuella maskinen.
Kontrollera hur du har ställt in nätverkskortet på den virtuella maskinen.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det finns några olika sätt att ansluta VirtualBox till nätverket. Du verkar köra i NAT-läge, då får du en IP-adress från VBox inbyggda DHCP-server. Om du ändrar till "bryggat nätkort" så kommer du att få en IP-adress i 192.168.1.x istället.
Lars skrev:Det finns några olika sätt att ansluta VirtualBox till nätverket. Du verkar köra i NAT-läge, då får du en IP-adress från VBox inbyggda DHCP-server. Om du ändrar till "bryggat nätkort" så kommer du att få en IP-adress i 192.168.1.x istället.
ok!
skall prova detta!
Kan detta ha att göra med att inte min nätverks skrivare funkar i virtual box maskinen!??
fashoin skrev:Lars skrev:Det finns några olika sätt att ansluta VirtualBox till nätverket. Du verkar köra i NAT-läge, då får du en IP-adress från VBox inbyggda DHCP-server. Om du ändrar till "bryggat nätkort" så kommer du att få en IP-adress i 192.168.1.x istället.
då verkar jag få en annan ip-adress! men jag undrar om ni som verkar kunna Virtual box kanske vet varför min
USB anslutna väderstation inte fungerar! den finns med i lista och är ikryssad men när jag går in i menyn Enheter i ögonblicks-fönstret är den grå ich INTE vit!?

Jag har testat att stänga av och dra ur och starta om å allt fådant första hjälpen om ni hajjar!
- mcNisse
usb, då kommer standardfrågan 
kör du opensource varianten? den saknar helt stöd för usb...

Det enda jag vet är att jag kör Virtual box 3.0.mcNisse skrev:usb, då kommer standardfrågan
och att usb enheten det är frågan om har fungerat tidigare men jag vet inte varför det står att
"inga usb enheter är anslutna!"???
- mcNisse
Tråkigt. Du behöver först kontrollera att usbprylen upptäcks av ubunutu.
men usb-prylen har ingen kontakt med ubuntu! det är en väderstation och har inte synts i ubuntu nån gång! men allt har ändå funkat!mcNisse skrev:Tråkigt. Du behöver först kontrollera att usbprylen upptäcks av ubunutu.
den syns i virtualbox, under inställningar men ändå står det att inga usb enheter är anslutna