Sbackup visar inte att arbete pågår.

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Sbackup visar inte att arbete pågår.

Inlägg av Broder Tuck »

Jag har kört sbackup en tid. Det finns några saker som jag funderar över.

A. Jag kan inte finna någonstans, att man kan följa att programmet arbetar.
Inte heller får jag upp någon information om att arbetet med backupen är färdig.
Det är störande att inte kunna få känna sig säker på, att arbetet är klart och avslutat.

Jag har sökt på nätet och på sbackups egen "hemsida" och inte heller där, kan jag läsa
mig till någon form av hjälp. Där finns en fråga om just mina problem. Den är inskriven
2006-02-03 17:25 men den blev aldrig besvarad. Förunderligt!? ;)

Finns det någon här som kan ge mig tips och förslag på hur jag skall få detta löst?

B. Sbackup "fryser" för mig. Väldigt ofta. Efter en start av backupkörning, rimligt
avvaktande på att processen kan vara avslutad (eftersom jag inte kan följa den (se A.)),
så är dialogrutan där jag startade processen, frusen, låst och går inte att få bort, med
mindre än att jag startar om datorn.

Jag har tidigare, för något år sedan, använt mig av sbackup, men tröttnade då, just på grund
av ovanstående två angivna problem. Nu trodde jag att "man" hade uppdaterat sådana här saker.
Av åldern på frågeställningen i den citerade tråden att döma, görs kanske inga uppdateringar/graderingar.

Bbauto har givit mig mycken hjälp kring detta med backuper i sig. Kanske han och någon annan,
har förslag till lösning även på ovan två saker?

Får kanske testa deja dup istället. Om någon vet om det programmet åtminstone låter mig se
att processen har startat, att den pågår och även talar om, när jobbet är klart.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Sbackup visar inte att arbete pågår.

Inlägg av dmz »

Vad sägs om rsync?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

dmz skrev:Vad sägs om rsync?
;D Jag har "varit där" så många gånger och "nosat". Jag vet inte hur många gånger jag har läst Psychocats eminenta blogg om rsync, men sedan inte har "vågat mig på det". Det känns lite för avancerat för mig. Deja cup använder, såvitt jag förstår, densamma principen. Det känns lite "tryggare" med ett GUI.

Av bilder från deras egen hemsida att döma, verkar det som om där finns lite mer info. I vart fall om startinfo. Hur det sedan är med info om pågående arbete och sedan, att arbetet är slutfört, det har jag ännu inte tyckt mig kunna se. Hade där, hoppats på någon info från trådläsare. Men, för stunden känns det som om det blir en test på Deja dup.

Har du, dmz, någon bra länk till hur man genererar arbetet, kommandon, ex., så tar jag tacksamt emot det.

Jag är i övrigt glad att arbeta med terminalen, så det är inte terminalen i sig, som skrämmer mig. Däremot en stor osäkerhet över hur jag skall lägga upp det.

Tukken

* edit * ändrade deja cup till deja dup. ;)
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 20 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det finns en Feature request Simple Backup Solution på det du är ute efter. I den finns även en bilaga med ett skript (sbackup) som man kan hämta ner och länka in.

För något år sen så använde jag det för att göra en egen version då jag hade lite andra krav. Lyckades inte få det att fungera fullt ut så projektet är vilande just nu. Problemet då var att om jag körde jobbet som root fick jag ingen notifiering hos användaren. Körde jag det som användare (crontab -e) så fick jag notifiering men jobbet kördes inte då det kräver root-behörighet. Så ett litet moment 22 som jag då inte lyckades komma runt.

Kommer inte ihåg om jag körde just detta skript rakt av med de modifieringar av några parametrar som nämns i inledningen i skriptet. Om du vill testa så fixa först till felet på rad 19, dvs

Kod: Markera allt

errormessage='The BACKUP-drive is not plugged in. A backup couldn't be started!'
Enklast är att byta ut enkelfnuttarna kring strängen med dubbelfnuttar då enkelfnutten i couldn't annars tas som strängslut och påverkar tolkningen av resten av skriptet.

Idag har jag en notifiering när SBackup startar.
Att sen kolla om backupen är klar görs enklast med kommandot

Kod: Markera allt

ps -e | grep -i sbackup
Så länge processen sbackupd snurrar så pågår backupen.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Broder Tuck skrev: Har du, dmz, någon bra länk till hur man genererar arbetet, kommandon, ex., så tar jag tacksamt emot det.
Njae. Jag använder det inte själv utan förlitar mig på ett egetskrivet script för stunden, men rsync brukar vara det de flesta använder och verkar nöjda med.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Tack för svaren,båda två. Jag kollar vidare och har med mig era svar.
Ha det gott!

Tukken
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
En god stund senare (7 timmar, snart) skall jag avlägga en lägesrapport.

Jag har nu tittat på ytterligare två alternativ till mitt sBackup: Deja Dup och just-in-time.
Det är två som jag har funnit via Pavels och Lathunds bloggar.

Utseendemässigt gillar jag just-in-times's bäst. Den förlorar i jämförelse med Dup:en pga att
den inte kan ta backuper på enbart sådant som har förändrats sedan förra backupen. Den gör
en hel backup av allt, varje gång.

Här finns tid att vinna, på att istället välja Deja Dup, som till skillnad mot just-in-time,
skall kunna fokusera på endast det som har ändrats. Vilket även sBackup kunde göra.

Deja Dups layout däremot, liknar mer sBackup och känns mindre tilltalande än den som
just-in-time har. Å andra sidan, så är layout en fasad och en yta, det som känns viktigt,
det är det som finns inuti. Som med oss alla . . . ;)

Därtill visar Deja Dup sitt arbete hela tiden. Jag behöver inte längre vara tveksam om
programmet arbetar eller inte. Jag har funnit det jag sökte.

Så nu rullar Deja Dup för fullt på en av datorerna här. Jag hoppas och tror, att det skall bli bra.

Tack för ert gensvar.
Skriv svar

Återgå till "Program"