Inget utrymme frigörs från ipoden när man raderar i rhythmbox
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Som rubriken vill påskina så frigörs det inget utrymme på ipoden när jag raderar från rhythmbox. Jag har kollat i mappen /media/ipod och där hittar jag ingen .thrash. När jag högerklickar på ikonen står det att o kb är tillgängligt, men i RB så står det att jag enbart har 3.2GB i upptaget utrymme på poden, det är en 4GB.
Vad gör man? installerar windows och itunes igen?
Vad gör man? installerar windows och itunes igen?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Testa att visa dolda filer i mappen där ipoden monteras (högerklicka eller ctrl+h) hade något liknande problem med min mp3-spelare.
Kanske den också behöver avmonteras dessutom när du tagit bort o lagt till det du skall ( högerklicka och avmontera tror jag)
Kanske den också behöver avmonteras dessutom när du tagit bort o lagt till det du skall ( högerklicka och avmontera tror jag)
Abusus non tollit usum
tyvärr har jag ingen lösning, men vill påpekeka att jag har precis samma problem. även jag har en 4gb (första generations nano). allt verkar fungera, förutom när jag försöker ta bort musik från ipoden genom rythmbox. jag kan inte välja alternativet "ta bort" i rythmbox, utan får välja "flytta till papperskorgen", vet inte om det ska vara så. tittar jag på utrymmet för enheten i systemövervakaren så ser jag att det frigörs några kilobyte från ipoden när jag försöker ta bort musik, så nån form av data ang. låtarna tas bort, de försvinner från menyn i ipoden och de går inte att hitta i ipoden via rythmbox. mp3-filerna ligger dock kvar på ipoden, jag kan hitta dem när jag letar manuellt bland mapparna på spelaren. mp3-filerna verkar dock ligga kvar där de ska, de flyttas inte till nån hemlig .trash mapp el. dylikt. finns inga dolda mappar alls på ipodden. har även provat att mata ut, och ansluta spelaren på nytt flera gånger.
har inte provat att lägga till musik för jag har inte utrymme för det, så jag vet inte om det fungerar.
nyinstallerat edgy eft. så vitt jag kan se finns ingen nyare version av rythmbox. ska prova lite med ett annat program nu, men skulle vilja använda rythmbox...
har inte provat att lägga till musik för jag har inte utrymme för det, så jag vet inte om det fungerar.
nyinstallerat edgy eft. så vitt jag kan se finns ingen nyare version av rythmbox. ska prova lite med ett annat program nu, men skulle vilja använda rythmbox...
SV: Inget utrymme frigörs från ipoden när man raderar i rhythmbox
Kan inte låta bli att göra lite reklam för spelaren Amarok nu som jag tycker är tio gånger bättre än Rythmbox. Det påminner mycket mer om iTunes vilket jag gillar. För mig funkar det finfint tillsammans med min 4gb ipod (andra generationen visserligen) nano. Går att installera med apt-get och det är inga problem att använda den med gnome trots att det är skrivet för kde egentligen.
Så fick jag det sagt
Hoppas det löser sig för er!
Så fick jag det sagt

Senast redigerad av 1 Nekomata, redigerad totalt 13 gånger.
[img width=80 height=15]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=10932[/img]
med min mp3 så måste jag tömma papperskorgen varje gång efter jag tagit bort låtar för att det ska frigöras utrymme på den ,,
den gör en dold mapp på disken som heter .användarnamn-trashcan har jag för mig där den flyttar låtarna till så testa och töm papperskorgen så ska det nog funka
den gör en dold mapp på disken som heter .användarnamn-trashcan har jag för mig där den flyttar låtarna till så testa och töm papperskorgen så ska det nog funka

- Dimi
Linus: Tråkigt att du har samma problem som jag. Hoppas att vi kan få någon ordning på detta.
Fattar inte att det ska vara så hmm hmm svårt att få saker och ting att lira med varandra. Tänkte på det här när jag frukade i morse. Skulle stoppa ner ett par mackor i brödrosten. Jag tänkte att när brödrostar blir utrustade med processor och lcd så kommer vi få vänja oss vid medellanden som "den inmatade brödskivan är inte kompatibel med enheten, var god och avmontera skivan och installera ett bagelplugin. Om problemet kvarstår kan du få online hjälp från distrubtörens support agent (endast tillgängligt på mandarin och japanska).
Zelda: Jag förstår inte varför du tycker att amarok är mer lik itunes än rhythembox, men det är strunt samma. Jag installerade det hur som helst och det ser bra ut. Men jag fattar inte hur man ska ansluta ipoden. Jag fattar alltså inte vad jag ska skriva i dialogruttan som poppar upp när man klickar på "connect".
För tillfället struntar jag i vilket program jag måste använda, vill bara kunna få in lite nya låtar i ipoden.
Fattar inte att det ska vara så hmm hmm svårt att få saker och ting att lira med varandra. Tänkte på det här när jag frukade i morse. Skulle stoppa ner ett par mackor i brödrosten. Jag tänkte att när brödrostar blir utrustade med processor och lcd så kommer vi få vänja oss vid medellanden som "den inmatade brödskivan är inte kompatibel med enheten, var god och avmontera skivan och installera ett bagelplugin. Om problemet kvarstår kan du få online hjälp från distrubtörens support agent (endast tillgängligt på mandarin och japanska).
Zelda: Jag förstår inte varför du tycker att amarok är mer lik itunes än rhythembox, men det är strunt samma. Jag installerade det hur som helst och det ser bra ut. Men jag fattar inte hur man ska ansluta ipoden. Jag fattar alltså inte vad jag ska skriva i dialogruttan som poppar upp när man klickar på "connect".
För tillfället struntar jag i vilket program jag måste använda, vill bara kunna få in lite nya låtar i ipoden.
mmm... bagels...
tur att jag lär mig japanska då, så jag kan rosta bröd i framtiden \o/
amarok har jag inte provat, så jag vet inte hur det fungerar. om du inte har nån tur med det så skulle du kunna testa gtkpod. det var ett ganska tråkigt program, och det kändes inte helt användarvänligt, men med det så lyckades jag iallafall ta bort, och lägga in låtar på spelaren. det kunde även återställa de låtar som rythmbox "tog bort", så jag på det sättet kunde ta bort dem på riktigt i gtkpod.
skulle fortfarande gärna vilja att rythmbox börjar fungera, måste ju gå på nåt sätt. eller så får man kanske vänta på en ny version av det...
guttasej: det skapas inga hemliga trash-mappar eller dylikt på ipoden. musikfilerna ligger kvar på spelaren, och verkar ligga på rätt ställe (utspridda i olika mappar som spelaren skapat). vad rythmbox verkar göra är att den tar bort låtinformationen från databasen i spelaren, men struntar i själva musikfilerna...
tur att jag lär mig japanska då, så jag kan rosta bröd i framtiden \o/
amarok har jag inte provat, så jag vet inte hur det fungerar. om du inte har nån tur med det så skulle du kunna testa gtkpod. det var ett ganska tråkigt program, och det kändes inte helt användarvänligt, men med det så lyckades jag iallafall ta bort, och lägga in låtar på spelaren. det kunde även återställa de låtar som rythmbox "tog bort", så jag på det sättet kunde ta bort dem på riktigt i gtkpod.
skulle fortfarande gärna vilja att rythmbox börjar fungera, måste ju gå på nåt sätt. eller så får man kanske vänta på en ny version av det...
guttasej: det skapas inga hemliga trash-mappar eller dylikt på ipoden. musikfilerna ligger kvar på spelaren, och verkar ligga på rätt ställe (utspridda i olika mappar som spelaren skapat). vad rythmbox verkar göra är att den tar bort låtinformationen från databasen i spelaren, men struntar i själva musikfilerna...
Hittade på http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... pod+amarok hur:Dimi skrev:...
Gå till Inställningar > Anpassa Amarok > Mediaenheter och resten hittar du själv.

Annars finns det alternativ:
Ny firmware(?) från Rockbox http://www.rockbox.org/ kan vara en lösning.
Listen http://listengnome.free.fr/ är ett annat bra program och den ska stödja ipod.Rockbox is an open source firmware replacement for a growing number of MP3 players. Rockbox aims to be considerably more functional and efficient than your device's stock firmware while remaining easy to use and customizable. Rockbox is written by users, for users.
With listen you can import, manage, play your music collection, transfert song to your ipod, download podcast, browser shoucast webradio directory
EDIT: Ändrade stycken till "rätt" ordning.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 15 gånger.
- Dimi
Efter att ha lyckats konfigurera, med din hjälp Petri0, amarok. Fungerar det felfritt för tillfället.
Perfekt att den så enkelt kunde kolla vilka filer som krånglade inte var i databasen men ändå var kvar på poden. Det är sådana här dagar det är värt att leva för!
Tack så jättemycket för all hjälp.
Perfekt att den så enkelt kunde kolla vilka filer som krånglade inte var i databasen men ändå var kvar på poden. Det är sådana här dagar det är värt att leva för!
Tack så jättemycket för all hjälp.
Trevligt att jag kunde vara till hjälp!