Nybörjare med frågor
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nybörjare med frågor
Hej!
Jag är en total nybörjare på linux, men tänkte ge det ett försök.
Mitt mål med att ha ubuntu på en utav mina burkar är att ha den som någon typ av filserver. Det jag vill uppnå med filservern främst är att ha den som en FTP server med något slags HTTP gränssnitt, där användare kan ladda upp/ner filer direkt från webbläsaren. Och den ska kunna hantera ett flertal konton.
Så min första fråga är om det finns något liknande program till ubuntu som fixar det som är skrivet ovan.
Andra frågan är om det går att få åtkomst till filerna på ubuntu-burken från en Mac, detta vore perfekt då jag endast har Mac datorer i hemmet förutom detta burk då. Jag vill gärna ha åtkomst till dom via ett grafiskt gränssnitt.
Det var allt för denna gång.
Tacksam för svar
Mvh
Jag är en total nybörjare på linux, men tänkte ge det ett försök.
Mitt mål med att ha ubuntu på en utav mina burkar är att ha den som någon typ av filserver. Det jag vill uppnå med filservern främst är att ha den som en FTP server med något slags HTTP gränssnitt, där användare kan ladda upp/ner filer direkt från webbläsaren. Och den ska kunna hantera ett flertal konton.
Så min första fråga är om det finns något liknande program till ubuntu som fixar det som är skrivet ovan.
Andra frågan är om det går att få åtkomst till filerna på ubuntu-burken från en Mac, detta vore perfekt då jag endast har Mac datorer i hemmet förutom detta burk då. Jag vill gärna ha åtkomst till dom via ett grafiskt gränssnitt.
Det var allt för denna gång.
Tacksam för svar
Mvh
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Nybörjare med frågor
Hej och välkommen till forumet! 
Finns det någon speciell anledning till att du vill ha det över HTTP, ska du kunna komma åt den via Internet? Annars finns det stöd för att dela filer Mac-style..

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha det över HTTP, ska du kunna komma åt den via Internet? Annars finns det stöd för att dela filer Mac-style..
-
Hej!CryingFreeman skrev:Hej och välkommen till forumet!
Och tack

Ja meningen är att det ska gå att få åtkomst till filer utanför nätverket, kunder ska kunna ladda ner/upp större filer etc. utan att behöva använda en FTP klient.
Lokalt så låter detta "Annars finns det stöd för att dela filer Mac-style.." väldigt intressant. Hur går man tillväga då?
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
För att lägga upp filer på en webserver skulle php fungera, finns mycket on du googlar på ex "php fileupload". Du kan även välja att jobba med perl och ex. servlets.
Lycka till
FL
Lycka till
FL
- CryingFreeman
För det första bör ju WebDAV fixa HTTP-delen iaf, vilket du som gammal Apple-användare borde vara förtrogen med. Här finns en howto för hur man sätter upp webservern Apache med WebDAV:
http://www.howtoforge.com/how-to-set-up ... buntu-8.10
Ingen one-click-install kanske, men välkommen till Linuxvärlden.
Mac-style delning kan ske genom paketet
netatalk (installera på Ubuntu genom att klicka) som du kan läsa om på http://netatalk.sourceforge.net/
http://www.howtoforge.com/how-to-set-up ... buntu-8.10
Ingen one-click-install kanske, men välkommen till Linuxvärlden.

Mac-style delning kan ske genom paketet

-
Det finns inga färdiga program för att uppnå detta då?uppsalanet skrev:För att lägga upp filer på en webserver skulle php fungera, finns mycket on du googlar på ex "php fileupload". Du kan även välja att jobba med perl och ex. servlets.
Lycka till
FL
Är inte så hemma på att programmera egna program.
-
Det absolut första du ska kolla är om din hårdvara klarar av det.
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Som jag förstår det så kommer du behöva:
//FL
- Webserver ex Apache
Ftpserver
Litet php script som du förmodligen enklast hittar via google
//FL
- CryingFreeman
Notera i vilken del av forumet vi befinner oss.uppsalanet skrev:Som jag förstår det så kommer du behöva:Inte mycket kodning och en bra övning.
- Webserver ex Apache
Ftpserver
Litet php script som du förmodligen enklast hittar via google
//FL

Apache med WebDAV löser problemet utan programmering, jag tror att det är svårt nog till att börja med.

-
Kommer det funka att köra detta på en Desktop utgåva, eller blir jag tvungen att installera server utgåvan?
-
Det blir inget problem, men tack för omtanken.Huffruhurrur skrev:Det absolut första du ska kolla är om din hårdvara klarar av det.
- CryingFreeman
Det funkar alldeles utmärkt att köra det på en Desktop-utgåva. Det enda (nåja, i det här fallet åtminstone) som skiljer är den grafiska miljön som ligger ovanpå.micke.schollin skrev:Kommer det funka att köra detta på en Desktop utgåva, eller blir jag tvungen att installera server utgåvan?
Du kan utföra alla kommandon som hänvisas till i guiden på Desktop-utgåvan också. Du öppnar bara terminalen (Program -> Tillbehör -> Terminal).
-
Jag ska ge det ett försök.
Tack för all hjälp, jag fick svar på alla mina frågor.
Tack för all hjälp, jag fick svar på alla mina frågor.