Nybörjare med frågor
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nybörjare med frågor
Hej!
Jag är en total nybörjare på linux, men tänkte ge det ett försök.
Mitt mål med att ha ubuntu på en utav mina burkar är att ha den som någon typ av filserver. Det jag vill uppnå med filservern främst är att ha den som en FTP server med något slags HTTP gränssnitt, där användare kan ladda upp/ner filer direkt från webbläsaren. Och den ska kunna hantera ett flertal konton.
Så min första fråga är om det finns något liknande program till ubuntu som fixar det som är skrivet ovan.
Andra frågan är om det går att få åtkomst till filerna på ubuntu-burken från en Mac, detta vore perfekt då jag endast har Mac datorer i hemmet förutom detta burk då. Jag vill gärna ha åtkomst till dom via ett grafiskt gränssnitt.
Det var allt för denna gång.
Tacksam för svar
Mvh
Jag är en total nybörjare på linux, men tänkte ge det ett försök.
Mitt mål med att ha ubuntu på en utav mina burkar är att ha den som någon typ av filserver. Det jag vill uppnå med filservern främst är att ha den som en FTP server med något slags HTTP gränssnitt, där användare kan ladda upp/ner filer direkt från webbläsaren. Och den ska kunna hantera ett flertal konton.
Så min första fråga är om det finns något liknande program till ubuntu som fixar det som är skrivet ovan.